• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varför Watch winder..???

paradis

Audemars
Hej,ville bytta klocka i Fredags,ock tog GMT 1675.Tittar på den,viste också att den hade stannat,datum är fel.ock tiden visar 11.33.Jag skruvar fram dagens datum ock klockan ,går igång.Nästa dag.ser jag att datum är inte ändrat,klockan är nu,11.10 Jag vet att den brukar ändra datum strax innan 24.00,typ 11.45 brukar maskineriet att snurra igång,ock 24.01 är det ändrat.Lite senare ,11.30 på förmiddag.börjar den,så nu ändrar den datum kl.12 på dagen.Klockan måste ha stannat på natten.....!!!! Hade jag haft min watch winder,så hade jag sluppit ,sådant gymnastik.Nu får det bli en tur till min urmakare.....Hur gör NI..?? När klockan har stått stilla..??
 

Vintage92

Audemars
2-Faktor
Va? Vad ska du till urmakaren och göra?
Jag tycker det är en del av charmen med klockor, att sitta och ställa om dom när de har stannat!
 

Isodor

Audemars
Hej Paradis!

Jag skulle rekommendera att du börjar lägga upp din text i stycken så att det blir lättare att läsa för oss övriga.

Jag själv kör watchwinder, och det är bekvämt tycker jag. Dock finns det en viss charm med att dra upp klockor.
Varje klocka har instruktion hur den fungerar med datum och jag rekommenderar att du läser den såvida inte någon här på forumet kan ge dig svaret rakt av.
 

David

Bödeln
Det låter som om du ställt klockan med GMT-visaren tolv timmar fel. Det spelar väl ingen roll när eller hur länga klockan stannat, så länge du ställer den rätt?
 
C

China

Guest
Få se nu om jag greppat det här, din klocka byter alltså datum var tolfte timme?

Du kan själv kontrollera datumväxlingen genom att manuellt ställa fram klockan och se när datumet växlar, testa gärna att ställa fram den två dygn, och se om det fungerar båda gångerna. Annars så kan nog @David ha rätt om GMT funktionen.
 

TKVF

Panerai
Jag har inte denna klocka, men ställer man GMT-visaren med kronan utdragen i ett annat läge? Menar väl att GMT bara skall snurra på alltid, oavsett vad man ställer den lilla timvisaren på?
 

paradis

Audemars
Då är det väl bara att skruva fram klockan tolv timmar?
Ja,kanske har du rätt....tänkte inte så.Tack..GMT visare har annars inget med datum att göra.Den följer bara "standard"visare.Ska prova med skruva fram den,ock se sen i kväll ,OM den kommer att bytta över då.Ha en bra dag.......
 

David

Bödeln
Det är klart den har, på en 1675 med 1565- eller 1575-verk är GMT-visaren låst till tim-visaren, som alltså är kl. 12.00 eller 24.00 när den står rakt upp, beroende på om GMT-visaren står rakt upp eller rakt ner. Datumet växlas kl. 24.00.

För övrigt behöver du inte vänta, du kan skruva fram till 23.55 och kolla redan nu. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Paradis: Det låter som om du enbart har hamnat i något tillstånd av tillfällig förvirring, för om klockan bytte datum tre timmar innan du tog bilden ovan, så är allt som det ska och du har precis som de andra sagt bara ställt in en kvällstid när det var dagtid, eller tvärt om.
 
Topp