• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning! Alla Seagull 1963 med 42mm boett är FAKE!

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Återupplivar denna tråd. Är det en förfalskning jag sitter på (jag har 42mm-varianten)? Dvs säger någon text på urtavlan att denna är från Seagull? Eller kan jag räkna denna som en (på forumet lika avskydd som en kopia:D) homage?
Seagull 1963 140408.jpg
Skulle snarare likna den med de östeuropeiska klockorna med nya boetter och gamla fickursverk. Verket är ett äkta seagull men boett, tavla och visare kommer inte därifrån. På tavlan står ej heller det kinesiska namnet för Seagull.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Skulle snarare likna den med de östeuropeiska klockorna med nya boetter och gamla fickursverk. Verket är ett äkta seagull men boett, tavla och visare kommer inte därifrån. På tavlan står ej heller det kinesiska namnet för Seagull.
Tack för svar. Så om jag (rent hypotetiskt) skulle sälja den är det ingen kopia jag saluför?
 

Alruts

Rolex
Pledge Member
Bara för att uppklara det här lite: Tsienlin Seagull är inte Seagull, män en Hong Kong firma som använder namnet. Klockorna med Safir glas och 42 mm klockorna produseras av det äkta firmat, nämligen Tianjing Seagull. Tsienlin var dock först ute med 63an, män det blir fel att hävda att dom är äkta. Jag har varit hos Tianjin AD's i Beijing, Shanghai och Singapore, och dom säljer inte plexiversionen.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Har funderat på en sån där. De verkar roliga.
Men jag fattar inte. Är det tvärtom, alltså Tianjin som producerar den "riktiga" 37,5 mm med plexiglas? Det verkar så när man tittar på watchunique som ska vara enda auktoriserade i Europa. Den klockan lär vara signerad Tianjin och det framhålls särskilt på derasida. http://www.watchunique.com/seagull-1963.html

Var med andra ord denne Mr Cheng som representerade Tsienlin en bedragare?
Mystiken tätnar...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har funderat på en sån där. De verkar roliga.
Men jag fattar inte. Är det inte tvärtom? Alltså Tianjin som är den "riktiga" 37,5 mm med plexiglas? I alla fall verkar det så när man tittar på watchunique som ska vara enda auktoriserade i Europa. Den klockan lär vara signerad Tianjin och det framhålls särskilt på derasida. http://www.watchunique.com/seagull-1963.html

Var med andra ord denne Mr Cheng som representerade Tsienlin en bedragare?
Mystiken tätnar...
Av allt jag har läst är det 37,5'an som är den riktiga (den har ju även tianjin utskrivet på tavlan). Och den större som är fel. Den större representeras av någon Thomas som hamnat rejält i bråk med Seagull.
av det man läser på forumen så tycker jag den allmänna uppfattningen också är den att 37,5 är den riktiga.
 

hd1

Omega
2-Faktor
Det här var en sjukt snygg klocka som jag nu fick upp ögonen för! Kanske blir nästa inköp :):):)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Det här var en sjukt snygg klocka som jag nu fick upp ögonen för! Kanske blir nästa inköp :):):)
Du missade 1963 psykosen på KS under januari 2014 (tror jag) då det rasslade in en hel hög med 1963:eek:r på forumet.

Jag har fortfarande min och använder den då och då. Trevlig klocka.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Kom det nån klarhet i detta? Är den från watchunique.com äkta? Kollade på "just one more watch" och Jody snackar om att typ alla är mer eller mindre fake om man inte köper direkt från fabrik?

Watchunique känns lite suspekt. Kan inte sätta fingret på det. Men det ska vara så äkta man kan komma?
 
Jag beställde en 40mm från seagull1963.org härom dagen. Den ser ut som nedan.
Det blir kanske lite lustigt med fejk-klockor i den här prisklassen, Förfalskningar av dyrbara och mycket fint utförda klockor kan jag förstå kan vara både en marknad och ett problem.Men i det här fallet tycker åtminstone inte jag att det spelar någon roll om klockan kommer från en viss fabrik. Självklart kan det vara ett problem tillverkarna emellan men för mig som köpare så saknar det i detta fall helt betydelse. Om andrahandsvärdet är si eller så beroende på real or fake, har ingen praktisk betydelse på en klocka för såhär lite pengar. Möjligen om det mot förmodan skulle utveckla sig så att dessa 2-3000 kronorsklockor skulle bli hett eftertraktade och dyrbara i framtiden om de är "äkta", men iskalla om de är oäkta.
Watch.jpeg
WechatIMG4571.jpg
 
Topp