• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för Bertuga, Janne banan, Niklas Jonsson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

AMG63

Cartier
Så små bedrägerier utreds i princip inte.
Jag blev lurad på några tusenlappar, gjorde polisanmälan efter många påstötningar av personen i fråga, tog reda på vilken polis som höll i fallet, långt trevligt samtal med konstapeln, där jag lovade att det skulle bli mitt mission in life att ha igen mina slantar som jag arbetat i hop, när rättegången var över så anmälde jag herrn till kronofogden, denna gång så tog hans stackars mamma kontakt med mig och betalde tillbaka pengarna, och jag tog tillbaka kronofogde anmälan, jag var bara en utav flera han lurade på pengar, så jag hoppas innerligt att mor hans fick ordning på slyngeln(30år).
Ge er inte..ligg på..anmäl, var jobbiga.
Ren principsak från min sida, mitt liv förändras inte nämnvärt av 2kkr..Men det är mina slantar, de får jobba själva som hederligt folk, jäkla patrask som håller på.

Ps..hoppas det löser sig för dig :)
 

Lindrothh

Cartier
Jag blev lurad på några tusenlappar, gjorde polisanmälan efter många påstötningar av personen i fråga, tog reda på vilken polis som höll i fallet, långt trevligt samtal med konstapeln, där jag lovade att det skulle bli mitt mission in life att ha igen mina slantar som jag arbetat i hop, när rättegången var över så anmälde jag herrn till kronofogden, denna gång så tog hans stackars mamma kontakt med mig och betalde tillbaka pengarna, och jag tog tillbaka kronofogde anmälan, jag var bara en utav flera han lurade på pengar, så jag hoppas innerligt att mor hans fick ordning på slyngeln(30år).
Ge er inte..ligg på..anmäl, var jobbiga.
Ren principsak från min sida, mitt liv förändras inte nämnvärt av 2kkr..Men det är mina slantar, de får jobba själva som hederligt folk, jäkla patrask som håller på.
Bra jobbat, håller med att det är odrägligt med sådana i samhället. Får hoppas polisen ser hur många denne person utnyttjat och lurat men de verkade inte jätte positivt inställlda.
Tack så mycket!
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Bra jobbat, håller med att det är odrägligt med sådana i samhället. Får hoppas polisen ser hur många denne person utnyttjat och lurat men de verkade inte jätte positivt inställlda.
Tack så mycket!


Be @Henkan om Anmälningsnummer och/eller kontaktuppgifter till den utredaren/åklagaren som håller i hans ärende så kan det nog bakas in i det om det finns en pågående utredning.
 

Npl

Omega
2-Faktor
Har du någon erfarenhet av hur det brukar gå till efter polisanmälan? Brukar det lösa sig eller är det lost case?

Skulle säga att alla ärenden utreds om det finns förutsättningar för att driva ärendet framåt. Oavsett summa. Bara att är det ett enstaka ringa bedrägeri så är ärendet väldigt nedprioriterat.

Är det fler ärenden så har man bättre chans att ”gå före i kön” då polisen vill utreda bort seriebrottslingar.

Anmäla ska man absolut göra och har du tur i oturen så är det fler som anmält samma person, vilket ökar chansen för att brottet utreds snabbare.

Så har jag fått det förklarat för mig.
 

Molsson

Breitling
Bra jobbat, håller med att det är odrägligt med sådana i samhället. Får hoppas polisen ser hur många denne person utnyttjat och lurat men de verkade inte jätte positivt inställlda.
Tack så mycket!
Det blir väl oftast så när det handlar om relativt små belopp, allt handlar om prioriteringar och tyvärr så hamnar sådana här fall mellan stolarna
 

AlexLindh

Cartier
Usch..!
Jävla tur man tackade nej när han hörde av sig på min köpesannons i onsdags...
BD10DCEB-CBBD-4BD0-925B-2A003A622C91.png

CF53915B-BA19-4FAD-B4C7-85292CDB2D3F.png
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Borde inte sådana här personer vara nojiga över att blåsa "fel" person som tar saken i egna händer
Det är de kanske ibland men jag tror det är otroligt sällan det faktiskt händer. Har däremot hört ett flertal historier där enstaka som lyckas framstå som farliga, eller bara är jobbiga och tjatar och kontaktar vänner och familj osv faktiskt får sina pengar tillbaka av sådana här seriebedragare.
 
Blivit blåst genom köpesannonser på annat forum jag med. Säljaren använde sitt riktiga namn och telefonnummer och gav mig ett bra pris som jag nappade på. Swishade pengarna och i samma veva dog kommunikationen. Googlade lite djupare och det visade sig han var mitt uppe i rättsprocesser och fortsatte med småbedrägerier utan konsekvenser. Hade blåst ett flertal andra personer på andra forum. Det var så pass lite pengar så att jag inte ens brydde mig om att anmäla, vilket såklart spelade honom i händerna men jag blev mest irriterad på mig själv..
Det är precis det här många av den här sortens bedragare utnyttjar, de får dig att köpa en tröja eller ett armband eller en klocka för i sammanhanget ganska små summor 200 - 1000kr är väl det vanligaste.
I säkert 7 av tio fall orkar den bwdragnw inte ens polisanmäla utan ser sin förlorade femhundring som en läropeng eller nåt. Och i de fall det anmäls så är det så små pengar och det måste handla om 100 000 sådana småbedrägerier på ett år. Polisen har inte resurser att utreda. Och OM de skulle utreda så brukar det iaf sluta med ett ord mot ord.
Men för en bedragare som lägger ut tex en anmälan om att denne vill sälja en klocka för 350kr. 25 Pers svarar och bedragaren säger till alla att de såklart är först på bollen. Alla 25 sätter in 350kr = 8750kr så vinsten kan bli hygglig och anmälningarna få pga det inte ens känns som att det är värt tiden för att få tillbaka dina hundralappar...
Det bästa är enligt min mening att lösa det själv om man vet vem som lurat en.
Åk och knacka på och hämta dina pengar alternativt klockan?

Mvh
 

Derix

Patek
2-Faktor
Tråkigt.

Har själv blivit blåst på några tusenlappar en gång. Det jobbiga var inte pengarna utan att man kände sig så dum som gått på niten. Kränkt på något sätt. Personen i fråga använde sitt riktiga namn och telefonnummer.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hans namn är så generellt och numret ej sökbart så i detta fall är publicering inget problem. Det finns även publicerat i första inlägget i denna tråd.

Nja, tveksamt om jag delar den bedömningen. Finns bara 16 personer i Sverige med hans namn som är "förekommande" hos Lexbase. Det krävs ingen Sherlock Holmes för att leta upp honom...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp