• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING FÖR VÄLGJORDA TAG HEUER-KOPIOR

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det är säkert lugnt men själv ser jag tre varningsflaggor bara i din lilla text, Blocket, Kaplans samt ett märke som är nerlusat med kopior.
Kan vara värt att kolla upp en extra gång för att få en god natts sömn.
Tre varnigsflaggor? Låter snarare som ett av de vanligaste köpen i prisklassen?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vanligaste köpen i klassen innebär också en större risk att den dumma kopieraren vet om det.
Så här då, inte en ok diskussion på forumet men har haft snuskigt bra kopior i handen så tar aldrig några risker, men det är jag det✌🏼
Samtidigt är ju då rimligen risken väldigt låg också, då den mäts i procent. Skadar dock aldrig att köpa med skydd och lämna in för experthjälp om man känner sig osäker.
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Vanligaste köpen i klassen innebär också en större risk att den dumma kopieraren vet om det.
Så här då, inte en ok diskussion på forumet men har haft snuskigt bra kopior i handen så tar aldrig några risker, men det är jag det✌🏼
Nu är jag med.
Ska som sagt kolla upp det med urmakare för att vara säker. Tack för tipsen😊
 

v0n

Patek
2-Faktor
Samtidigt är ju då rimligen risken väldigt låg också, då den mäts i procent. Skadar dock aldrig att köpa med skydd och lämna in för experthjälp om man känner sig osäker.
Visst, man kan se på det från den sidan också. Skadar aldrig att kolla upp som du säger, tror överlag att många överskattar sin egen expertis bara om du förstår vad jag menar?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst, man kan se på det från den sidan också. Skadar aldrig att kolla upp som du säger, tror överlag att många överskattar sin egen expertis bara om du förstår vad jag menar?
Kan stämma, inget jag vet något om dock. Däremot rekommenderade jag en vän som köpte nyare Rolex att kolla upp den hos AD då jag inte litade på min egen förmåga när det kommer till nyare ur. Äldre som har naturligt åldrande är lättare med lite övning.
 

Wheelie

Cartier
Jag håller inte riktigt med här.

För det första, Sellita och ETA är inte alls några "sketna" urverk utan snarare fantastiska, välbeprövade, robusta, pålitliga och uthålliga urverk som har otroligt liten gångavvikelse, ibland ingen alls.
Dessa två urverk kallas ju för "den schweiziska klockindustrins motorer".

För det andra är det inte alls ovanligt att dessa två urverk finns i dyra klockor. De finns faktiskt i mycket dyrare klockor som exempelvis IWC eller Cartier.

Det är heller inte ovanligt att enskilda klocktillverkare benämner urverken med egna namn. Tag Heuer kallar ETA 2824-2/Sellita SW200-1 för Calibre 5, IWC kallar Sellita SW300-1 för Calibre 35111, Cartier kallar ETA 2892-A2 för Calibre 49.

Alltså handlar det inte om några "dimridåer" utan om gammal praxis.

Jag menar inte att urverket är dåligt, jag menar att någonstans måste man dra gränsen till vilken prisklass ett urverk som kostar under 100 dollar (i större volymer) platsar för att inte smutsa ner det egna ryktet och få en girighetsstämpel i pannan. Om det är okej att ha ett SW-200 urverk i en klocka för 30000 kr så varför inte i en klocka för 50000 kr eller 100000 kr ?

Visar man att man har förädlat basråvaran (SW200-1) med att i alla fall erbjuda det i Top-Grade versionen så har man visat lite ansvarskänsla och suddat bort lite girighet. Erbjuder man det i en EGEN förädlad version så har man fått min respekt och kan absolut sätta sitt eget namn på det.

Men...det har man inte gjort här. Den dagen denna klocka behöver service kan man lika gärna slänga originalurverket och köpa ett splitter nytt för ca 1500 kronor. Var är yrkesstoltheten ? Varför har de skickliga och stolta mästarna släppt kommandot till ekonomiavdelningen ? Varför ska jag betala 6000 kr för en klockservice ?

Panerai har visat liknande tendenser med deras boutiqeklockor som enligt förhandsmaterialet skulle ha ett "unikt" urverk endast avsedd för denna klocka (som sedan visade sig vara ett vanligt 6497-1 som man satt ett nytt namn på). Det blir bara pinsamt och gränsar enligt mig till bedrägeri. Man får nog vara förblindad paneristi om man inte anser det som en lögn att skriva "6497-1" och "unikt urverk" i samma mening. Som klockintresserad blir jag heligt förbannad på klockmärken som är så fartblinda efter snabba pengar att de kör ner sina fina varumärken i skiten. De som är ansvariga för detta skulle avskedas men förmodligen får de istället bonusar för att de gör så. Klockintresserde är de definitivt inte i alla fall, då hade de inte kunnat sova på nätterna.

Hårt skrivet ? Svar ja !
Har jag rätt i det jag skriver ? ja tyvärr...
 
Senast ändrad:

Cyk Lop

Breitling
Jag menar inte att urverket är dåligt, jag menar att någonstans måste man dra gränsen till vilken prisklass ett urverk som kostar under 100 dollar (i större volymer) platsar för att inte smutsa ner det egna ryktet och få en girighetsstämpel i pannan. Om det är okej att ha ett SW-200 urverk i en klocka för 30000 kr så varför inte i en klocka för 50000 kr eller 100000 kr ?

Visar man att man har förädlat basråvaran (SW200-1) med att i alla fall erbjuda det i Top-Grade versionen så har man visat lite ansvarskänsla och suddat bort lite girighet. Erbjuder man det i en EGEN förädlad version så har man fått min respekt och kan absolut sätta sitt eget namn på det.

Men...det har man inte gjort här. Den dagen denna klocka behöver service kan man lika gärna slänga originalurverket och köpa ett splitter nytt för ca 1500 kronor. Var är yrkesstoltheten ? Varför har de skickliga och stolta mästarna släppt kommandot till ekonomiavdelningen ? Varför ska jag betala 6000 kr för en klockservice ?

Panerai har visat liknande tendenser med deras boutiqeklockor som enligt förhandsmaterialet skulle ha ett "unikt" urverk endast avsedd för denna klocka (som sedan visade sig vara ett vanligt 6497-1 som man satt ett nytt namn på). Det blir bara pinsamt och gränsar enligt mig till bedrägeri. Man får nog vara förblindad paneristi om man inte anser det som en lögn att skriva "6497-1" och "unikt urverk" i samma mening. Som klockintresserad blir jag heligt förbannad på klockmärken som är så fartblinda efter snabba pengar att de kör ner sina fina varumärken i skiten. De som är ansvariga för detta skulle avskedas men förmodligen får de istället bonusar för att de gör så. Klockintresserde är de definitivt inte i alla fall, då hade de inte kunnat sova på nätterna.

Hårt skrivet ? Svar ja !
Har jag rätt i det jag skriver ? ja tyvärr...
Nu riskerar jag att upprepa mig men jag svarar ändå. Den här gången.

Jo, du skrev att urverken var "sketna" och jag bara förklarade att dessa urverk inte alls är "sketna" utan fantastiska, pålitliga, välbeprövade, robusta urverk med liten, ibland ingen alls gångavvikelse.

Därför behöver de heller inte "förädlas". De är helt enkelt bra som der. ETA och Sellita är bland de bästa tillverkarna i Schweiz. M a o, de som är duktiga på urverk tillverkar urverk, de som är duktiga på boetter, visare och urtavlor tillverkar dessa. (Ja, just nu snackar alla om s.k. in-house urverk men detta är bara mode som t o m riskerar att skada schweizisk klockindustri, vilket även Biver säger.)

Att de nämnda urverken är enkla att serva (och byta) är bara fördel.

Och ja, (återigen) dessa urverk finns även i dyrare klockor. Exempelvis monteras ETA 2824-2 i Breitling Navitimer 8 (rek. pris 41000 kr).

Om du tycker att det är bedrägeri och du känner dig lurad så är du inte tvungen att köpa en sådan klocka...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Nu riskerar jag att upprepa mig men jag svarar ändå. Den här gången.

Jo, du skrev att urverken var "sketna" och jag bara förklarade att dessa urverk inte alls är "sketna" utan fantastiska, pålitliga, välbeprövade, robusta urverk med liten, ibland ingen alls gångavvikelse.

Därför behöver de heller inte "förädlas". De är helt enkelt bra som der. ETA och Sellita är bland de bästa tillverkarna i Schweiz. M a o, de som är duktiga på urverk tillverkar urverk, de som är duktiga på boetter, visare och urtavlor tillverkar dessa. (Ja, just nu snackar alla om s.k. in-house urverk men detta är bara mode som t o m riskerar att skada schweizisk klockindustri, vilket även Biver säger.)

Att de nämnda urverken är enkla att serva (och byta) är bara fördel.

Och ja, (återigen) dessa urverk finns även i dyrare klockor. Exempelvis monteras ETA 2824-2 i Breitling Navitimer 8 (rek. pris 41000 kr).

Om du tycker att det är bedrägeri och du känner dig lurad så är du inte tvungen att köpa en sådan klocka...
Problemet är väl ett man snålar in på saker som för pengarna borde vara självklart. Höj priset 500 till då och klappa i ett top grade så har man åtminstone visat att man är intresserad av att få oss klockintresserade som kunder. Sedan är det väl inget fel på ETA verken som så. Egentligen är det kanske servicekostnader och service rekommendationer som är tokiga. Man KAN serva för ett par tusen (Dom verk vi talar om nu) vilket är rimligt men kostar service mer än att byta till ett flång nytt verk är det ju fel någonstans.
 

Cyk Lop

Breitling
Problemet är väl ett man snålar in på saker som för pengarna borde vara självklart. Höj priset 500 till då och klappa i ett top grade så har man åtminstone visat att man är intresserad av att få oss klockintresserade som kunder. Sedan är det väl inget fel på ETA verken som så. Egentligen är det kanske servicekostnader och service rekommendationer som är tokiga. Man KAN serva för ett par tusen (Dom verk vi talar om nu) vilket är rimligt men kostar service mer än att byta till ett flång nytt verk är det ju fel någonstans.
Vi får inte tro att ETA och Sellita på något sätt är B-lag. Snarare tvärtom. De finns också i olika grader, där de bästa är COSC-certifierade. Det är ju ingen slump att de används mest och kallas för den schweiziska klockindustrins motorer.

S.k. in-house urverk är inte per automatik bättre. TAG Heuer gör in-house urverk, de har även utvecklat urverk med tourbillon som de, enligt alla konkurrenter, säljer alldeles för billigt. Likväl använder de ETA och Sellita i många av sina klockor. Det lönar sig helt enkelt inte att upptäcka hjulet på nytt när det väl finns folk som är riktiga mästare på området. Då är det ju vettigare att satsa på säkra kort.

BTW, inte ens ETA och Sellita gör allt "in-house". Även de köper vissa delar av urverk från utomstående leverantörer. Varför? Jo, för att även de inser att det är säkrare (och billigare) att anlita folk som är bäst på dessa delar.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vi får inte tro att ETA och Sellita på något sätt är B-lag. Snarare tvärtom. De finns också i olika grader, där de bästa är COSC-certifierade. Det är ju ingen slump att de används mest och kallas för den schweiziska klockindustrins motorer.

S.k. in-house urverk är inte per automatik bättre. TAG Heuer gör in-house urverk, de har även utvecklat urverk med tourbillon som de, enligt alla konkurrenter, säljer alldeles för billigt. Likväl använder de ETA och Sellita i många av sina klockor. Det lönar sig helt enkelt inte att upptäcka hjulet på nytt när det väl finns folk som är riktiga mästare på området. Då är det ju vettigare att satsa på säkra kort.

BTW, inte ens ETA och Sellita gör allt "in-house". Även de köper vissa delar av urverk från utomstående leverantörer. Varför? Jo, för att även de inser att det är säkrare (och billigare) att anlita folk som är bäst på dessa delar.
Här instämmer jag. Top och Chronometer grade (samma utförande skiljer bara i att skicka för certifiering) är för både 2824 och 2892 svårt att slå ned på vad gäller precision och hållbarhet. Jag har haft ett antal 2824 top som alla gått väl inom cosc oavsett vad jag hittat på och som faktiskt går med istor sett samma avvikelser som mitt Rolex 3135 verk. Visst har Rolex verk anseende för att vara oerhört robusta men det finns ju massor av ETA verk som snurrat i 30-40 år och mår bra. Dessutom är det ju billigare och enklare att serva. Så jag tycker inte det är dåliga urverk alls. Sedan tycker jag som sagt att man kan kosta på sig top grade och jag kan också tycka att det kanske för dom pengar det ändå handlar om inte skulle skada med lite fler tillverkare som satte "urmakeri" i högsätet. Se bara på Nomos. Där får man för samma pengar som Tag bättre finish på allt och ett unikt vackert finisherat urverk. Sedan kanske inte den klockan är "bättre". Men den har ett högre "Hantverksmässigt och horologiskt" värde för min del.
 

ScubaKing

Audemars
Vi får inte tro att ETA och Sellita på något sätt är B-lag. Snarare tvärtom. De finns också i olika grader, där de bästa är COSC-certifierade. Det är ju ingen slump att de används mest och kallas för den schweiziska klockindustrins motorer.

S.k. in-house urverk är inte per automatik bättre. TAG Heuer gör in-house urverk, de har även utvecklat urverk med tourbillon som de, enligt alla konkurrenter, säljer alldeles för billigt. Likväl använder de ETA och Sellita i många av sina klockor. Det lönar sig helt enkelt inte att upptäcka hjulet på nytt när det väl finns folk som är riktiga mästare på området. Då är det ju vettigare att satsa på säkra kort.

BTW, inte ens ETA och Sellita gör allt "in-house". Även de köper vissa delar av urverk från utomstående leverantörer. Varför? Jo, för att även de inser att det är säkrare (och billigare) att anlita folk som är bäst på dessa delar.

Du är på ett klockforum, precis alla här vet att ETA verk finns i olika grader. Det finns ingen som helst anledning att stoppa ett enkelt 2824-2 i en svindyr klocka utom för att spara pengar, det är bara snålt och 90-tal. Numera producerar dem stora husen inhouse verk som är bättre. Du kan inte jämföra Breitlings caliber B01 med ett Valjoux 7750 som låter som en gräsklippare. Titta på Rolex inhouse verk. Alla är vi olika men ska jag betala premium priser så vill jag ha premium produkter, och i mina ögon är 2824 ett billigt om än bra verk som inte ska sitta i en klocka för 50.000 kr. Det finns mängder med fördelar som inhouseverken fört med sig, bland annat längre serviceintervaller.
Det är lite samma grej som när Porsche sålde sin 924 med Volkswagen EA831 motor...
 
Senast ändrad:

Cyk Lop

Breitling
Intressant metafor som jag gärna hakar på. Om man har en Rolls Royce (låt oss säga Vacheron Constantin) då ska "motorn" vara in-house Rolls Royce med en massa fantastiska komplikationer. Sådana in-house urverk är nog bättre än ETA.

Om bilen är Porsche (låt oss säga Rolex) då ska urveket också vara Porsche. Hos Rolex är in-house urverk också berättigade då de ofta håller något bättre standard än ETA. I alla fall är de alltid COSC-certifierade.

Men om man har en liten Audi A4 (låt oss säga Breitling, Tag Heuer, Certier och även IWC) då duger det med en tvåliters fyrcylindrig motor från Audi (eller om du vill, från VW).

Men OBS, en sådan motor är inte i något avseende dålig. Tvärtom, är sådana motorer uthålliga, pålitliga, säkra arbetshästar. I lite finare utförande kan man få 225hk från en tvåliters fyrcylindrig TFSI Audi motor. Om man dessutom har quattro-drivning (låt oss säga COSC-certifiering) då har man otroligt mycket bil (och motor) för pengarna.

M a o betalar jag utan problem 30000-45000 för en välgjord klocka med en ETA i. Om den dessutom är COSC-certifierad blir det mycket "körglädje ". Tillräckligt mycket för att jag varken ska kräva eller sakna en in-house urverk.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp