• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för Traderamedlem

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hej allihop, hittade ingen vettig tråd att stoppa den här typen av inlägg i. Vill varna för Traderamedlemmen jonnyjin - han har budat på min Omega, ställt tusen frågor, bett om fler bilder för att till sist be om mitt telefonnummer för att kunna "ställa lite frågor". Jag säger prompt att jag inte ger ut mitt telefonnummer till medlemmar med få omdömen, och får då detta svar.

Får starka bedragarvibbar, så tänkte varna för honom.
66655F13-6ECD-426E-B969-2FE5FB572448.png
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Det är tråkigt när det händer, men får man en no pay så är det bara att anmäla, blocka och låta det ha sin gång. Så slipper man hålla pånoch krångla med massa meddelanden.
Det händer ju några gånger per år att folk bjuder mer än vad dom har täckning för :rolleyes:
 

Salesmayne

Panerai
Det är tråkigt när det händer, men får man en no pay så är det bara att anmäla, blocka och låta det ha sin gång. Så slipper man hålla pånoch krångla med massa meddelanden.
Det händer ju några gånger per år att folk bjuder mer än vad dom har täckning för :rolleyes:

Du kan ju dessutom starta om auktionen och låta honom betala för den föregående då han inte följt det bindande avtalet. Kolla upp det om du aldrig gjort det innan, jag gör det några gånger per år men det var längesen nu.
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Det är tråkigt när det händer, men får man en no pay så är det bara att anmäla, blocka och låta det ha sin gång. Så slipper man hålla pånoch krångla med massa meddelanden.
Det händer ju några gånger per år att folk bjuder mer än vad dom har täckning för :rolleyes:

Du kan ju dessutom starta om auktionen och låta honom betala för den föregående då han inte följt det bindande avtalet. Kolla upp det om du aldrig gjort det innan, jag gör det några gånger per år men det var längesen nu.

Det är inte att han inte betalar som gör mig illa till mods, det är det faktum att han drar en lång ursäktsharang direkt efter att jag säger att jag inte ger mitt telefonnummer till honom - tror alltså att han var ute efter min address och så vidare. Det var gott om tid kvar på auktionen, så att betalningen inte skulle gå igenom var jag inte ens orolig för.
 

Salesmayne

Panerai
Det är inte att han inte betalar som gör mig illa till mods, det är det faktum att han drar en lång ursäktsharang direkt efter att jag säger att jag inte ger mitt telefonnummer till honom - tror alltså att han var ute efter min address och så vidare. Det var gott om tid kvar på auktionen, så att betalningen inte skulle gå igenom var jag inte ens orolig för.

Ahhh då är jag med på noterna. Håller med, mycket underligt beteende. Ha säkerhetsdörrar i hemmen säger jag bara.
 

Salesmayne

Panerai
Det är inte att han inte betalar som gör mig illa till mods, det är det faktum att han drar en lång ursäktsharang direkt efter att jag säger att jag inte ger mitt telefonnummer till honom - tror alltså att han var ute efter min address och så vidare. Det var gott om tid kvar på auktionen, så att betalningen inte skulle gå igenom var jag inte ens orolig för.

Du hat väl blockerat honom redan hoppas jag? Annars går du in på inställningar—>din sida, scrolla neråt: BOOM! Cockblock! Jag blockar alla lurendrejare samt f d kunder med dålig attityd och undermåliga läskunskaper.
 

POO

Panerai
Det är inte att han inte betalar som gör mig illa till mods, det är det faktum att han drar en lång ursäktsharang direkt efter att jag säger att jag inte ger mitt telefonnummer till honom - tror alltså att han var ute efter min address och så vidare. Det var gott om tid kvar på auktionen, så att betalningen inte skulle gå igenom var jag inte ens orolig för.
Vad skulle han med din adress till? Baxa en gamal omega? Kontaktuppgifter framgår väl vid vinnande bud? Livsfarligt!
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Hej allihop, hittade ingen vettig tråd att stoppa den här typen av inlägg i. Vill varna för Traderamedlemmen jonnyjin - han har budat på min Omega, ställt tusen frågor, bett om fler bilder för att till sist be om mitt telefonnummer för att kunna "ställa lite frågor". Jag säger prompt att jag inte ger ut mitt telefonnummer till medlemmar med få omdömen, och får då detta svar.

Får starka bedragarvibbar, så tänkte varna för honom.
66655F13-6ECD-426E-B969-2FE5FB572448.png
Svarar över huvudtaget inte på mail via Tradera ang auktioner om jag inte vet vem det är. Skulle något mot förmodan inte framgå i den redan skrivna texten går det att istället göra ett tillägg med efterfrågade infon.
Vissa visar ett osunt intresse för vem man är och skriver uppenbart totalt bänga frågor, ofta såna som redan skrivits svar på, enbart för att få tillgång till mailadress och förmodligen helst mer än så.

Vad skulle han med din adress till? Baxa en gamal omega? Kontaktuppgifter framgår väl vid vinnande bud? Livsfarligt!

Det är enbart en person; köparen. En annan sak att ha en räcka personer som av ena eller andra okynnet bara vill snoka av okända skäl. Det är onödigt att utsätta sig för. Men alla gör som de vill naturligtvis.
 

Salesmayne

Panerai
Vad skulle han med din adress till? Baxa en gamal omega? Kontaktuppgifter framgår väl vid vinnande bud? Livsfarligt!

Tänk lite längre innan du är spydig. Varför ska han ha killens nr UTAN vinnande bud? Om en person säljer en klocka och har omdömen från fler försäljningar så kan man anta att denne även har fler i hemmet. Är numret inte hemligt så kommer ju även adressen upp. Rätt enkel matematik!
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Svarar över huvudtaget inte på mail via Tradera ang auktioner om jag inte vet vem det är. Skulle något mot förmodan inte framgå i den redan skrivna texten går det att istället göra ett tillägg med efterfrågade infon.
Vissa visar ett osunt intresse för vem man är och skriver uppenbart totalt bänga frågor, ofta såna som redan skrivits svar på, enbart för att få tillgång till mailadress och förmodligen helst mer än så.



Det är enbart en person; köparen. En annan sak att ha en räcka personer som av ena eller andra okynnet bara vill snoka av okända skäl. Det är onödigt att utsätta sig för. Men alla gör som de vill naturligtvis.

Nu var ju detta i Traderas meddelandefunktion, men ändå. :)
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nu var ju detta i Traderas meddelandefunktion, men ändå. :)
Jaha, det är något relativt nytt kanske? Har fått hem meddelandena från Tradera och när och om man då svarat har ens e-adress framgått. Det till och med varnades för i utskicket genom Tratten:

"Din e-postadress blir tillgänglig för avsändaren först om du besvarar detta meddelande"

Men kanhända ändrat, är inte så aktiv så jag hänger inte med där. Låter som en förbättring isf.
 
Senast ändrad:

POO

Panerai
Tips för dom som tycker det är svårt och lite läskigt med data: skaffa en emailadress som inte innehåller namn och telefonnummer eller på annat sätt avslöjat ens identitet så kan man svara på fulla gubbars frågor på tradera.
 

Salesmayne

Panerai
Tips för dom som tycker det är svårt och lite läskigt med data: skaffa en emailadress som inte innehåller namn och telefonnummer eller på annat sätt avslöjat ens identitet så kan man svara på fulla gubbars frågor på tradera.

Jo tack, det är en självklarhet. Vissa fiskar dock efter mer. Som sagt, nu har Tradera en meddelandefunktion så diskussionen är överflödig.
 

POO

Panerai
Jo tack, det är en självklarhet. Vissa fiskar dock efter mer. Som sagt, nu har Tradera en meddelandefunktion så diskussionen är överflödig.
Seriöst. Vilka är det som fiskar efter mer på tradera bland de relativt billiga sakerna som ts saluför? Och det faktum att vem som helst som är seriös i sitt fiskande bara kan lägga ett vinnande bud utan intention att betala, hur gör vi med det?
 

Salesmayne

Panerai
Seriöst. Vilka är det som fiskar efter mer på tradera bland de relativt billiga sakerna som ts saluför? Och det faktum att vem som helst som är seriös i sitt fiskande bara kan lägga ett vinnande bud utan intention att betala, hur gör vi med det?

Det går inte att göra något såklart. Det är bara att blockera för framtida köp. Jag har ingen aning vad TS säljer men jag har själv sålt i 15-17 år så jag har god insyn i hur saker fungerar.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Seriöst. Vilka är det som fiskar efter mer på tradera bland de relativt billiga sakerna som ts saluför? Och det faktum att vem som helst som är seriös i sitt fiskande bara kan lägga ett vinnande bud utan intention att betala, hur gör vi med det?
Vilka de är?...
det hör till vanligt normalt nätvett att inte utan anledning lämna ut mer än nödvändigt till en..."bred allmänhet" som du inte har en aning om vad de är för ena eller vad deras intentioner kan vara, även om man inte kan komma på några särskilda skumma såna i någon rangordnad trolighetsgrad för stunden och du inte har något värdefullt hemma som är troligt du blir skjuten för.
Det finns väl orsaker till att tradera tydligen ändrat/moderniserat sin meddelandefunktion. Det finns skäl till att de på användarnas begäran tagit bort kartan som visar precis i vilket hus säljaren bor. Och det finns säkert skäl till att det finns de som tycker det är viktigt att försöka ta reda på det. Av skilda anledningar som inte alltid går att veta. Kanske ren nyfikenhet ibland eller så nåt värre.

Det har ofta mer med sunt förnuft än specifika skäl i enskilda fall att göra. Som sagt; allmänt nätvett.
 
Senast ändrad:

Simon.x

Rolex
Tips för dom som tycker det är svårt och lite läskigt med data: skaffa en emailadress som inte innehåller namn och telefonnummer eller på annat sätt avslöjat ens identitet så kan man svara på fulla gubbars frågor på tradera.


Jo så kan man göra (men dom har inte den säkerheten på tratten i slutendan)
Samma gäller på Blocket.
Då man kan ha flera användare namn lika så här på KS.

Samma på FB Insta om man använder dessa som inloggning på vissa sidor :rolleyes:

Sedan flesta köpes annonser oavsett om det står att dessa är samlare div saker,
Så är dessa bara personer som köper billigt för att sedan sälja lite dyrare :D

Men i slutendan så är det många gånger samma person som bara vill ha info om sakerna eller något liknande,
Ev har vissa fått ett pris förslag av dessa och sagt okej till det priset den som nu är framme sedan bett om info om nr eller hur betalning ska skötas. I dessa fall så har det vart samma användare.

Det finns tjänster som loggar samtliga sociala medier epost. Even mycket gamla nummer samt epost, hemadress. (via websida)
Nej kommer inte lägga upp adress till den sidan här. ;)

Lycka till TS på tratten. :)

Snart sportlov :D


//Simon
 
Topp