• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

varför välja en quartz?

Babinus

Cartier
Många pratar om trion man ska ha: dressare, dykare och cronograf.

För mig gäller denna kvartett: mekanisk manuell, mekanisk automat, digital quartz och analog quartz. Har en av varje, utom mek.man. som jag har två av. Plus en automat till på ingång. Men alla är coola och den digitala Casion är en del av mitt liv, med tanke på vilka äventyr den delat med mig. För att stoppa den krävs nog minst Jablas ångvält.
 

Babinus

Cartier
Finns det fler verk med "svepande" sekundervisare än Seiko och Bulova?
Angående detta: De med svepande sekundvisare som nämnts, är de konventionella quartzur eller sk stämgaffelur?

Vad jag hört så är anledningen till att quartzur har tickande sekundvisare batterisparande. Stämmer det eller finns det en annan anledning?

Själv har jag en väckarklocka med svepande sekundvisare, men den har stort batteri.
 

Molgan

Cartier
Enda anledningen till att jag har en könlös-no-name-quartz är att jag inte vill dra onödiga blickar till mig på firman, jante går helt enkelt inte ta död på..:depressed:

Så en till quartz i min ägo oavsett modell är ungefär lika troligt som att jag någon gång skulle beställa en ny bil med manuell låda, det är bara fel i min värld :p
Detta är såklart min högst personliga åsikt och jag respekterar och läser era inlägg.
 

Babinus

Cartier
Enda anledningen till att jag har en könlös-no-name-quartz är att jag inte vill dra onödiga blickar till mig på firman, jante går helt enkelt inte ta död på..:depressed:

Så en till quartz i min ägo oavsett modell är ungefär lika troligt som att jag någon gång skulle beställa en ny bil med manuell låda, det är bara fel i min värld :p
Detta är såklart min högst personliga åsikt och jag respekterar och läser era inlägg.
Den sista meningen du skriver är ju huvudsaken. Jag har inga problem med vad man gillar, inte gillar, vill ha och inte vill ha. Det enda jag har problem med är översittarattityder mot dem som gillar vad man själv inte gillar. Anledningen till att du själv känt dig tvungen att skaffa en quartz, mot din vilja, är ju också sorglig. Så avundsjuka har jag också problem med.
 

CyberAndre

Cartier
Tillhörandes Annorstädes..
Men vilken läcker klocka!

För er kvinnor på forumet (och annorstädes) finns detta quartz-ur, en av de absolut vackraste klockorna jag vet alla kategorier.

F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-25.jpg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Många pratar om trion man ska ha: dressare, dykare och cronograf.

För mig gäller denna kvartett: mekanisk manuell, mekanisk automat, digital quartz och analog quartz. Har en av varje, utom mek.man. som jag har två av. Plus en automat till på ingång. Men alla är coola och den digitala Casion är en del av mitt liv, med tanke på vilka äventyr den delat med mig. För att stoppa den krävs nog minst Jablas ångvält.
Du glömmer stämgaffel, swissonic och spindelur! Must-have...
 

CyberAndre

Cartier
Den klockan hade ju sett ut som något slags vapen på min arm. Och det är just detta jag gillar med olika stil och smak. Ser bra ut på din arm!

Exakt! Vissa modeller finns bara med quartz. Plus att det är rätt praktiskt och lämpligt på en "Råbeater".

20150321_074557.jpg
När man börjar sin WIS karriär buuar man ofta för quartz och automaterna är de enda rätta att äga. När man efter några år bytt upp sig från sin första Seiko till en dyrgrip eller fler och studerat och hängt på alla klockforum runt om i världen så börjar man förstå att quartz klockorna spelar en viktig roll i horologins historia. De har varit det enda hotet mot den automatiska klockans tillvaro. Nu sitter man och spekulerar om iWatch mm. kommer att ta livet av automaten. Svaret är förståss nej!
 

Babinus

Cartier
Du glömmer stämgaffel, swissonic och spindelur! Must-have...
Jag säger som Manuel i "Fawlty Towers". I learn! I be better!

Stämgaffel har jag varit nära att skaffa, men har fegat ur när vissa sagt att de är svindyra att reparera, knappt någon kan det och att t o m batteribyte måste göras av speciellt kunnig. Stämmer det?

Annars hänger en tidigare fråga i tråden kvar:
Angående detta: De med svepande sekundvisare som nämnts, är de konventionella quartzur eller sk stämgaffelur?

Vad jag hört så är anledningen till att quartzur har tickande sekundvisare batterisparande. Stämmer det eller finns det en annan anledning?

Själv har jag en väckarklocka med svepande sekundvisare, men den har stort batteri.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har svårt för att köpa och bära ett kvartsur. Det är en känsla som jag har bara. Jag vill helt enkelt inte ha batteri och kretskort i min klocka.
Därmed har jag inte sagt att det är sämre.
Det passar mig dåligt bara.
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
För den oinvigde är quartz synonymt med billiga ur av sämre kvalitet. Men det finns många fina quartzur som håller riktigt hög kvalitet, t.ex. Seiko / Grand Seiko
och Rolex Oysterquartz m.fl. Själv gillar jag quartz och har fyra Oysterquartz i min samling. Från vänster ref 17000, 17014, 17013 & 19019.
0679ca32-cb72-4dbd-9d1a-8b024a00df8b_zpsec42fffc.jpg
 

adress

Friends of KS
image.jpg
image.jpg
Plockade upp Tudor ur lådan för några veckor sedan. Slut på batteri . 3 timmar senare var det fixat hos urmakaren. Så nu kan den ligga i lådan några år till. Eller också lägger jag ut den på KS. Synd med klockor som inte får se dagsljuset. :pompus:
 

Sorubim

Audemars
Topp