• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för mid-tier klockor! - Var medveten om prisfallet om du väljer att köpa!

UNO

Panerai
Att slösa bort sina pengar är inte bra, att inte unna sig är ännu värre.

Med risk för att låta medelålders, patetiskt etc etc; man vet inte om man lever i morgon.

Men visst, Rolex håller värdet bättre och med reservation för att en sådan sjunger så är det ett bättre köp.
 
Senast ändrad:

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Själv köper jag det jag vill och bryr mig mindre om ev värdetapp även om det är trist att ibland loosa pengar såklart. Smällar man får ta ibland.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Zed, kom gärna med ett exempel på en serietillverkad bil som går ner till 31% av sitt nypris på säg ett år och 2000 mil. Du skriver dessutom mångfalt, så då hamnar vi väl på 15,5% eller lägre av nypriset, eller hur räknar du?
Vi ponerar att någon av våra entusiaster här räknar in värdetapp som en parameter när en klocka ska inhandlas (här är jag inte överens med dig men jag finner det meningslöst att börja i denna ände). Har du även räknat på värdetappet (gärna jämfört med andra kapitalvaror) över tid? Hur mycket en vara tappar initialt är för mig (ganska) irrelevant då den förmodligen inte avyttras veckan efter den inhandlats.

Du menar på att det till och med är mer kapitalförstörande än att köpa en bil men du kan väl ändå inte mena att en klocka tappar lika mycket som en bil, över tid? Med det resonemanget är ett 10 år gammalt ur nere på på mer eller mindre 80-90% värdeminskning (om man bortser från all service och merkostnader, vilka oftast är bra mycket högre på en bil).

Tycker generellt, och detta har jag sagt flera gånger, att din attityd till klockor och det vi andra ser som ett brinnande intresse, oftast grundar sig i ekonomiska faktorer där man ska premiera köp av premium-märken. En del bröder kanske inte är intresserade av att köpa en Ferrari, utan hellre köper Volvo? Det måste också få vara okej. Alla kan inte vara lika intresserade av "yta" som du.
 
Senast ändrad:

sveol

Cartier
Nu har jag bara läst första sidan i denna tråd, så kanske har inställningen ändrats. Men om inte; Kul att folk lägger tid på att skapa en tråd på forumet, och får skit för det. Verkligen uppmuntrar till ett levande forum. Uppmuntrar alla som klagar på tråkig, onödig, oklar etc etc tråd skapar, egna, bättre trådar :)

Men som svar till TS tycker jag du har en relevant poäng. Många som inte har koll på andrahandsvärdet på sin klocka, så det är bra om man kunde tipsa om det här. Själv sålda jag precis en Fortis B-42 som har listpris 18.000 för 7k. Och den var inte lättsåld :(
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Nu har jag bara läst första sidan i denna tråd, så kanske har inställningen ändrats. Men om inte; Kul att folk lägger tid på att skapa en tråd på forumet, och får skit för det. Verkligen uppmuntrar till ett levande forum. Uppmuntrar alla som klagar på tråkig, onödig, oklar etc etc tråd skapar, egna, bättre trådar :)

Men som svar till TS tycker jag du har en relevant poäng. Många som inte har koll på andrahandsvärdet på sin klocka, så det är bra om man kunde tipsa om det här. Själv sålda jag precis en Fortis B-42 som har listpris 18.000 för 7k. Och den var inte lättsåld :(

Läs hela tråden istället, anledningen till starten av tråden var att TS pissade på ML som märke i en annan tråd utan att som jag har förstått det ha en bra anledning.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu har jag bara läst första sidan i denna tråd, så kanske har inställningen ändrats. Men om inte; Kul att folk lägger tid på att skapa en tråd på forumet, och får skit för det. Verkligen uppmuntrar till ett levande forum. Uppmuntrar alla som klagar på tråkig, onödig, oklar etc etc tråd skapar, egna, bättre trådar :)

Men som svar till TS tycker jag du har en relevant poäng. Många som inte har koll på andrahandsvärdet på sin klocka, så det är bra om man kunde tipsa om det här. Själv sålda jag precis en Fortis B-42 som har listpris 18.000 för 7k. Och den var inte lättsåld :(
Då tycker jag att du ska surfa runt och läsa lite av de inlägg som TS bidragit med; det är inte direkt så att det osar kärlek lång väg kring dem. Som man sår...
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Nu har jag bara läst första sidan i denna tråd, så kanske har inställningen ändrats. Men om inte; Kul att folk lägger tid på att skapa en tråd på forumet, och får skit för det. Verkligen uppmuntrar till ett levande forum. Uppmuntrar alla som klagar på tråkig, onödig, oklar etc etc tråd skapar, egna, bättre trådar :)

Men som svar till TS tycker jag du har en relevant poäng. Många som inte har koll på andrahandsvärdet på sin klocka, så det är bra om man kunde tipsa om det här. Själv sålda jag precis en Fortis B-42 som har listpris 18.000 för 7k. Och den var inte lättsåld :(
Dubbelpost.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Värdetapp hit och värdetapp dit, ML har producerat en av världens coolaste subdials!

175.jpg
 

sveol

Cartier
"Låt oss ta ett exempel, en Maurice Lacroix. (Jag hade lika gärna kunnat ta något annat märke, det finns ju några att välja på.)"

Läs hela tråden istället, anledningen till starten av tråden var att TS pissade på ML som märke i en annan tråd utan att som jag har förstått det ha en bra anledning.

Då tycker jag att du ska surfa runt och läsa lite av de inlägg som TS bidragit med; det är inte direkt så att det osar kärlek lång väg kring dem. Som man sår...

Okey, jag läste det som om ML var ett exempel. Och att man ville ha fram en poäng angående andrahandsvärden. Men jag kan ha missuppfattat, måste bättra på min Svenska.
 

Anden

Cartier
2-Faktor
Vi ponerar att någon av våra entusiaster här räknar in värdetapp som en parameter när en klocka ska inhandlas (här är jag inte överens med dig men jag finner det meningslöst att börja i denna ände).

Just värdetapp verkar ju nämnas i tid och otid när ämnet nyköp avhandlas, särskilt då valet står mellan Rolex och valfritt annat märke.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
"Låt oss ta ett exempel, en Maurice Lacroix. (Jag hade lika gärna kunnat ta något annat märke, det finns ju några att välja på.)"





Okey, jag läste det som om ML var ett exempel. Och att man ville ha fram en poäng angående andrahandsvärden. Men jag kan ha missuppfattat, måste bättra på min Svenska.

Det är iaf inte anledningen till att jag reagerar, håller med om att andrahandsvärdet är viktigt att ta upp.

Jag är irriterad över hans klumpiga sätt att bemöta den nya medlemmen i den andra tråden.

Sen kan man ju inte direkt säga att Tissot, Certina och Seiko är bra alternativ om man pratar värdetapp. I procent så är de ju identiska med ML.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Det blir ju något av en självuppfyllande profetia iofs att Rolex håller värdet bättre än allt annat, då drivs priserna psykologiskt upp och klockan håller värdet bättre än allt annat. Om det "anses" att ML inte är värd ett dugg i andrahand är det såklart ingen med den "vetskapen" som vill betala ett bra begagnatpris.
 

Limpas

Cartier
Alla ska köpa Rolex, det har vi ju inte nog av på forumet. Är ju bra mycket roligare att se en ML i dagens klocka-tråden än den 13e Suben för dagen. Det är ju det som är hela problemet, alla vill ha Rolex och alla som har Rolex säger åt alla andra att köpa Rolex. Klart att andrahandsvärdet är högt, precis som föregående skribent skrev. Sedan när det gäller just ML så hjälper det inte att namnet låter som ett kalsongmärke. Jag minns att jag sorterade in dem i det facket första gången jag såg dem, utan att veta vad de kostade.

Jag skulle också vilja ha en rolex.. :) Då får man brudar på köpet också har jag hört, mängder av dem.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Utbud/ efterfrågan gäller såvitt jag vet på andrahandsmarknaden med. Just Rolex är väl lite av ett special fall då det är stort utbud men även stor efterfrågan vilket håller beg. priserna uppe.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag köper inte klockor för att sälja dom. Skulle jag köpa en klocka med syftet att sälja så skulle jag köpa begagnat.
Jag köper aktier och guld för att sälja. Just guld har ganska litet värdetapp när man lämnar AD-dörren...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det blir ju något av en självuppfyllande profetia iofs att Rolex håller värdet bättre än allt annat, då drivs priserna psykologiskt upp och klockan håller värdet bättre än allt annat. Om det "anses" att ML inte är värd ett dugg i andrahand är det såklart ingen med den "vetskapen" som vill betala ett bra begagnatpris.
Tror det snarare har att göra med att Rolex konsekvent höjer priserna även om de inte släpper nya modeller. Det gör att andrahandsvärdet stiger när nyvärdet stiger. Jämför man med exempelvis SEIKO som kan producera en klockmodell (exempelvis SBDX001) i 10 år utan att höja listpriserna så stiger ju självklart inte begpriserna, utan sjunker. De blir ju billigare i inköp i förhållande till lönens utveckling, samtidigt som det finns fler och fler begagnade exemplar att tillgå.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Tror det snarare har att göra med att Rolex konsekvent höjer priserna även om de inte släpper nya modeller. Det gör att andrahandsvärdet stiger när nyvärdet stiger. Jämför man med exempelvis SEIKO som kan producera en klockmodell (exempelvis SBDX001) i 10 år utan att höja listpriserna så stiger ju självklart inte begpriserna, utan sjunker. De blir ju billigare i inköp i förhållande till lönens utveckling, samtidigt som det finns fler och fler begagnade exemplar att tillgå.
Fyfan vad du tjatar om Seiko jämt ;)

Jag tror ju personligen att SEIKO gärna hade höjt priserna om det inte påverkade försäljningen, trots att det förvisso är ett japanskt företag tror jag att även de vill vinstmaximera så mycket som möjligt.
 

WatchIT

Panerai
Edit: meningen var att citera @Limpas :)
Stämmer inte! Bara 2 st av samma stön som jag själv har noterat min Rolex Explorer 1 som jag burit 2 månader i sträck. Däremot ÄLSKAR alla damer (och herrar) denna skönhet.....jag med för övrigt :D
image.jpg
 
Tycker det är lite kul att väldigt många inte lever som dom lär (inte specifikt någon i den här tråden), när dom här trådarna dyker upp så 'köper ALLA ju klockan för sig själv och bryr sig inte alls om värdetapp osv' men sedan när det köps nytt så visar det sig nästan alltid att dom allra flesta går på säkra kort och inte vågar köpa något ovanligt nytt iom att dom tappar så mycket pengar vid flipp...

Likadant när någon frågar vad man ska köpa för XXX antal lax och rekommendationerna är ofta udda fåglar men sedan så när dom som rekommenderar en sak ska köpa nytt så går dom själva ofta på det säkra alternativet....

Så visst betyder andrahandsvärdet mer än vad folk kanske vill erkänna!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fyfan vad du tjatar om Seiko jämt ;)

Jag tror ju personligen att SEIKO gärna hade höjt priserna om det inte påverkade försäljningen, trots att det förvisso är ett japanskt företag tror jag att även de vill vinstmaximera så mycket som möjligt.
Drog SEIKO för att det är så uppenbart att de aldrig höjer priserna på befintliga modeller. Det samma gäller säkert Orient, Citizen med flera.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det är nog det som är grejen med att vara entusiast, att man bara blir nöjd med nyköpet för stunden.
Många måste flippa just för att kunna finansiera nästa "Graal", och då underlättar det ju att de klockorna man har köpt har ett bra andrahandsvärde...
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Drog SEIKO för att det är så uppenbart att de aldrig höjer priserna på befintliga modeller. Det samma gäller säkert Orient, Citizen med flera.
Jag tror att alla de företagen har ett för stort imageproblem för att kunna höja priserna, oaktat frågor om kvalitet, prisvärdhet etc. Gemene man betraktar exempelvis inte SEIKO som ett fint klockmärke och vet inte vad varken Grand Seiko eller Credor är (för att ta två exempel).

Omega har ju höjt priserna ett tag nu också men det har (åtminstone för närvarande) inte fått någon jätteeffekt på andrahandsmarknaden. I jämförelse med Rolex kan det iofs bero på många saker, exempelvis att Omega inte har sina AD i lika kort koppel och ger större utrymme till rabatter etc.
 
Topp