• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför stannar min Seiko 6105 på armen men ej i skåpet?

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Blir tokig på min 6105-8110, den stannar till titt som tätt men hoppar igång av själv av mina armrörelser.

Lägger jag den på bordet kan den gå perfekt i 30-40 timmar men sätter jag den på armen så krånglar den.

Har noterat att den gärna stannar med sek visaren vid ca kvart i.

När jag fick hem den så visade det sig att minutvisaren hade lossnat lite under transporten från USA. Petade fast den hjälpligt och tycker att visarna inte ska fastna i varandra nu.

Dock tycker jag det är betydligt mindre mellanrum mellan visarna än på en 6309. Nån som vet hur det ska se ut?

Har dokumentation på nygjord service och med tanke på tidhållning och gångreserv så verkar det ju troligt men nånting måste ändå gått snett.

Den ska till urmakaren om några veckor men det kan ju vara intressant att höra vad expertisen tror.

ategyvyb.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är väl i en viss position den stannar? För mycket olja, fel olja eller annat skit på balansaxeln? Jag hade själv problem med visare som gick ihop på min 6105a. Tror det var glaset där, har för mig det är rätt tight för sekundvisarens ände. Men ropa på China
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vissa urverk är väldigt känsliga för hur man sätter visarna. Hade jag varit dig, så hade jag tagit loss alla visare och satt dit dem igen. Jag har ingen teknisk teori som stödjer detta, men av erfarenhet kan jag säga att det hjälper i vissa fall. Jag tror det är när pelaren som visarna sitter på och visarnas toleranser gör att visarna sitter för tight om de inte sitter perfekt linjerade.

Edit: Jag stavar som en kratta
Edit2: i mitt fall fick det pelaren att låsas, så inte rotorn snurrade när klockan var i vissa positioner.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Vissa urverk är väldigt känsliga för hur man sätter visarna. Hade jag varit dig, så hade jag tagit loss alla visare och satt dit dem igen. Jag har ingen teknisk teori som stödjer detta, men av erfarenhet kan jag säga att det hjälper i vissa fall. Jag tror det är när pelaren som visarna sitter på och visarnas toleranser gör att visarna sitter för tight om de inte sitter perfekt linjerade.

Edit: Jag stavar som en kratta
Edit2: i mitt fall fick det pelaren att låsas, så inte rotorn snurrade när klockan var i vissa positioner.

Tackar!

Det där tror jag kan vara en orsak. Nu är visarna så tunna och spröda så jag tror urmakaren ska få den äran att ta bort och återmontera. Jag har inte så bra verktyg så det är lika bra att inte peta där nåt mer själv...
 

plattfot

Rolex
Jag kan tänka mig att en av tapparna till blansen gått av - troligen den övre. Då kan klockan gå bra när den ligger still, men så fort klockan vinklas vrids balansen och klockan går dåligt eller stannar.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag kan tänka mig att en av tapparna till blansen gått av - troligen den övre. Då kan klockan gå bra när den ligger still, men så fort klockan vinklas vrids balansen och klockan går dåligt eller stannar.

Hmm. Fast den kan gå 4-5 timmar på armen utan problem, kan det vara en tapp då också?
 

plattfot

Rolex
Hmm. Fast den kan gå 4-5 timmar på armen utan problem, kan det vara en tapp då också?

Ok, då är det nog inte det sim är problemet. Kan nog vara som redan nämnts ovan,visare eller kanske ett skadat minutrör.

Att klockan är servad kan i det här fallet betyda att klockan plockats ner, delarna tvättats, klockan plockats ihop och oljats MEN att slitna delar inte bytts.

Hursomhelst är delar till sin klocka lätta att hitta oavsett fel och den kommer funka fint efter lite kärlek. Med lite tur är det som sagt vara visarna spökar.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jaha, nähä :(

Hämtade som sagt Seikon hos urmakaren. Visarna satt ju lite väl tajt så de hade han monterat om. De kunde ju vara orsaken till att den stannade ibland, trodde han.

Han upplyste mig också om att rotorn? kärvar och fastnar i olika lägen men han hade inte hunnit forska i vad delar för rep kostar. Vi beslöt att jag kör vidare som den är.

Konstaterar rätt snart att den fortsätter tjyvstanna. Kan en kärvande rotor få hela verket att stanna?
I min värld så får man bara ett dåligt uppdrag när rotorn kärvar, eller är jag ute och cyklar?
 

max

Dancing Queen
Prova trycka hårt på baklocket och se om den stannar, isåfall ligger nog sekvisaren för nära glaset. Skulle förklara varför den stannar på armen och inte i lådan.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Prova trycka hårt på baklocket och se om den stannar, isåfall ligger nog sekvisaren för nära glaset. Skulle förklara varför den stannar på armen och inte i lådan.

Provat!

Uris har kollat visarna noga, imma på glaset för att se om sekvisaren tar i nånstans.

Har nu kollat rotorn, eller heter det balans?, och den är helt klart trög och kärvar. Min 6306 går myyyycket lättare men frågan är om kärvandet gör att den stannar?

Blir så less på eländet, kanske enklast att köpa ett nos 6309b verk och stoppa dit stället :(
 

McGyver

Rolex
Testa att lägga klockan upp och ner - stannar den ?

Vänd på den och "smäll till den" lätt med fingertoppen på sidan - går den igång då?

Om så är fallet, så är plattfot inne på rätt spår - sliten balansaxel/delvis av, alt. strul med juvelen - har haft ett par Seikoverk med just detta beteende!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Testa att lägga klockan upp och ner - stannar den ?

Vänd på den och "smäll till den" lätt med fingertoppen på sidan - går den igång då?

Om så är fallet, så är plattfot inne på rätt spår - sliten balansaxel/delvis av, alt. strul med juvelen - har haft ett par Seikoverk med just detta beteende!

Nej, den stannar inte upp och ned men när den stannar så startar den av en skakning eller fingertoppssmäll.

Jag kan upptäcka att den helt plötsligt på armen har tappat några minuter men tickar och går ändå. Den stannar men kommer igång av armrörelser. Verkar som att den stannar/tappar om jag är passiv.

Kollade som sagt rotorn och den kan stanna i sitt läge även om jag ställer klockan på högkant och roterar den. Nåt fel är där helt klart. Går det att byta juvel eller vad gör man?
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tycker också det låter som balansen är sliten, haft det problemet på två klockor och de fungerar perfekt liggandes men på armen dör de lite när som. Hoppas det går lösa, finns ingen reservdel på ebay?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Tycker också det låter som balansen är sliten, haft det problemet på två klockor och de fungerar perfekt liggandes men på armen dör de lite när som. Hoppas det går lösa, finns ingen reservdel på ebay?

Grejer till 6105-verket växer ju inte på träd. Denna ska vid service för 2 mån sedan fått ny "winding bridge".

Ska skicka tillbaka eländet till säljaren så får han nyttja sin garanti hos urmakaren.

Sur!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Grejer till 6105-verket växer ju inte på träd. Denna ska vid service för 2 mån sedan fått ny "winding bridge".

Ska skicka tillbaka eländet till säljaren så får han nyttja sin garanti hos urmakaren.

Sur!
Onekligen surt. Du vet ju var du har din gamla om det skulle krisa. Inte för att jag vill bli av med den.
Hoppas det ordnar upp sig lite smidigt nu.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Onekligen surt. Du vet ju var du har din gamla om det skulle krisa. Inte för att jag vill bli av med den.
Hoppas det ordnar upp sig lite smidigt nu.

Tack :) Jag kanske får anledning att återkomma i frågan!

Årsklockan är iallafall skickad till staterna nu. Lär dröja ett tag innan den är tillbaka antar jag :(

Får förlita mig till min Exp 2 så länge :)


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I värsta fall kan du droppa in ett urverk från en 6309-7040. De ska vara drop in. Nackdelen är att du går miste om hack-funktionen. För att få även den, måste du hitta ett 6306 och de är lika svåra att hitta som 6105-urverken. :banghead:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
I värsta fall kan du droppa in ett urverk från en 6309-7040. De ska vara drop in. Nackdelen är att du går miste om hack-funktionen. För att få även den, måste du hitta ett 6306 och de är lika svåra att hitta som 6105-urverken. :banghead:

Känns lite tragiskt att slakta min 6306 till förmån för denna ;) I nödfall ett 6309 men lyckas man inte fixa den på garanti får det baske mig bli ett återköp!


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Topp