• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för bedragare (i det lägre prissegmentet)

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Jag har nyligen varit med om något både oväntat och trist i jakten lite trevligt mögel.

I juli vann jag en till synes mycket schyst mögeldykare (en vintage Philip Watch) av en säljare via Tradera. Ropade hem klockan som auktion för strax under 3 K. Säljaren hade få referenser och stod angiven som bosatt i Indien. Eftersom det emellertid var fråga om en relativt billig vintagedykare som legat ute på auktion kändes det dock som en chansning värd att ta.

Klockan ska skickas till mig i Stockholm som rek. Säljaren förser mig med ett försändelse-ID men efter ca en månad har något paket inte dykt upp i Postnords system. Till slut dyker paketet upp, dock levererat till en bensinmack i Umeå. Efter flertalet samtal med Postnord (och mail till säljaren som inte föranleder något svar) visar det sig att varan inte har adresserats till mig, utan till en kvinna bosatt i Umeå. Slutligen får jag tag på säljaren som via mail svarar att han beklagar misstaget och att han ska leta rätt på korrekt försändelse-ID. Därefter mailar jag och säljaren varandra fram och tillbaka med anledning av att jag vill ha rätt försändelse-ID alternativt en förklaring till vad som pågår, vilket säljaren är ovilliga att medverka till. Till slut svarar dock säljaren att han har råkat skicka klockan till Schweiz och inte till Sverige. Ytterligare någon vecka passerar innan jag får ett mail från säljaren som uppger att klockan nu har kommit i retur till honom samt att han kommer att skicka klockan som rek till mig i Stockholm snarast möjligt. Någon dag senare får jag ett försändelse-ID som jag kan spåra paketet med.

Igår skulle jag äntligen få hämta ut paketet hos mitt lokala postombud. Till min stora irritation visar det sig att paketet endast innehåller en dassig indisk damtidning, och inte någon mögeldykare. Säljaren svarar givetvis inte längre på mail.

Det har tidigare postats på forumet om bedragare på Tradera men då har det mest varit fråga om dyrare klockor, inte någon billigare dykare med mögelpatinerad tavla som säljs via auktion head only.

Eftersom det har förflutit så pass lång tid sedan auktionen avslutades kan jag tyvärr inte betygsätta säljaren.

Nu är det endast fråga om strax under 3 K som jag inte kommer få tillbaka men det är ändå trist eftersom jag såg fram emot klockan.

Säljaren har ute två stycken andra vintagedinkor på Tradera, varför jag vill höja ett varningens finger så att inte någon annan intet ont anande mögel-lover budar hem oläslig indisk damlektyr istället för en Omega och en Seiko.

Nedan finner ni säljarens pågående annonser.
https://www.tradera.com/profile/items/4471041/bennyurquidez
 
Senast ändrad:

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Fy sjutton. Det där upplägget känner man ju igen. Kollade på den där bellmaticen men fick lite kalla kårar när jag läste översättningen till svenska.
Tycker du ska anmääla annonserna till Tradera för granskning. Fasiken vet om bilderna inte är stulna från Klocksnack?
Har kontaktat Tradera rörande min annons och de två pågående annonserna.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag har nyligen varit med om något både oväntat och trist i jakten lite trevlig mögel.

I juli vann jag en till synes mycket schyst mögeldykare (en vintage Philip Watch) av en säljare via Tradera. Ropade hem klockan som auktion för strax under 3 K. Säljaren hade få referenser och stod angiven som bosatt i Indien. Eftersom det emellertid var fråga om en relativt billig vintagedykare som legat ute på auktion kändes det dock som en chansning värd att ta.

Klockan ska skickas till mig i Stockholm som rek. Säljaren förser mig med ett försändelse-ID men efter ca en månad har något paket inte dykt upp i Postnords system. Till slut dyker paketet upp, dock levererat till en bensinmack i Umeå. Efter flertalet samtal med Postnord (och mail till säljaren som inte föranleder något svar) visar det sig att varan inte har adresserats till mig, utan till en kvinna bosatt i Umeå. Slutligen får jag tag på säljaren som via mail svarar att han beklagar misstaget och att han ska leta rätt på korrekt försändelse-ID. Därefter mailar jag och säljaren varandra fram och tillbaka med anledning av att jag vill ha rätt försändelse-ID alternativt en förklaring till vad som pågår, vilket säljaren är ovilliga att medverka till. Till slut svarar dock säljaren att han har råkat skicka klockan till Schweiz och inte till Sverige. Ytterligare någon vecka passerar innan jag får ett mail från säljaren som uppger att klockan nu har kommit i retur till honom samt att han kommer att skicka klockan som rek till mig i Stockholm snarast möjligt. Någon dag senare får jag ett försändelse-ID som jag kan spåra paketet med.

Igår skulle jag äntligen få hämta ut paketet hos mitt lokala postombud. Till min stora irritation visar det sig att paketet endast innehåller en dassig indisk damtidning, och inte någon mögeldykare. Säljaren svarar givetvis inte längre på mail.

Det har tidigare postats på forumet om bedragare på Tradera men då har det mest varit fråga om dyrare klockor, inte någon billigare dykare med mögelpatinerad tavla som säljs via auktion head only.

Eftersom det har förflutit så pass lång tid sedan auktionen avslutades kan jag tyvärr inte betygsätta säljaren.

Nu är det endast fråga om strax under 3 K som jag inte kommer få tillbaka men det är ändå trist eftersom jag såg fram emot klockan.

Säljaren har ute två stycken andra vintagedinkor på Tradera, varför jag vill höja ett varningens finger så att inte någon annan intet ont anande mögel-lover budar hem oläslig indisk damlektyr istället för en Omega och en Seiko.

Nedan finner ni säljarens pågående annonser.
https://www.tradera.com/profile/items/4471041/bennyurquidez

Du bör kontakta Tradera tycker jag med tanke på att personen har endast tre omdömen varav ett redan är negativt och ditt skulle om tiden inte gått ut bli det andra av fyra när säljaren efter många om och men skickar en indisk tidning istället för en klocka. En så pass ny användare med den korta men brokiga historiken borde det finnas goda chanser för blir avstängd. Nu är Traderakontoret av högst skiftande kvalitet för att uttrycka sig finskänsligt men rimligen borde de agera på ena eller andra viset.

Såg nu att du redan gjort det.
 

miramogge

Omega
2-Faktor
Tack för tipset. Ska kontakta PayPal imorgon.
Berätta för paypal precis vad har hänt. De kommer att begär från säljaren ett sändningsnummer. De kommer att se att du har hämtat ut paketet om han/hon ger paypal kollinumret från det paketet som hade en tidning i den. Men så länge du förklarar att det var bara en jävla tidning i den, borde det löser sig. Om säljaren inte svarar alls till paypal så kommer du definitivt få pengarna tillbaka ganska snabbt.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Rättvisan måste segra här...
Man vill ju in och försöka kontakta alla de som håller på och budar.
Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig!
Jag vet inte hur det fungerar med Tradera, men det är väl bara att gå in och skriva ett omdöme med tummen ner med några kommentar kring vad som hänt?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Han lever riktigt gott i Indien för de pengarna den jäveln. Klassiskt att dra ut på det på det sättet. Hoppas du får tillbaka pengarna via Paypal.
 

Matte78

Omega
Han verkar avstängd från tradera nu i vart fall.

Vet ej om det är samma men blev själv drabbad endel av en från samma Indiska ort som
just den aktuella säljaren. Kanske finns 2 skojare på samma indiska ort eller så är det
samma person. Han verkar jobba under lite olika namn.

Han som drabbade mig skrivs det om i följande trådar (längst ner). Han har blivit avstängd
på säljsidor och forum på olika ställen i världen..

Han har haft konton tidigare på tradera som stängts ner. Någon annan som
haft problem med denna gök/gökar?

http://forums.watchuseek.com/f63/scam-enicar-racine-very-bad-experience-953798.html

http://forums.watchuseek.com/f63/scam-enicar-racine-very-bad-experience-953798.html

Finns klagomål på andra ställen med om just denna H*man*.

Mvh
Matte
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu är i alla fall Pay Pal inkopplade. Hoppas kunna få ersättning via dem. Uppdaterar i tråden så snart jag vet mer :)
Om säljaren har paypal på tvång så att säga (även Klarna ett sånt alternativ) pga att denne inte har haft tillräckligt antal auktioner eller annonser de senaste månaderna gäller Paypals garantier, vad de nu kallar det. Om säljaren däremot använder Paypal frivilligt som ett bland flera betalningsalternativ betalar Paypal ut betalningen till säljaren omgående om denne önskar och det kan då vara svårt att få några pengar tillbaka när det inte finns någon betalning kvar på paypalkontot eftersom de görs disponibla omgående för säljaren.
Paypals garantier gäller alltså inte om alternativen vid betalningen är flera, exempelvis swish, banöverföring etc, då går den rätt igenom Paypal från Traderas betaltjänst när det betalas via Pp. Det är en del som har fått vara med om det där och klentroget fått acceptera faktum. Detta om det inte är ändrat på nåt sätt nyligen.

I det här fallet verkar det som det är en så pass ny säljare så förhoppningsvis gäller den där trygghetsgarantin.
 
Senast ändrad:

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Om säljaren har paypal på tvång så att säga (även Klarna ett sånt alternativ) pga att denne inte har haft tillräckligt antal auktioner eller annonser de senaste månaderna gäller Paypals garantier, vad de nu kallar det. Om säljaren däremot använder Paypal frivilligt som ett bland flera betalningsalternativ betalar Paypal ut betalningen till säljaren omgående om denne önskar och det kan då vara svårt att få några pengar tillbaka när det inte finns någon betalning kvar på paypalkontot eftersom de görs disponibla omgående för säljaren.
Paypals garantier gäller alltså inte om alternativen vid betalningen är flera, exempelvis swish, banöverföring etc, då går den rätt igenom Paypal från Traderas betaltjänst när det betalas via Pp. Det är en del som har fått vara med om det där och klentroget fått acceptera faktum. Detta om det inte är ändrat på nåt sätt nyligen.

I det här fallet verkar det som det är en så pass ny säljare så förhoppningsvis gäller den där trygghetsgarantin.
Tack för infon! Minns faktiskt inte hur det förhöll sig i mitt fall men återkopplar i tråden så fort jag vet mer :)
 
Topp