• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varför valde du din klocka?

Jago

Basic
2-Faktor
När man står inför valet att köpa en klocka…

… kan det ibland finnas något bakom varför man väljer att köpa just den klockan.

För mig började det med intresse för den ikoniska submarinern och dess olika referenser. Vintage lockade mitt intresse och spreds vidare till andra Rolexmodeller - GMT-Master, Explorer, Datejust, Air-King, Oyster Perpetual.

Mitt öga fastnade för vintage Oyster Perpetual ref. 1002. För mig en blandning av minimalism, elegans och viss sportighet - ”Less is more”. En bra GADA och OWG-klocka.

Bilder lånade från nätet:
IMG_2076.jpeg

IMG_2078.jpeg

2023 blev året jag bestämde mig för att slå till på en Oyster Perpetual 34 ref. 124200. En ovanlig storlek med dagens mått mätt, men storleksmässigt och till utseendet väldigt nära ref. 1002. En vintage Rolex i ny tappning med modernt urverk och solid länk.
IMG_1857.jpeg

IMG_1567.jpeg

Kan vara kul att höra om fler har nåt specifikt på hur valet föll på en viss klocka?

Ja var ska jag börja? Startade med att jag ville ha en automatisk ”riktig klocka” då var det större klockor som jag och många fastnade för 2012, blev en Omega planet ocean 45 sen har det gått mot mindre ur, tyvärr har jag köpt en del klockor spontant från en bild som dykt upp i flödet, men slut på det nu, ska jaga det jag verkligen vill ha! Här kommer ett litet urval som alla har gett mig glädje. Det går lätt troll i det hela👍

Bilagor

• IMG_3148.jpeg
    IMG_3148.jpeg
    417.3 KB · Visningar: 5
  • IMG_3048.jpeg
    IMG_3048.jpeg
    434.9 KB · Visningar: 4
  • IMG_2756.jpeg
    IMG_2756.jpeg
    395.8 KB · Visningar: 5
  • IMG_2825.jpeg
    IMG_2825.jpeg
    568.8 KB · Visningar: 5
  • IMG_2782.png
    IMG_2782.png
    1,010.3 KB · Visningar: 5
Kortfattat för att det alltid varit en graal. Från att ha vuxit upp med National Geographic och även i vuxen ålder dragits till dess klassiska men enkla design. Många klockor har passerat under åren. Men min Rolex Explorer 124270 har alla moderna specs inkl easy link. Fungerar i mitt tycke i all situationer. Upplever att sifforna på tavlan ger den ett sportigare utseende än OP eller DJ. Den lilla kronan gör att den inte sticker ut som många andra Rolex.

En tidigare modell kompletterad med easy link har övervägts, men med ett par år på nacken och minnen knutna till den så skulle det vara svårt at byta den.
Utifrån det som idag ligger i klocklådan så är det denna som skulle vara min grab n' go om huset skulle stå i brand.

DO01017793.jpeg

Kortfattat för att det alltid varit en graal. Från att ha vuxit upp med National Geographic och även i vuxen ålder dragits till dess klassiska men enkla design. Många klockor har passerat under åren. Men min Rolex Explorer 124270 har alla moderna specs inkl easy link. Fungerar i mitt tycke i all situationer. Upplever att sifforna på tavlan ger den ett sportigare utseende än OP eller DJ. Den lilla kronan gör att den inte sticker ut som många andra Rolex.

En tidigare modell kompletterad med easy link har övervägts, men med ett par år på nacken och minnen knutna till den så skulle det vara svårt at byta den.
Utifrån det som idag ligger i klocklådan så är det denna som skulle vara min grab n' go om huset skulle stå i brand.

DO01017793.jpeg
124270 är riktigt bra! Övervägde den också innan valet föll på OP.

Jag hade någon slags lista med kriterier som var "måsten" för mig. Safirglas, 200m+ wr, lätt att laga, lättläst, datum. Ett viktigt kriterium är också att den ska hålla tiden bra, så jag slipper tänka på sånt (fördel quartz), samt inte vara såpass dyr att det skulle begränsa mig i användandet av den. Jag gillar inte polerade klockor (tycker dom kan se lite billiga ut, men vet att jag är rätt ensam om den åsikten). Minns inte hur jag hittade CWC GS, men den uppfyller alla mina kriterier. Har än så länge (över ett år sen inköp) inte lyckats hitta något som slår den. Potentiella kandidater är Sinn 556A rs, Marathon SSNAV-D, Bulova Oceanographer GMT och Seiko speedtimer
biubobh.jpg

I samband med att jag skulle fylla 30 tänkte jag köpa en klocka som födelsedagspresent till mig själv. I samband med det upptäckte jag att det finns mekaniska/automatiska ur vilket imponerade på mig.

Sedan dess har jag köpt och sålt ca 300 klockor.
Det har varit klockor från olika prisklasser och olika kategorier. När jag var helt ny i klockvärlden var det viktig för mig också att förstå vad skillnaden tex mellan en dykare för 5K och en dykare för 65K är. Då kan man uppskatta grejerna bättre och också förstå varför en dyrare klocka kostar som den gör.

Efter mycket testande, flera inköp och försäljningar tröttnade jag. Då bestämde jag mig för att hitta den ”bästa” klockan för mig. Mina krav var:

•Ergonomi
•Moderna specs
•Ikoniskt utseende
•GADA

Jag hade aldrig varit inne på Rolex tidigare framförallt på grund av cirkusen kring det märket. Men efter att ha läst på och provat andra kompisars Explorer då förstod jag att Explorern skulle vara klockan för mig. Jag älskar allt med den: komforten den erbjuder, dess prestanda, det otroligt klassiska och mångsidiga utseende… Det glädjer mig när jag switchar om från kostym och skjorta till kängor och badshorts. Man kommer in till nya situationer med nya outfits men klockan är densamma och dess prestanda finns alltid där givetvis.

Min Explorer är en 124270. Jag tycker att den är den bästa (inte den mest exklusiva) klocka enligt mig. Det bästa med den är att jag har en klocka som blir buren i alla situationer. Det enda negativa är att den dämpar mitt intresse.

3DFE7203-100B-439F-9114-9A3BB2C70D03.jpeg
58AD9182-F80F-4269-BD74-22CEBEF8FC6A.jpeg
33D7E0BB-A6E9-42EC-8604-EC0982683C31.jpeg
5083FE5E-D7DC-42E6-99AE-96197A3C456D.jpeg
97CFAF1C-5E5A-442A-AD9E-599FCFDEA091.jpeg
AFAC8B50-B51C-4BBF-8AA8-46DD51BA42C8.jpeg
C001BD24-000E-4C69-A1C5-569129B0F62E.jpeg

1F57608D-7569-40F4-98A8-C83FC492E9AC.jpeg
B92F29B2-BD53-483D-8FC5-7C8E3FB8FF1B.jpeg

Bilagor

• F14FA71F-D172-490C-A395-3FFF8BD8246C.jpeg
    F14FA71F-D172-490C-A395-3FFF8BD8246C.jpeg