• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för Bertuga, Janne banan, Niklas Jonsson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Lindrothh

Cartier
Hej!
Vill utlysa en varning gällande Bertuga här på forumet. Kontaktade mig via Köp-delen och sålde en SKX013 till mig. Hade inga referenser och inga inlägg, fick fram lite halvdana referenser från ett gammalt tradera som jag naivt betrodde. Tänkte att ingen människa kan tänka sig lura någon 2100 och att alla startar nånstans med försäljningen här på KS för att få nya referenser.

Har sedan dess att jag betalat fått uppskjutning på inlämning och sedan inget svar alls på 3 dagar. Fick fram namnet Niklas Jonsson och telefonnumret 0761483478.

Håll er borta!
 

Lindrothh

Cartier
Hej!
Vill utlysa en varning gällande Bertuga här på forumet. Kontaktade mig via Köp-delen och sålde en SKX013 till mig. Hade inga referenser och inga inlägg, fick fram lite halvdana referenser från ett gammalt tradera som jag naivt betrodde. Tänkte att ingen människa kan tänka sig lura någon 2100 och att alla startar nånstans med försäljningen här på KS för att få nya referenser.

Har sedan dess att jag betalat fått uppskjutning på inlämning och sedan inget svar alls på 3 dagar. Fick fram namnet Niklas Jonsson och telefonnumret 0761483478.

Håll er borta!
Även försökt nå honom på det telefonnummer han utgav men inga svar där heller.
 
Senast redigerad av en moderator:

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Vill utlysa en varning gällande Bertuga här på forumet. Kontaktade mig via Köp-delen och sålde en SKX013 till mig. Hade inga referenser och inga inlägg, fick fram lite halvdana referenser från ett gammalt tradera som jag naivt betrodde. Tänkte att ingen människa kan tänka sig lura någon 2100 och att alla startar nånstans med försäljningen här på KS för att få nya referenser.

Har sedan dess att jag betalat fått uppskjutning på inlämning och sedan inget svar alls på 3 dagar. Fick fram namnet Niklas Jonsson och telefonnumret 0761483478.

Håll er borta!
Tråkigt! Lider med dig, och hoppas det löser sig, och tack för varningen! Borde inte varningar utfärdas offentligt av @admin, @Leben , @Hook , om de känner till problem?
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Hej!
Vill utlysa en varning gällande Bertuga här på forumet. Kontaktade mig via Köp-delen och sålde en SKX013 till mig. Hade inga referenser och inga inlägg, fick fram lite halvdana referenser från ett gammalt tradera som jag naivt betrodde. Tänkte att ingen människa kan tänka sig lura någon 2100 och att alla startar nånstans med försäljningen här på KS för att få nya referenser.

Har sedan dess att jag betalat fått uppskjutning på inlämning och sedan inget svar alls på 3 dagar. Fick fram namnet Niklas Jxxxxxx och telefonnumret 076148xxxx

Håll er borta!
Trist, hoppas att det löser sig på bästa sätt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att scamma via köpesdelen är det ABSOLUT vanligaste sättet. Testa lägg ut en WTB på watchyouseek. Inom någon dag har man fått i alla fall 5 PM där alla säger sig kunna sälja klockan. Ibland har personerna flera konton och kan på så sätt påvisa referenser.
 

Lindrothh

Cartier
Att scamma via köpesdelen är det ABSOLUT vanligaste sättet. Testa lägg ut en WTB på watchyouseek. Inom någon dag har man fått i alla fall 5 PM där alla säger sig kunna sälja klockan. Ibland har personerna flera konton och kan på så sätt påvisa referenser.
Har du någon erfarenhet av hur det brukar gå till efter polisanmälan? Brukar det lösa sig eller är det lost case?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har du någon erfarenhet av hur det brukar gå till efter polisanmälan? Brukar det lösa sig eller är det lost case?
Ingen personlig erfarenhet men gruppanmälan kan ibland leda till åtal. Alltså om många är utsatta för ”samma sak” av samma person. Problemet är väl att återbetalningsförmågan hos den som utsatt andra oftast är noll.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har du någon erfarenhet av hur det brukar gå till efter polisanmälan? Brukar det lösa sig eller är det lost case?
Om det inte handlar om upprepade bedrägerier brukar det tyvärr sluta med nedlagd anmälan. :( Men givetvis ska man alltid anmäla ändå, både för att det faktiskt finns en chans att det reda ut men också för att bidra till statistiken och förhoppningsvis hjälpa andra som sitter i samma sits. Det handlar inte om många kronor så det känns som att det är satt i system.

Edit: trea på bollen. :facepalm:
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Blivit blåst genom köpesannonser på annat forum jag med. Säljaren använde sitt riktiga namn och telefonnummer och gav mig ett bra pris som jag nappade på. Swishade pengarna och i samma veva dog kommunikationen. Googlade lite djupare och det visade sig han var mitt uppe i rättsprocesser och fortsatte med småbedrägerier utan konsekvenser. Hade blåst ett flertal andra personer på andra forum. Det var så pass lite pengar så att jag inte ens brydde mig om att anmäla, vilket såklart spelade honom i händerna men jag blev mest irriterad på mig själv..
 

strider

Panerai
Samma kille som jag vart lurad på en 500:- här på forumet i höstas. Process pågår mot honom, jag fick brev ifrån åklagaren att jag ev skulle vittna mot honom. Otroligt att han fortfarande håller på. Han har lurat otroligt många på olika forum. Tyvärr kan jag säga att du får ingen klocka och dina pengar är borta.
Skrev du om händelsen i KS?
 

Henkan

Cartier
Japp det gjorde jag. Sök på mina inlägg så ser du.
Söker du på Niklas Jonssons telenr på nätet så hittar du jättemånga som varnar för honom.

Han svarar på köpes annonser på olika forum, kamera, fiske, klockor. Man får bilder och han känns väldigt trovärdig. Priset är bra men inte billigt. Han använder sitt riktiga namn och telenr, bor uppåt i landet.
Man slappnar av lite just för att det är så små summor, man tror inte att nån håller på och blåser folk på såna summor men många bäckar små.
 
Senast ändrad:

Lutte

Cartier
2-Faktor
Borde inte sådana här personer vara nojiga över att blåsa "fel" person som tar saken i egna händer

En fördel med att blåsa folk på småsummor är att risken generellt står i direkt relation till hur mycket man blivit lurad på. Få är dumma nog att riskera att själva få påföljder för 2-3 000 kronor.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Nummer och namn men ingen adress tyvärr..
Med nummer och namn hittas adress enkelt på nätet.

Min farfar var en framgångsrik businessman som hade pengar investerade i många olika företag. Det hände ett par gånger att man tog hans pengar och drog. Envis som han är, så kunde han slösa upp emot tio gånger mer pengar än det han blivit blåst på, för att få tillbaka sina pengar. Med det sagt så är det tidsfråga innan han blåser fel person.

För övrigt borde ni nu vid det här laget outa efternamn och telefonnummer också, enbart förnamn räcker ej.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Med nummer och namn hittas adress enkelt på nätet.

Min farfar var en framgångsrik businessman som hade pengar investerade i många olika företag. Det hände ett par gånger att man tog hans pengar och drog. Envis som han är, så kunde han slösa upp emot tio gånger mer pengar än det han blivit blåst på, för att få tillbaka sina pengar. Med det sagt så är det tidsfråga innan han blåser fel person.

För övrigt borde ni nu vid det här laget outa efternamn och telefonnummer också, enbart förnamn räcker ej.

vi har GDPR aspekten att ta i beaktning.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp