• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför Vintage?

cjperry

Audemars
2-Faktor
Hittade en liknande tråd på WUS och tänkte ta upp frågan här.
Varför samlar du på just vintage? Är du typen som hellre ser Sean Connery som James Bond istället för Daniel Craig?

Efter att ha skrivit en uppsats på 60-talets sittmöbler så fick jag en djupare förståelse för produktion i efterkrigstiden. Denna djupare förståelse förhöjde mitt intresse och uppskattning för den fantastiska världen av äldre armbandsur och bilar. En värld full av historia och själ som jag inte tycker att man får i moderna saker.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Handen på hjärtat, nummer ett är utseendet för mig. Total sucker för verklig patina. Sen är designen på klassiska klockor oslagbar, den håller, inspirerar och försöker återskapas än idag.
IMG_3038.JPG


Två är känslan av historia, att en klocka varit med om saker och vandrat genom årtionden och fortfarande håller, snurrar, fungerar lika bra och ser bättre ut än något man kan köpa över disk idag. En klockas innovationshistoria ger plus för mig, typ världens första automatiska kronograf som blev tillgänglig för klockköpare. Men klockan "verkliga" historia, att farsan köpte den på Ur och Penn 1970 när jag föddes är i detta fall helt överskuggande :)
IMG_1335.JPG
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Man lite ballare med vintage på armen. :)

Vintage handlar till viss del om otillgängligheten. Och om kunskap om den klocka man bär. Vintage kräver mer engagemang men ger också mer tillbaks.
Dessutom bär varje klocka på en unik historia och olika imperfektioner.
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Gillar inte att ha sådana klockor på armen som vilken tjomme som helst kan och köpa ny i butik.
Man ska ju vara unik! , å veta att man inte stöter på ngn med en likadan klocka som en själv[emoji6]
När man avverkat c:a 14-18h/ dag och inte sett/träffat ngn annan med identisk klocka kan man somna gott [emoji12]
Plus att vintage är charm och har mer snudd på själ än nya klockor någonsin kommer få!
ImageUploadedByTapatalk1427034438.861554.jpg

ImageUploadedByTapatalk1427034449.009157.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Utseendet, framförallt upphöjda plexiglas som ger en till dimension, samt en varmare look och att det inte ser fördjävligt ut, så fort det kommer lite smuts på det. Äldre ur kan också ha en del roliga/fina detaljarbeten, som många moderna ur saknar.

Patina är också något jag diggar. Imperfektion och ålderstecken är nice, och skvallrar kanske också lite om kvaliteten. Patinan är ju också ganska unik, vilket alltid är plus i kanten.

Jakten och inhämtning av kunskapen, är oftast också en del av vintageupplevelsen för mig, samt att historiken om en viss vintagemodell oftast naturligtvis är betydligt mer omfattande och "kul".
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att dom flesta vintage klockorna är snyggare än dagens. Om man köper en nytillverkad tex sub eller speedy så är det inte längre så mycket original i mina ögon. Om jag skulle köpt en ny klocka så skulle jag vilja att den kändes 2015 ,inge som en modern remake av en ploprof eller likn. Även dom mindre upplagorna förr är kul. jag föredrar även plexi o målade index.
 

Sond

Patek
I första hand är det designen, i andra hand är det fascinationen av att lite äldre klockor kan vara så välbevarade, i tredje hand är det priset då man ofta får en extremt fin klocka till ett förhållandevis bra pris.

Edit: Jakten, jag höll på att glömma jakten. Och planerandet. Att köpa vintage är en process. Den processen är lika underbar som själva klockan många gånger. Det har hänt flera gånger att när klockan väl är hemma infinner sig en sorts tomhet. "Var det inte mer?" Sedan tar det ett tag innan klockan "växt till sig" och blir njutbar. Att köpa en ny är ju såklart också en process, men inte lika som när man jagar en 50-åring. Att bestämma sig för en DD med Alphavisare innebär att man vet att det kommer spenderas många timmar i jakten på rätt exemplar.
 
Jag är allätare, gillar både gammalt och nytt. Vintage är lite hatkärlek för mig då det oftast är rätt meckigt att hitta rätt exemplar av en modell man snöat in på. Detta med att jakten är halva nöjet är en sanning med modifikation för mig - det kan vara jääävligt frustrerande också :) När man verkligen hittar det man söker är det ju inte så dumt dock...
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Utseendet med snygg "äkta" patinering och blekta/gulnade detaljer.
Känslan med nå´t som levt ett eget liv & nu får vårdas av just mig.
Oftast en härlig design. Har klockan/objektet överlevt alla dessa år så är det ju oftast av en anledning om man säger så...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det är ofta billigare med vintage.
Du slipper ofta ett direkt värdetapp.
Det finns själ i klockorna.
Ofta manligare storlekar på vintageklockor.

Det är nog mina skäl. :)
 

elmaco

Omega
Mina anledningar, 1. En vintageklocka har en historia att berätta. 2. Jag personligen gillar gamla saker, typ bilar och klockor, hur många här drömmer inte om en fläskig corvette med alldeles för stor motor för sitt eget bästa ifrån 60 talet? Det är lite samma sak, man vill ha en produkt som inte finns i oändlighet!
 
Topp