• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning! Bedragare på WUS.

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jagar som bekant en Marathon SAR. Lade upp en WTB-annons på Watchuseek (WUS) och fick igår svar från en kille som utgav sig för att vara Jacek Kozubek a.k.a. Rolexentusiast på bl.a. VRF.

Mailet var mycket välskrivet och innehöll bilder på korrekt klocka. Priset var väldigt bra, 450USD, så jag blev snabbt ivrig. Inte för ivrig dock! En googling är alltid på sin plats. Mailadressen som mailet skickats från var [email protected] och efter lite feedback research på Jacek så kunde jag ganska snabbt konstatera att mailet inte kom från honom. Bilderna gick även att spåra till en säljes-annons på WUS från 2009.

Detta var första gången en bedragare kontaktat mig via WUS. Vet inte om det är många fler som hänger där aktivt. Oavsett så kan det vara läge att vara lite extra vaksam. För att gå på Blocket-bedragare med deras google translate-mail så måste man ju vara lite korkad men i detta fallet så spelade bedragaren i en helt annan liga. Beware!
 

Sond

Patek
Har du kontaktat WUS? Om inte bör du anmäla dit. Även om dessa typer ofta bara använder en adress en gång.
 

Pleximannen

Cartier
Man ska nog vara ännu mer på sin vakt när man lägger ut WTB-annonser eftersom bedragarna blir mindre synliga när de bara för en direkt kontakt. Det är väl därför som VRM förbjuder epostadresser i WTB - så att eventuella säljare måste posta i WTB-tråden och därmed göra sig lite mer synliga.

Skönt att du inte åkte på en blåsning!
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tack för varningen! Vore nog bra om du meddelade Jacek Kozubek a.k.a. Rolexentusiast, och WUS om vad som hänt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag blev kontaktad av två olika bedragare via mail när jag lade upp en WTB på WUS. Det verkar dessvärre vara ganska vanligt. Jag skrev en tråd om det här som jag inte orkar leta upp. Kom på det eftersom jag alltid kör annonsbilder via google. Den första killen hade snott annonsbilder och text rätt av från en tidigare annons. Ta alltid all kontakt via PM !
 

Ricrob

Patek
Råkade ut för en liknande historia på WUS när jag letade PO. Samma upplägg, samma åtgärd, annan scammer.. Hans namn finns på min "badguy-lista".

Bra att du var vaksam Johan!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Glömde skriva att de ofta använder andra användares namn och skickar länkar till de användarnas referenser.
Allt ser alltså bra ut vid en snabb titt, så återigen: Kontakt enbart via PM!
 
Topp