Laddar...
Nymans Ur 1851

Varför XL?

Diskussion i 'Diskussion' startad av FilipF, 27 oktober 2014.

  1. FilipF
    Trådstartare

    FilipF X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.735
    Från:
    Stockholm
    En liten nortering bara..

    Börjat intressera mig för en PO men tycker dom är lite dyra i butiken så jag har börjat kolla på andrahandsmarknaden.

    Det finns just nu väldigt många Omega Planer Ocean XL ute i omlopp och ganska få "vanliga" (42 mm).
    Är det så att folk inte är nöjda med 45an och därför säljer den eller är folk SÅÅ nöjda med 42an att dom vill hålla kvar den till varje pris?

    Kan det vara så att 45an har sålt i så många fler exemplan att andrahandsmarknaden svämmr över eller har 42an inte sålt alls och det därför inte finns några ute att sälja?

    Många tankar och funderingar.

    Vad tror du?
     
  2. RicVin

    RicVin Gamorrean Guard

    Inlägg:
    10.537
    Vilken modell tänker du på? 2500 eller 8500 verket?
    Har hört av flera att 2500 verket satt bättre på armen om det satt i 42mm boetten. När det kommer till 8500 så är det tydligen tvärt om.. XL sitter bättre då 42mm 8500 blir för hög.
     
  3. FilipF
    Trådstartare

    FilipF X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.735
    Från:
    Stockholm
    Kan mycket väl vara en bidragande anledning. Tack för input!

    Inte provat en 2500 på armen, men 8500 är onekligen ganska hög.. Skulle va intressant att jämföra dom side by side..
     
  4. JayJay

    JayJay X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.410
    Jag tror faktiskt att det helt enkelt sålts fler av den stora. Obegripligt varför, personligen tycker jag att det är få som klarar att bära upp den snyggt. 42:an däremot passar dom flesta tycker jag.
     
    DrDre gillar detta.
  5. Skolläraren

    Skolläraren Y-Wing pilot

    Inlägg:
    860
    Det är bara fullstora karlar som Ricrob som kan bära upp klockor över 44 millimeter riktigt väl.
     
  6. FilipF
    Trådstartare

    FilipF X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.735
    Från:
    Stockholm
    45 an kan vara ganska brutal!
    Vist, vissa kanske gillar det med personligen har jag också svårt för det.
     
  7. Pelarn

    Pelarn Tie Fighter pilot

    Inlägg:
    3.394
    Jag har haft både PO 2500 och 8500 i XL måste säga att jag föredrar 2500 då den inte är lika tjock och tung som 8500.
    Men man kan alltid välja PO 8500 i Titan då blir den inte så tung:)
     
    Icaras, Hebbe, Jonulf och 1 annan gillar detta.
  8. FilipF
    Trådstartare

    FilipF X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.735
    Från:
    Stockholm
    Ända problemet gå är att det tillkommer 10 k på priset ;)
     
  9. Rozzy

    Rozzy E-3PO

    Inlägg:
    5.549
    Från:
    Stockholm
    PO 2500 är väldigt harmonisk i proportionerna (diameter kontra tjocklek kontra länk etc etc), faktiskt känns den som en perfekt konstruktion/design som bara matchas av ex Submarinern och Speedyn tycker jag om vi talar sportstålisar.
    Jag anser att 45mm är för stor för de allra flesta, speciellt med länken. På gummi fungerar 45mm bättre. Sedan är det väl en långsiktid nedåtgående trend i klockornas storlekar som kan skönjas?
    Jag kommer att hålla i min. image.jpg
     
    RicVin, Jonulf och FilipF gillar detta.
  10. FilipF
    Trådstartare

    FilipF X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.735
    Från:
    Stockholm
    Man kan ju hoppas att den trenden håller i sig! Väldigt snygg PO i övrigt :)
     
    Rozzy gillar detta.
  11. Stefani

    Stefani Ewok

    Inlägg:
    22
    Har själv 8500 45,5 och kan hålla med om att den blir väldigt tung. Byte ut länken mot läderband då jag va sugen på läder då min andra dykarklocka är på länk.
     
  12. Stefani

    Stefani Ewok

    Inlägg:
    22
    Och ja den är väldigt hög, men man kommer in i det efter ett tag :)
     
  13. Jonulf

    Jonulf X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.493
    Från:
    Stockholm
    Jag kör XL som jag föredrar på gummi:) image.jpg image.jpg
     
  14. Jonulf

    Jonulf X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.493
    Från:
    Stockholm
    Har storleken någon betydelse?;)

    För att tillägga lite till diskussionen.

    Vissa dagar är den stor andra inte. Händer ofta att jag tittar på den och tänker att om den hade varit 3.5mm mindre i diameter så skulle den kännas pytteliten:) Den tanken kommer oftast när jag använder gummit dock.
     
  15. Holmqvist

    Holmqvist AT-AT driver

    Inlägg:
    5.196
    Från:
    Södraste Sverige
    Haft både 2500 i 42mm och en 8500 XL.
    2500 i 42 satt perfekt medans 8500 XL var allt för hög och tung, varpå den flippades rätt omgående igen.
    Skulle jag köpa en PO igen så faller det enkelt på 2500 42mm.
    Kanske inte så givande inlägg, men min skildring av detta bekymmer. ;)
     
  16. Rozzy

    Rozzy E-3PO

    Inlägg:
    5.549
    Från:
    Stockholm
    Jag har faktiskt testat min 42:a på gummi och där var det konstigt nog aldrig någon riktig kärlek. På gummi skulle jag nog föredra en 45:a! Precis som tjejen nedan, den duktiga kanadensiska fridykaren Jana Strain (sponsrad av Omega).
    jana-omega7-8e690634.jpg
     
    Icaras, Jonulf och Holmqvist gillar detta.
  17. David Eriksson

    David Eriksson X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.662
    Från:
    Stockholm
    8500 i 42 mm är hög, och tung, men sitter väldigt bra på de flesta. Snyggare i proportionerna än 45:an tycker jag.
     
  18. Jonulf

    Jonulf X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.493
    Från:
    Stockholm
    Huvudet på spiken Rozzy:)

    En annan sak ang XL är avståndet lugg till lugg. Ingen större skillnad på cl och 41-42mm longines conquest.

    Förresten bar hon upp dom där 45.5mm rätt bra!:happyhappy:
     
    Rozzy gillar detta.
  19. mega

    mega AT-ST driver

    Inlägg:
    1.150
    Jag köpte min XL för nåt år sedan. Innan jag slog till testade jag länge och väl. Visst är XL stor och hög, men det är trots allt ett dykarur, det känns helt ok att den är stor i proportionerna. Jag tycker det är fräckt att den sticker ut med storleken. Den SKALL INTE gå in under manschetten, då är det nåt fel.
     
  20. Rozzy

    Rozzy E-3PO

    Inlägg:
    5.549
    Från:
    Stockholm
    Visst gör hon! (Jag la upp fler bilder på henne i Upprop PO-tråden! ;))
     
    Jonulf gillar detta.
  21. Kim

    Kim Y-Wing pilot

    Inlägg:
    660
    Från:
    Stockholm
    Har en 2500 i XL, känns gedigent och inte alls för stor. Googlade lite! Finns lite olika uppgifter på 2500 i 42 mm.
    PO 8500 är 15.7 mm Tjock (42mm)
    PO 2500 är 14.2mm (14.5) Tjock (42mm)
    PO 8500 är 16.5 mm Tjock (45.5mm)
    PO 2500 är 15.5 mm Tjock (45,5mm)
     
  22. You Can Call Me Al

    You Can Call Me Al X-Wing Pilot

    Inlägg:
    2.451
    Under en lång period var det bara XL som gällde. 42:an ansågs inte ens vara the real deal. Det var i alla fall så jag upplevde det under min PO-era.
     
    Jonulf gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield