• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för Bertuga, Janne banan, Niklas Jonsson

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

AlexLindh

Cartier
Är det någon som har velat göra F2F-affär med honom? Slingrar han sig ur det?
Skulle vara intressant att höra.
Jag kände att det inte var speciellt aktuellt att swisha strax över 10.000 kr till en nollpostare utan referenser eller ens någon bekant på forumet som kunde gå i god för honom, och f2f kändes inte heller aktuellt..!
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Vill utlysa en varning gällande Bertuga här på forumet. Kontaktade mig via Köp-delen och sålde en SKX013 till mig. Hade inga referenser och inga inlägg, fick fram lite halvdana referenser från ett gammalt tradera som jag naivt betrodde. Tänkte att ingen människa kan tänka sig lura någon 2100 och att alla startar nånstans med försäljningen här på KS för att få nya referenser.

Har sedan dess att jag betalat fått uppskjutning på inlämning och sedan inget svar alls på 3 dagar. Fick fram namnet Niklas Jonsson och telefonnumret 0761483478.

Håll er borta!
Blivit blåst under 2019 av samma man...
Han är anmäld och medveten om det, imponerande att han forstätter...
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det ni måste förstå (och som är så svårt för hederliga människor) är att de inte är rädda att åka dit. De har redan domar på sig, eller väntar åtal, så ett ytterligare bedrägeri är liksom "gratis" i och med straffrabatten. Han vet att han kommer åka dit och bryr sig inte heller, det är därför han gör det med riktigt namn och adress. Det spelar liksom ingen roll. BankID (som inte skulle tillåtas ändå pga dess regler här) kommer inte ha någon avskräckande effekt alls. Det här är så svårt för "vanliga" människor att ta till sig men om man redan har betalningsanmärkningar, skuldsaldo och framtida åtal så är man liksom över tröskeln. Att få in 5-10 tusen att festa (sannolikt knarka) för utan egentlig risk - det är helt oemotståndligt för dessa.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det ni måste förstå (och som är så svårt för hederliga människor) är att de inte är rädda att åka dit. De har redan domar på sig, eller väntar åtal, så ett ytterligare bedrägeri är liksom "gratis" i och med straffrabatten. Han vet att han kommer åka dit och bryr sig inte heller, det är därför han gör det med riktigt namn och adress. Det spelar liksom ingen roll. BankID (som inte skulle tillåtas ändå pga dess regler här) kommer inte ha någon avskräckande effekt alls. Det här är så svårt för "vanliga" människor att ta till sig men om man redan har betalningsanmärkningar, skuldsaldo och framtida åtal så är man liksom över tröskeln. Att få in 5-10 tusen att festa (sannolikt knarka) för utan egentlig risk - det är helt oemotståndligt för dessa.
Stämmer bra! Åtalseftergift och mängdrabatt är ett jäkla skit eftersom vi vanliga skötsamma blir lidande.

Brotten ska staplas på hög och strafftiderna adderas!
 

IvoKnievel

Cartier
2-Faktor
Det ni måste förstå (och som är så svårt för hederliga människor) är att de inte är rädda att åka dit. De har redan domar på sig, eller väntar åtal, så ett ytterligare bedrägeri är liksom "gratis" i och med straffrabatten. Han vet att han kommer åka dit och bryr sig inte heller, det är därför han gör det med riktigt namn och adress. Det spelar liksom ingen roll. BankID (som inte skulle tillåtas ändå pga dess regler här) kommer inte ha någon avskräckande effekt alls. Det här är så svårt för "vanliga" människor att ta till sig men om man redan har betalningsanmärkningar, skuldsaldo och framtida åtal så är man liksom över tröskeln. Att få in 5-10 tusen att festa (sannolikt knarka) för utan egentlig risk - det är helt oemotståndligt för dessa.

Det stämmer tyvärr.
Var med om liknade blåsning fast på ett cykelforum för några år sedan, det gällde 2000 kr, jag gjorde en överföring till ett bankkonto.
Anmälde och polisen sa att dom inte kan kolla vem som äger bankkontot hur som helst. Efter några veckor var det så många som anmält att polisen kollade upp vem det var och tro det eller ej så blev det rättegång och han åkte dit. Dock hävdade han att det var ett spelberoende som drev honom till att blåsa folk. Domen blev vård.
Då han inte har några pengar så finns det inga pengar att kräva så det var bara lägga ner. Försökte med kronofogden men hjälpte föga.
 

Lutte

Cartier
2-Faktor
Det stämmer tyvärr.
Var med om liknade blåsning fast på ett cykelforum för några år sedan, det gällde 2000 kr, jag gjorde en överföring till ett bankkonto.
Anmälde och polisen sa att dom inte kan kolla vem som äger bankkontot hur som helst. Efter några veckor var det så många som anmält att polisen kollade upp vem det var och tro det eller ej så blev det rättegång och han åkte dit. Dock hävdade han att det var ett spelberoende som drev honom till att blåsa folk. Domen blev vård.
Då han inte har några pengar så finns det inga pengar att kräva så det var bara lägga ner. Försökte med kronofogden men hjälpte föga.

Tråkigt att du inte fick några pengar, men det är inte sant att det bara är att lägga ned om kronofogden inte får loss något. Bara för att den som blåst dig är pank betyder inte det att det inte finns pengar att hämta från ditt försäkringsbolag eller brottsskadeersättning att söka från Brottsofferjouren om du saknar försäkring. Inte säkert att det går att få ersättning alla gånger, men det är värt att undersöka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Vill utlysa en varning gällande Bertuga här på forumet. Kontaktade mig via Köp-delen och sålde en SKX013 till mig. Hade inga referenser och inga inlägg, fick fram lite halvdana referenser från ett gammalt tradera som jag naivt betrodde. Tänkte att ingen människa kan tänka sig lura någon 2100 och att alla startar nånstans med försäljningen här på KS för att få nya referenser.

Har sedan dess att jag betalat fått uppskjutning på inlämning och sedan inget svar alls på 3 dagar. Fick fram namnet Niklas Jonsson och telefonnumret 0761483478.

Håll er borta!
Han är fortfarande i farten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp