• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning Balticwatches - metall i länk?

loevhagen

Diamant
2-Faktor
Har brukt klokker på lenke i mange, mange år - og aldri opplevd noen form for utslett på huden. Har lest om nikkelallergi men har ikke allergi mot nikkel.

Etter kun 3-5 minutter med en BOR-lenke på armen så får jeg blødende sår. På begge håndleddene.

Har aldri opplevd dette før med noen av mine mange klokker på lenke. Så - hva er årsaken til dette?

Jeg vil advare andre mot å bruke BOR-lenken fra Balticwatches. Det er tydeligvis noe som er seriøst galt her.

Bilder fra i kveld. Høyre arm får merker etter kun 2 minutter.

9102BBD3-7D02-40F5-852F-D106653DCED9.jpeg

2048ECED-08D0-42AD-9092-2C674E668063.jpeg

21E7852E-73AF-445F-9EC4-8D21A7CF19F8.jpeg

Med klokken på venstre arm så begynner det å blø etter kun 5 minutter:

8B21381A-C086-41F0-B0C8-74575D01C0D7.jpeg

C370267F-3425-44F9-9C05-6BA1D5813057.jpeg

9994C9B9-606C-485F-B52B-4A0356C873BD.jpeg

24E37098-64BF-421A-9B07-33C05832D448.jpeg

6DC8C3DD-44FF-48A1-90CC-2C47D82BC6D6.jpeg

CFF5CA63-EB0B-4F25-ACE6-A9C6792715E4.jpeg

Märkligt, är klockan ny/beg? Kan det finnas spår kvar av något kemiskt på armbandet som skulle kunna inverka? (dåligt tvättad efter tillverkning eller fd.ägare?)

Är spännet vasst? Sandpappra ner det vassa i så fall så är det ju löst….. Har behövt göra det på i princip alla Breitlings jag ägt och på samtliga Seikos med mm300-spännet.

Alternativet är hög nickelhalt i stålet. Har du tvättat länken?

Är spännet vasst? Sandpappra ner det vassa i så fall så är det ju löst….. Har behövt göra det på i princip alla Breitlings jag ägt och på samtliga Seikos med mm300-spännet.

Alternativet är hög nickelhalt i stålet. Har du tvättat länken?

Spennen var litt skarp, så den ble filt ned i går. Nikkel; vasket ikke lenken etter pussingen før den ble prøvd på armen. Lagt den i såpevann over natten.Det skumle er at huden blør bare med kontakt i noen minutter. Skremmende. Det er kun den ene delen av clasp som gir alvorlige irritasjoner / blod på huden. Ikke lenken, ikke klokkebaksiden.

Får kjøpe en 18mm clasp fra en produsent jeg har kjøpt fra før.

Spennen var litt skarp, så den ble filt ned i går. Nikkel; vasket ikke lenken etter pussingen før den ble prøvd på armen. Lagt den i såpevann over natten.Det skumle er at huden blør bare med kontakt i noen minutter. Skremmende. Det er kun den ene delen av clasp som gir alvorlige irritasjoner / blod på huden. Ikke lenken, ikke klokkebaksiden.

Får kjøpe en 18mm clasp fra en produsent jeg har kjøpt fra før.
Ser ut att sitta ganska tight runt handleden. Ett riktmärke jag fick av en gammal urmakare var att man ska kunna få in ett lillfinger mellan länk och handled.

Jag själv och två andra ägare jag pratat med har INTE haft detta problem med exakt denna länk. Jag hoppas att du åtminstone försökt prata med Etienne eller nån annan på Baltic med tanke på dina tre varnings-inlägg på Instagram samt ett inlägg här.

@rambo_amadeus köpte min länk efter jag gett tillhörande klocka till min kära mor. Har du haft några problem den?

Jag själv och två andra ägare jag pratat med har INTE haft detta problem med exakt denna länk. Jag hoppas att du åtminstone försökt prata med Etienne eller nån annan på Baltic med tanke på dina tre varnings-inlägg på Instagram samt ett inlägg här.

@rambo_amadeus köpte min länk efter jag gett tillhörande klocka till min kära mor. Har du haft några problem den?
@loevhagen Aj :/ ser inte alls roligt ut. Som @TheSpeedyShutter nämner så köpte jag hans länk. Jag upplevde inga som helst problem med den och då är jag ändå relativt känslig mot nickel.

Jag själv och två andra ägare jag pratat med har INTE haft detta problem med exakt denna länk.
De aller, aller fleste har selvsagt ingen problemer med lenken. Det er som forventet. Jeg har derimot kraftige reaksjoner - noe jeg aldr har hatt fra noen annen lenke. Jeg har heller ingen kjente allergier mot metallegeringer. Noe rart er det med akkurat denne ene delen på clasp.
@loevhagen Aj :/ ser inte alls roligt ut. Som @TheSpeedyShutter nämner så köpte jag hans länk. Jag upplevde inga som helst problem med den och då är jag ändå relativt känslig mot nickel.
Så bra. Godt å høre at du som har en relativ nikkel-sensitivitet ikke merket noe med din lenke. Jeg har heldigvis ikke nikkelallergi, så det må være noe annet med akkurat denne delen på claspen jeg har mottatt.

----

Når huden går fra frisk til blemmer med væske/blod innen noen få minutter etter kontakt med denne ene delen på clasp, er det åpenbart noe alvorlig galt her. Jeg får finne en annen løsning som inneholder 3. parts deler (clasp).

6dc8c3dd-44ff-48a1-90cc-2c47d82bc6d6-jpeg.2290759

Men har du kontaktat Baltic då? Dramatiska varningar, och onekligen lite skumt, men det behöver inte vara värre än att Baltic skickar dig en ny clasp oavsett vad det beror på?

De aller, aller fleste har selvsagt ingen problemer med lenken. Det er som forventet. Jeg har derimot kraftige reaksjoner - noe jeg aldr har hatt fra noen annen lenke. Jeg har heller ingen kjente allergier mot metallegeringer. Noe rart er det med akkurat denne ene delen på clasp.

Så bra. Godt å høre at du som har en relativ nikkel-sensitivitet ikke merket noe med din lenke. Jeg har heldigvis ikke nikkelallergi, så det må være noe annet med akkurat denne delen på claspen jeg har mottatt.

----

Når huden går fra frisk til blemmer med væske/blod innen noen få minutter etter kontakt med denne ene delen på clasp, er det åpenbart noe alvorlig galt her. Jeg får finne en annen løsning som inneholder 3. parts deler (clasp).

6dc8c3dd-44ff-48a1-90cc-2c47d82bc6d6-jpeg.2290759
Så de flesta har inga problem och det den är enda länken du testat från Baltic men ändå startar du en varningstråd? Som han som startade en ”Varning för Certina” för att datummekanismen krånglade… kom igen.

Sånt här händer alla tillverkare. Jag känner folk som fått slipa till Rolex och Hublot-spännen för de varit för vassa eller en som fick utslag av en Omega men inte nästa Omega. Osv.

Ingen erfarenhet från Baltic. Men hade en annat klocka (skagen)och armband i stål, meshliknande, som gav mig någon allergisk reaktion. Kliade och blev rött. Aldrig haft något problem med andra armband eller metaller öht. Anade att det var någon rest av något ämne från produktionen som inte var helt ok. Försökte tvätta men det var fortfarande problem.
Klagade bestämt i butiken där den var köpt, fick armbandet utbytt på typ garanti och har inte haft problem sen dess.

Tillbaka
Topp