• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning! Alla Seagull 1963 med 42mm boett är FAKE!

Träffade en officiell representant för Seagull under Baselworld. Och han sa - med stort eftertryck - att de tillverkar bara "Flygvapenklockan" Seagull 1963 med 37,5mm boett och plexiglas. Alla varianter med 42mm boett och/eller safirglas är kopior tillverkade av mindre nogräknade kinesiska konkurrenter!!!

Gissa om jag blev något chockad - har själv övervägt att köpa 42mm-varianten via USA!

Han berättade vidare att de har försökt stämma förfalskarna för att få stopp på fake-klockorna men utan framgång. Dock är urverken original, inköpta från Seagull via någon mellanhand. Men boett, urtavla, glas osv är inte från Seagull. Och en sådan klocka är alltså inte en äkta Seagull 1963.
De har inte heller några planer på att göra en sådan, utan deras tanke har hela tiden varit att ligga så nära originalet som möjligt - med optionen med "see through" baksida som enda undantag.

Den enda auktoriserade återförsäljaren i Europa är Watchunique i Holland. Han varnade för att köpa klockorna på Ebay eller Amazon då det kan bli problem med ev garantier osv.

Kineser som kopierar kineser - ur led är tiden! Nu är jag glad att jag köpte originalet via http://www.watchunique.com och jag hoppas att detta är till hjälp för er som är köpsugna. Och jag hoppas att jag inte sabbar glädjen för mycket för er som redan köpt 42mm-varianten i god tro!

Mvh
/Johan

Seagull1963_2.jpg

The real thing - 37,5mm boett, plexi och 18mm mellan luggarna!
 

leicaphile

Panerai
Tyckte alltid 42mm varianten var lite av ett missfoster, om du kollar på helheten (den ser inte alls lika välbalanserad ut som 38mm modellen). Synd att de var fake dock, vet att många på WUS köper via någon "Thomas" som säljer 42mm modellen om jag minns rätt, vore intressant att höra vad de har att säga.

Vore inte första gången Sea-Gull blir utsatta dock. Om jag minns rätt så finns t.ex. inte M199S modellen i rosé enligt Sea-Gull själva men de dyker upp till salu hela tiden.
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Det är inte första april idag, fan.. Stämmer detta så är det inte roliga nyheter för alla de som köpt klockan, andrahandsvärdet bör ju sjunka som en sten, även om det är ett äkta urverk.
 
Här kan man se vad jag tycker ser konstigt ut på 42mm varianten. Kronografknapparna är samma som på 38mm modellen men de har bara tryckt in de under en större boett...

Jag tycker själv att 42mm-varianten är "obalanserad" i designen, både boett och urtavla känns fel, jämfört med 37,5mm som mycket harmonisk.
Intressant med inlägget på Watchuseek.com - skulle innebära att det är en före detta anställd som är ansvarig för kopiorna!

/Johan
 
Det är inte första april idag, fan.. Stämmer detta så är det inte roliga nyheter för alla de som köpt klockan, andrahandsvärdet bör ju sjunka som en sten, även om det är ett äkta urverk.

Jag väntade en dag med att göra inlägget för att undvika missförstånd ;-)

Nu är det ju redan från början en mycket billig klocka så andrahandsvärdet är nog inte det störst problemet - men känslan av att ha gått runt med en kopia utan att vetat om det är nog värre… :-(
 
Träffade en officiell representant för Seagull under Baselworld. Och han sa - med stort eftertryck - att de tillverkar bara "Flygvapenklockan" Seagull 1963 med 37,5mm boett och plexiglas. Alla varianter med 42mm boett och/eller safirglas är kopior tillverkade av mindre nogräknade kinesiska konkurrenter!!!

Gissa om jag blev något chockad - har själv övervägt att köpa 42mm-varianten via USA!

Han berättade vidare att de har försökt stämma förfalskarna för att få stopp på fake-klockorna men utan framgång. Dock är urverken original, inköpta från Seagull via någon mellanhand. Men boett, urtavla, glas osv är inte från Seagull. Och en sådan klocka är alltså inte en äkta Seagull 1963.
De har inte heller några planer på att göra en sådan, utan deras tanke har hela tiden varit att ligga så nära originalet som möjligt - med optionen med "see through" baksida som enda undantag.

Den enda auktoriserade återförsäljaren i Europa är Watchunique i Holland. Han varnade för att köpa klockorna på Ebay eller Amazon då det kan bli problem med ev garantier osv.

Kineser som kopierar kineser - ur led är tiden! Nu är jag glad att jag köpte originalet via http://www.watchunique.com och jag hoppas att detta är till hjälp för er som är köpsugna. Och jag hoppas att jag inte sabbar glädjen för mycket för er som redan köpt 42mm-varianten i god tro!

Mvh
/Johan

Seagull1963_2.jpg

The real thing - 37,5mm boett, plexi och 18mm mellan luggarna!

Så jävla snygg!
 

Maro

Audemars
Tack för infon! Utan att ha sökt något om detta, finns ingen mer info? Någon info måste ju ha läckt ut kan tyckas!
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker mig sett både lilla och stora på ngn officiell site.. Men det kan ha varit ngn gråhandlar sida..
 
C

China

Guest
Det här har varit på tapeten ganska länge, men faktum är att Seagull är en av de tillverkare som har stora problem med piratkopiering. När det gäller en del andra modeller så har Seagull själva också lyckats med att röra till det, då man tillverkar modeller ur sitt eget sortiment åt andra varumärken. En annan sak är att Seagull reserverar de höga graderna av urverken till sig själva och sina OEM kunder.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag var lite fundersam vilken version jag skulle välja. Men nu blir det ju helt självklart val av den mindre som jag iofs lutade åt ändå. :)

Finns den bara i 37 och 42(fejk)?
Jag har för mig att jag läst/sett något om en 35.5mm också?!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nu sitter jag ju med en 42-mm variant köpt av denna Thomas. Nåväl det handlar ju inte om några större pengar och klockan är fortfarande snygg (har ägt båda varianterna och jag håller med om att originalet är mer välbalanserat, tycker dock inte att man märker av det när den är på handleden, utan mest på bilder).
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu kanske jag missförstått tråden på WUS, men det var väl inte riktigt så enkelt som att det var fejk (i bemärkelsen fejkad Rolex) utan snarare någon sorts situation liknande RXW/marina militare med, so far, oklart varumärkesägande, konkurrerande affärsintressen etc.

Eller?
 
Nu kanske jag missförstått tråden på WUS, men det var väl inte riktigt så enkelt som att det var fejk (i bemärkelsen fejkad Rolex) utan snarare någon sorts situation liknande RXW/marina militare med, so far, oklart varumärkesägande, konkurrerande affärsintressen etc.
Eller?
Enligt Mr Chan från Tsinlien Seagull CO, LTD så är urverken äkta, dvs tillverkade av rätt fabrik osv, men sammansättningen i 42mm boetten sker på en icke auktoriserad fabrik. Boett och urtavla är inte designade eller tillverkade av Seagull och de har ingen rätt att kalla klockan Seagull 1963. Men de, vilka "de" nu än är, tillverkar andra "flygarur" med samma urverk och boett men med andra urtavlor och under "eget" namn…
Så det är ju inte en ren fejk, mera likt SINN som äger de ursprungliga maskinerna för att göra Navitimern, vilket innebär att Breitling inte kan stämma dem - men det ger inte SINN rätt att sätta vare sig "Navitimer" eller "Breitling" på urtavlan…
903-St_V.jpg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu kanske jag missförstått tråden på WUS, men det var väl inte riktigt så enkelt som att det var fejk (i bemärkelsen fejkad Rolex) utan snarare någon sorts situation liknande RXW/marina militare med, so far, oklart varumärkesägande, konkurrerande affärsintressen etc.

Eller?
De har ju samma text på urtavlan och utger sig för att vara fiskmåsar. Fake i min bok.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fast var det verkligen samma text på urtavlan? Har för mig att det stod lite olika saker på de olika varianterna (vilket togs upp i någon tråd).
Dejtar ju snott resten rätt av, så det kvittar väl. Och som sagt, de utger ju sig för att vara från samma märke.
 

vonhall

Rolex
Var inne på en Sea gullaffär i Beijing för att köpa en chrono 1963. Enligt säljaren så var alla nytillverkade 63:eek:r kopior. Har själv ingen kunskap i ämnet mer än att vidarebefordra vad säljaren sa.
Fick beställa via en sida som heter Taobao och det fanns bara 2 i hela Kina. Verkar vara någon som bygger klockorna för att nästan uteslutande skicka till Europa.
 
Var inne på en Sea gullaffär i Beijing för att köpa en chrono 1963. Enligt säljaren så var alla nytillverkade 63:eek:r kopior. Har själv ingen kunskap i ämnet mer än att vidarebefordra vad säljaren sa.
Fick beställa via en sida som heter Taobao och det fanns bara 2 i hela Kina. Verkar vara någon som bygger klockorna för att nästan uteslutande skicka till Europa.


Jag talade som sagt med Mr Chan från Tsinlien Seagull CO, LTD i deras officiella "both" på Baselworld. Han bekräftade att:
a. Seagull 1963 med 37,5mm boett är tillverkad av dem som en re-edition av deras berömda flygarur
b. Det är ingen limited edition utan den tillverkas löpande men inte i så stora antal
c. Det finns bara en auktoriserad återförsäljare i Europa: http://www.watchunique.com
d. Alla varianter andra än den i 37,5mm och med plexi är inte tillverkade av dem (men den svarta samt see through boetten är ok)
e. De har legalt försökt stoppa "fejk-klockorna" utan framgång
f. De lägger inte så stor möda på att marknadsföra 1963-modellen - deras fokus är på deras dyrare modeller

Så långt Tsinlien Seagull CO, LTD officiella representant på Baselworld - han om någon borde ju veta, eller hur?

Mvh
/johan
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag talade som sagt med Mr Chan från Tsinlien Seagull CO, LTD i deras officiella "both" på Baselworld. Han bekräftade att:
a. Seagull 1963 med 37,5mm boett är tillverkad av dem som en re-edition av deras berömda flygarur
b. Det är ingen limited edition utan den tillverkas löpande men inte i så stora antal
c. Det finns bara en auktoriserad återförsäljare i Europa: http://www.watchunique.com
d. Alla varianter andra än den i 37,5mm och med plexi är inte tillverkade av dem (men den svarta samt see through boetten är ok)
e. De har legalt försökt stoppa "fejk-klockorna" utan framgång
f. De lägger inte så stor möda på att marknadsföra 1963-modellen - deras fokus är på deras dyrare modeller

Så långt Tsinlien Seagull CO, LTD officiella representant på Baselworld - han om någon borde ju veta, eller hur?

Mvh
/johan


känns ju skönt att veta att Watchunique.com är safe, då det verkar som de flesta köper därifrån.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag talade som sagt med Mr Chan från Tsinlien Seagull CO, LTD i deras officiella "both" på Baselworld. Han bekräftade att:
.....
e. De har legalt försökt stoppa "fejk-klockorna" utan framgång
....
Så långt Tsinlien Seagull CO, LTD officiella representant på Baselworld - han om någon borde ju veta, eller hur?

Mvh
/johan

Jag säger inte att det inte stämmer. Men jag undrar varför de inte lyckats komma åt det på legal väg? Är det för att de inte har ensamrätt på reissuen?

Tsinlien representerar trots allt en part i målet i form av ett affärsintresse. Och läser man tråden på wus så verkar det inte vara så enkelt och solklart.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag säger inte att det inte stämmer. Men jag undrar varför de inte lyckats komma åt det på legal väg? Är det för att de inte har ensamrätt på reissuen?

Tsinlien representerar trots allt en part i målet i form av ett affärsintresse. Och läser man tråden på wus så verkar det inte vara så enkelt och solklart.


Det är rätt så svårt att få saker att hända på "legal väg" när det kommer till upphovsrätt i Kina... Lättast är nog för Seagull att försöka trycka till de som är stora leverentörer av fejk-klockorna i Europa/USA.
 
Topp