• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning för Hirsch putsduk?

gizthewiz

Basic
2-Faktor
Fabriksny Hamilton. Bara buren vid ett tillfälle innan jag märkte att urverket stannade vid 0903 konsekvent. Precis tillbakakommen från Hamiltons/Swatch urmakare i Stockholm. Tänkte att jag skulle putsa av den. Helt ny duk från Hirsch. Duken blev bara svartare och svartare. ”Hur smutsig kan en klocka bli?”, tänkte jag. Torkade istället med ett blött papper. Blev inte svart alls. Inte heller mikrofiberduken från Clas Ohlson jag torkade med efter.

Kan det blivit en reaktion mellan första duken och metallen? Någon annan med erfarenhet? Inte för att det spelar roll men jag kommer nog inte polera mer med Hirschs duk.

Bilagor

• IMG_6336.jpeg
    IMG_6336.jpeg
    554.4 KB · Visningar: 1
Är det polermedel på Hirschsuken (typ Capecod)? Då är det naturligt att det blir svart eftersom det är partiklar från metallen du polerar bort som fastnar på duken :)

Är det polermedel på Hirschsuken (typ Capecod)? Då är det naturligt att det blir svart eftersom det är partiklar från metallen du polerar bort som fastnar på duken :)

Verkar inte så.
As easy as that – with the pleasantly soft HIRSCH Polishing Cloth! The soft microfibre surface of the Polishing Cloth can not only be used for the gentle cleaning and polishing of the metal parts of your watch, it is also perfectly suitable as a protective base during bracelet change.

Fabriksny Hamilton. Bara buren vid ett tillfälle innan jag märkte att urverket stannade vid 0903 konsekvent. Precis tillbakakommen från Hamiltons/Swatch urmakare i Stockholm. Tänkte att jag skulle putsa av den. Helt ny duk från Hirsch. Duken blev bara svartare och svartare. ”Hur smutsig kan en klocka bli?”, tänkte jag. Torkade istället med ett blött papper. Blev inte svart alls. Inte heller mikrofiberduken från Clas Ohlson jag torkade med efter.

Kan det blivit en reaktion mellan första duken och metallen? Någon annan med erfarenhet? Inte för att det spelar roll men jag kommer nog inte polera mer med Hirschs duk.
Utifrån den information du delgivit känner jag att det finns några frågor…
1 Helt ny duk från Hirsch. Duken blev bara svartare och svartare. Ingen dokumentation av om klockan faktiskt var smutsig ifrån början, varför kände du annars ett behov av att torka av den?
2 Torkade istället med ett blött papper. Blev inte svart alls. *se svar på 3
3 Inte heller mikrofiberduken från Clas Ohlson. Helt logiskt om nu den första duken tagit bort all smuts?!

Fullständig tvätt av Hirsch putsduk och upprepa för att se om den blir svart igen. Eventuellt ett test med Hirschduken och Clas Ohlson duken på något annat metallföremål, förslagsvis 2st köksgafflar för att se om även dessa svärtar någon av dukarna.
Hirsch putsduk ska enligt alla uppgifter jag kan hitta endast vara en microfiberduk som är tvättbar precis som är brukligt på liknande dukar. För att en varning för Hirschduken ska vara något att ta på allvar behöver fakta föras i bevis

Tillbaka
Topp