• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för användaren shark

Krabbeluring

Cartier
Skriver både här och i hans tråd för maximal synlighet.

Shark la ut följande annons 9/4:
https://klocksnack.se/threads/seiko-skx007-nya-1500-styck-2st.71227/

Jag PM'ade honom 13/4 och frågade om han inte kunde lösa en extra med samma leveransdatum. Det var inga problem och jag fick hans telefonnummer dit jag förde över 1500 då jag såg att han hade goda referenser (vilket jag alltid kollar innan jag för över pengar).

Han har även lagt ut en nästan identisk annons 19/4 men med leveransdatum 28/4, och med pris på 1600kr.
https://klocksnack.se/threads/seiko-skx007-nya-1600-styck-2st.71793/

Den 20/4 slutar han helt logga in på KS. Den 28/4 sms'ar jag honom, och försöker även sms'a + ringa 29/4 samt 30/4. Utan svar. Telefonen är avstängd.

Jag har tyvärr inte sett röken av någon klocka.

Då det är olagligt att hänga ut folk med namn och nummer så väljer jag att göra såhär, då jag gärna skulle vilja komma i kontakt med fler han lurat:
Hans initialer är K.S och hans telefonnummer är 07-6X XX XX 70. Jag hoppas det är otydligt nog för att inte kunna räknas som olagligt, men tydligt nog för att fler som blivit lurade av den här användaren att PM'a mig - och gärna skriva även i tråden.

Jag avser att kontakta min bank och hans bank (i alla fall den han sa att han använde - SEB) samt polisanmäla detta i veckan - och även om jag inte har några förhoppningar så kanske man har tur och det löser sig. 1500kr är en struntsumma i sammanhangen, men det handlar om en princip.
 
Senast ändrad:

Klockaren

Panerai
Tjo,

Beställde även jag en skx 007 i present.
Är i samma situation och kommer ej fram på hans telefon.

Jag nappade på annonsen som kom ut 19/4.

Som jag förstod var det en annons som kom ut snabbt, han var i Japan och skulle ta hem 2-3 skx007 med sig hem... för han avslutade sin annons relativt snabbt efter att den kom ut.

Om han ville blåsa folk borde den ligga ute längre tycker jag.

Enligt överenskommelse så skulle min skickas i torsdags.

Kikade på hans referenser och kände mig inte alls orolig att skicka 1500kr.

Jag avvaktar lite men det känns lite konstigt.. kommer ej fram på hans telefon heller.

Hoppas detta löser sig och har en naturlig förklaring.
 

Operator

Omega
Hej, jag svarade på annonsen 19/4 - inte hört något sedan pengarna swishades. Inget svar på sms/tfn - samma initialer och tfn nr som i första inlägget. Hoppas fortfarande på en naturlig förklaring, även om jag misstänker att det handlar om ett bedrägeri
 

Klockaren

Panerai
Ja, det enda enligt mig som talar emot lurendrejeri är, varför välja skx007 för 1500?

Han kunde dragit en mer attraktiv dyrare klocka och dragit in betydligt mer pengar.

Hoppas på en naturlig förklaring, jag förstod d som att killen var i Japan och det kan förklara varför man ej kommer fram på mobilen dock skulle min klocka skickas 28/5 från Sverige så han borde kommit hem...
 

Krabbeluring

Cartier
Då är vi minst 3 som eventuellt "åkt dit". Men hoppas på en naturlig förklaring såklart.

Han lade upp 4 klockor - och jag kontakta om en extra. Det innebär att vi bör vara minst 5 som eventuellt blivit lurade.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Är väl inte otänkbart att han fått kontot kapat? Kan det hända på Tradera så kan det väl hända här? Och är man bedragare är det nog smartare att försöka sno lite pengar av många människor än mycket pengar av en människa.

Jag har ingen aning om vad som hänt i detta fall men ville lägga in ett annat perspektiv bara.
 

Krabbeluring

Cartier
Är väl inte otänkbart att han fått kontot kapat? Kan det hända på Tradera så kan det väl hända här? Och är man bedragare är det nog smartare att försöka sno lite pengar av många människor än mycket pengar av en människa.

Jag har ingen aning om vad som hänt i detta fall men ville lägga in ett annat perspektiv bara.

Konto här och bank kapat i så fall. Någon i hans namn har gjort riktiga affärer tidigare på forumet. Namnet visas ju när man swishar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
27/4 var alltså i torsdags och i fredags var de flesta lediga. Idag är måndagen efter vilken dessutom är en röd dag. Det är inte ovanligt att REK tar 2 dagar, alltså finns det inget som säger att den borde varit framme i fredags.

Tror ni behöver ta ett djupt andetag och hålla det i några dagar, planet kan ha blivit försenat eller vad som helst. Alla lever inte sina liv med mobilen i handen.
 

Krabbeluring

Cartier
27/4 var alltså i torsdags och i fredags var de flesta lediga. Idag är måndagen efter vilken dessutom är en röd dag. Det är inte ovanligt att REK tar 2 dagar, alltså finns det inget som säger att den borde varit framme i fredags.

Tror ni behöver ta ett djupt andetag och hålla det i några dagar, planet kan ha blivit försenat eller vad som helst. Alla lever inte sina liv med mobilen i handen.

Det som gör mig mest misstänksam är att han trots att klockorna verkar ha varit slut har sålt fler klockor - oklart exakt hur många, men jag fick köpa en "extraklocka" han kunde fixa. Dessutom har han inte varit online öht sedan 20/4 och heller inte svarat på meddelande (jag skickade ett 21/4 för att fråga en grej). Därtill är alla hans referenser i tråden skrivna väldigt tätt inpå varandra.

Har man 4-5 klockor man ska leverera känns det djupt oseriöst att inte göra sig anträffbar mer än 4 (nästan 5 än så länge) dygn efter utlovad leverans. Därtill har han alltså inte ens varit online på forumet på runt 10 dagar. Mobil avstängd sedan iaf 27/4 dessutom.
 

DrKlocka

Audemars
27/4 var alltså i torsdags och i fredags var de flesta lediga. Idag är måndagen efter vilken dessutom är en röd dag. Det är inte ovanligt att REK tar 2 dagar, alltså finns det inget som säger att den borde varit framme i fredags.

Tror ni behöver ta ett djupt andetag och hålla det i några dagar, planet kan ha blivit försenat eller vad som helst. Alla lever inte sina liv med mobilen i handen.
Själv skulle jag nog vara riktigt orolig om jag var en köpare. Det är väldigt få som inte använder mobilen dagligen, särskilt under pågående affärer. Och att inte ha varit inloggad på 10 dagar är lite misstänksamt..

Hoppas bara inte att något har hänt säljaren bara? Låter ju så himla konstigt att en person med goda referenser helt plötsligt skulle blåsa medlemmar på struntsummor...
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Skriver både här och i hans tråd för maximal synlighet.

Shark la ut följande annons 9/4:
https://klocksnack.se/threads/seiko-skx007-nya-1500-styck-2st.71227/

Jag PM'ade honom 13/4 och frågade om han inte kunde lösa en extra med samma leveransdatum. Det var inga problem och jag fick hans telefonnummer dit jag förde över 1500 då jag såg att han hade goda referenser (vilket jag alltid kollar innan jag för över pengar).

Han har även lagt ut en nästan identisk annons 19/4 men med leveransdatum 28/4, och med pris på 1600kr.
https://klocksnack.se/threads/seiko-skx007-nya-1600-styck-2st.71793/

Den 20/4 slutar han helt logga in på KS. Den 28/4 sms'ar jag honom, och försöker även sms'a + ringa 29/4 samt 30/4. Utan svar. Telefonen är avstängd.

Jag har tyvärr inte sett röken av någon klocka.

Då det är olagligt att hänga ut folk med namn och nummer så väljer jag att göra såhär, då jag gärna skulle vilja komma i kontakt med fler han lurat:
Hans initialer är K.S och hans telefonnummer är 07-6X XX XX 70. Jag hoppas det är otydligt nog för att inte kunna räknas som olagligt, men tydligt nog för att fler som blivit lurade av den här användaren att PM'a mig - och gärna skriva även i tråden.

Jag avser att kontakta min bank och hans bank (i alla fall den han sa att han använde - SEB) samt polisanmäla detta i veckan - och även om jag inte har några förhoppningar så kanske man har tur och det löser sig. 1500kr är en struntsumma i sammanhangen, men det handlar om en princip.
Har ni fått tag på sharken?
 

MrAvenger

Omega
Det kan faktiskt vara så illa att något hänt honom i Japan och att han dessvärre inte är kontaktbar.
Vill verkligen inte tro att man skulle luras för så småpengar.
Flög själv på en akut blindtarmsoperation för en månad sedan, många som var besvikna över att man inte dök upp på avtalade möten. Men ibland kommer livet mellan.
Håller tummarna för ett gott slut, ha hopp!
 

Krabbeluring

Cartier
Det kan faktiskt vara så illa att något hänt honom i Japan och att han dessvärre inte är kontaktbar.
Vill verkligen inte tro att man skulle luras för så småpengar.
Flög själv på en akut blindtarmsoperation för en månad sedan, många som var besvikna över att man inte dök upp på avtalade möten. Men ibland kommer livet mellan.
Håller tummarna för ett gott slut, ha hopp!

Möjligen kan det vara så - och då är det såklart tråkigt.

Hoppet är det sista som överger en!
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag minns att jag reagerade på hans annons som jag tycker var en smula märklig och gav en känsla av eventuell blåsning.

Enkla principer är att inte krångla till det och att inte tro på slumpen. Således har @shark dragit en tämligen avancerad blåsning, han har inte blivit sjuk eller kidnappad i Japan.

Jag tycker också att det är lite synd att forumledningen tidigt låste tråden i diskussionsdelen då jag tror att många kan lära av detta exempel. Nu missar många medlemmar vad som hänt.

Det vore roligt om jag har fel men sannolikheten är låg...
 
Senast ändrad:

Krabbeluring

Cartier
Jag minns att jag reagerade på hans annons som jag tycker var en smula märklig och gav en känsla av eventuell blåsning. Enkla principer är att inte krångla till det och att inte tro på slumpen. Således har @shark dragit en tämligen avancerad blåsning, han har inte blivit sjuk eller kidnappad i Japan.

Jag tycker också att det är lite synd att forumledningen tidigt låste tråden i diskussionsdelen då jag tror att många kan lära av detta exempel. Nu missar många medlemmar vad som hänt.

Det vore roligt om jag har fel men sannolikheten är låg...


Instämmer.

Han hade varit reggat ett tag och gjort affärer tidigare - därför chansade jag trots misstänksamheten jag kände.
 

Klockaren

Panerai
Förstår ditt tankesätt Yonsson med att rek tar tid osv.

Killen poängterade dock att klockorna skulle skickas från Sverige när han kommit hem och skulle lämna trackingnr direkt efter de låg på lådan.

Angivet datum för skickning var 28/4 och jag personligen tycker att om man gör affärer och inte håller deadlinen så hör man av sig.

I detta sammanhanget har han inte varit alls på KS så klart något kan ha hänt killen och det vore bra mycket tråkigare än att förlora 1500kr för isåfall vore det något allvarligt som drabbat honom.

Jag räknar redan detta som "läropengar" och läxan har jag lärt mig.

"Tacksam" att det "bara" var en SKX007 och inte en dyrare klocka helt enkelt.
 

Krabbeluring

Cartier
Om shark går in och läser det här oinloggad så kan vi ju även informera om att vi är tre stycken som polisanmält honom. Även banken är kontaktad.
 

Klockaren

Panerai
Hej,
Kan bara prata för mig själv, men enda uppdateringen jag fått är att polisanmälan är mottagen.
Ser framför mig att det blir nedlagt i brist på bevis, känns inte som det är så mycket mer att göra tyvärr.
 

Klockaren

Panerai
Nej, jag har inte hört något iallafall.

De 1500:- är borta, får se det som läropengar.
Hoppas att han fick sig nåt fint för den lilla pengen.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tänka sig! Idag damp det ner ett brev från åklagarmyndigheten. Man väljer att väcka åtal mot aset - ibland funkar det alltså att anmäla, även om det bara handlar om småsummor.
Skönt!
Hoppas att admin/mods gör det dom kan för att hålla honom borta härifrån.
T.ex. blockar mailadressen, håller koll på inlogg från samma IP på andra konton osv :)
 

Simon.x

Rolex
Skönt!
Hoppas att admin/mods gör det dom kan för att hålla honom borta härifrån.
T.ex. blockar mailadressen, håller koll på inlogg från samma IP på andra konton osv :)

Det låter som en bra ide upp till @hook kan IP logga denna i framtiden :cigar:

Samt till TS och dom andra drabbade hoppas detta löser sig :)

//Simon
 
Topp