• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning för urtavlan.se

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har kommit i kontakt med två ur sålda av urtavlan.se och båda har varit misshandlade. Båda urtavlorna var amatörsmässigt tvättade och repade, dvs. förstörda. Sedan var de även mekaniskt skadade och det saknades delar då personen som varit inne och pillat i uren inte haft en aning om vad denne gjorde.

Så vad vill jag med detta? Jo, först vill jag att vi sörjer en fin 50-tals Omega seamaster samt en vacker Jaeger le Coultre i solitt guld även den från 50-talet. Samtidigt vill jag gå ut och varna för att tvätta tavlor, det är inget någon med tummen mitt i hand bör ge sig på... Det är en sista utväg och det kräver lite finfingerkänslighet.

Om det nu är urtavlan.se som själv förstör uren låter jag vara osagt och det är upp till var och en att dra sina egna slutsatser.
 

John R

Panerai
Tack för info!

Du kan ju tvätta tavlor. Har du någon tutorial så dela gärna med dig
på Hemslöjd mod och fix!

/John R
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag har bara positiva erfarenheter av urtavlan. Jag köpte en klocka, via Tradera och det visade sig vara fel på uret. Jag fick pengarna åter inkl fraktkostnad utan snack. Fick ett otroligt proffsigt bemötande. Klockan hamnade efter åtgärd igen på Tradera och då ropade jag hem den igen, till betydligt lägre pris.

Tror att urtavlan hämtar en del klockor hos den där autionsfirman som jag glömt namnet på. Brukar nämnas här lite nu och då.. Kaplans tror jag de heter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Min erfarenhet är att OM ett företag svarar på kritik, så leder det enbart till pajkastning, vilket försämrar ryktet ytterligare. Loose loose situation alltså.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Min erfarenhet är att OM ett företag svarar på kritik, så leder det enbart till pajkastning, vilket försämrar ryktet ytterligare. Loose loose situation alltså.
Jag är inte beredd att hålla med dig. Ta de här Theorema-klockorna.
Killen från Neckwear gjorde bra ifrån sig och höll diskussionen på hög nivå, dock gjorde han felet att fortfarande hävda klockornas exklusiva kvalitet. Hade han svalt stoltheten och verkligen tagit till sig vad som sades så skulle utgången blivit en annan.

Var ärlig och gör bra saker, då funkar det utmärkt att bemöta kritik. Tror inte att något företag i småbranscher har råd med dåligt rykte.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
daviden skrev:
yonsson skrev:
Min erfarenhet är att OM ett företag svarar på kritik, så leder det enbart till pajkastning, vilket försämrar ryktet ytterligare. Loose loose situation alltså.
Jag är inte beredd att hålla med dig. Ta de här Theorema-klockorna.
Killen från Neckwear gjorde bra ifrån sig och höll diskussionen på hög nivå, dock gjorde han felet att fortfarande hävda klockornas exklusiva kvalitet. Hade han svalt stoltheten och verkligen tagit till sig vad som sades så skulle utgången blivit en annan.

Var ärlig och gör bra saker, då funkar det utmärkt att bemöta kritik. Tror inte att något företag i småbranscher har råd med dåligt rykte.

Håller med Daviden här. Diskussionen om Theorema var intressant!
 

Urtavlan

Breitling
Hej alla klocksnackare!

Först och främst vill jag säga att det är en tråkig och olycklig situation som har uppstått. Detta verkar vara ett forum med trevlig och kamratisk sammanhållning. Synd att första inlägget beror på en varning.. Jag håller med om att kritik ska bemötas och ska därför svara så gott jag förmår.

Vi har försökt och beskriva våra klockor så bra vi har kunnat och har även tagit högupplösta bilder på våra klockor som vi säljer för att köparen ska kunna göra sin egen bedömning av klockorna. Att klockorna inte har varit till belåtenhet är verkligen jättetråkigt och allvarligt varför vi alltid erbjuder, och har erbjudit, retur mot full erlagd ersättning vid missnöje.

Vi säljer begagnade vintageklockor eftersom vi vill erbjuda ett bättre och trevligare alternativ till marknadens modeklockor. Anledningen till detta har varit att vi velat att fler ska få upp ögongen för tjusningen med äldre ur, som har en charm och historia som en ny klocka aldrig riktigt får. Eftersom även vi köper klockor på distans är det ibland svårt att veta vad en klocka tidigare har utsatts för och vad en tidigare ägare har gjort och inte har gjort. Vi säljer bara klockor som är i fungerande skick om inte annat anges. Vi har aldrig heller utfört några tvättningar av urtavlor eftersom vi inte besitter kunskapen att utföra sådan. För att ta ett exempel så tog vi flertalet bilder ur flera vinklar på Jaeger-klockan för bedömning av urtavlan och dess skick samt att vi beskrev i annonstexten att den tidigare troligen tvättats och hade lacksläpp. Att gången inte var exakt nämnde vi även i annonsen då vi rekommenderade en översyn av uret.

Vi är uppriktigt ledsna över att det har blivit så här och att missnöjdhet har uppståt. Vi har försökt lösa situationen på bästa sätt och har erbjudit full retur. Hör gärna av dig till oss igen om du har ändrat dig.

God fortsättning allihopa!

Urtavlan
 

David

Bödeln
Håller med om att det är synd att första inlägget beror på en varning, men tycker ändå att det är ett bra start, välkomna!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Urtavlan skrev:
Vi är uppriktigt ledsna över att det har blivit så här och att missnöjdhet har uppståt. Vi har försökt lösa situationen på bästa sätt och har erbjudit full retur. Hör gärna av dig till oss igen om du har ändrat dig.

Låter ju bra det där! Mer kan man inte göra. Att köpa begagnade klockor som inte är nyservade är ALLTID en chansning för köparen, vilket alla här inne borde veta. Om klockan hade sålts som nyservad däremot är det en helt annan sak.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
daviden skrev:
Killen från Neckwear gjorde bra ifrån sig och höll diskussionen på hög nivå, dock gjorde han felet att fortfarande hävda klockornas exklusiva kvalitet. Hade han svalt stoltheten och verkligen tagit till sig vad som sades så skulle utgången blivit en annan.

Har läst tråden och håller med dig om att han svarade så gott han kunde. Tyvärr läste jag ändå hela tråden med skämskudden i ett hårt grepp.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Varning för urtavlan.se

Säger som i tråden om re-dials; så länge all info och bilder är korrekt och detaljerad så att man vet vad man köper är allt ovanstående ok för min del! Tack till Urtavlan för snabbt svar!
 
Aurum skrev:
Desmond_Malone skrev:
Sakligt svar, nu väntar vi på en replik från arum.

Mvh
Anders P

Vet inte vad jag skulle svara på? Jag har framfört min åsikt om urtavlan.se och de har gett sitt svar.

Ok då tar jag det som att det urtavlan skriver är sant och då borde saken redannha varit utagerad och då förtsår jag inte vitsen med att lägga ut en varning. Om urtavlan erbjudit sig att ta tillbaka klockan till full ersätning så är det i min bok ett ok agerande.
Det är otroligt svårt med begagnade ur då detta med ett bedömt skick är mycket subjektivt och alla har olika åsikter.

Mvh
Anders P
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Desmond_Malone skrev:
Aurum skrev:
Desmond_Malone skrev:
Sakligt svar, nu väntar vi på en replik från arum.

Mvh
Anders P

Vet inte vad jag skulle svara på? Jag har framfört min åsikt om urtavlan.se och de har gett sitt svar.

Ok då tar jag det som att det urtavlan skriver är sant och då borde saken redannha varit utagerad och då förtsår jag inte vitsen med att lägga ut en varning. Om urtavlan erbjudit sig att ta tillbaka klockan till full ersätning så är det i min bok ett ok agerande.
Det är otroligt svårt med begagnade ur då detta med ett bedömt skick är mycket subjektivt och alla har olika åsikter.

Mvh
Anders P
Måste jag lägga ut det i klartext? Jag har fått två ur som är förstörda på exakt samma vis. Två av två dvs.

Jag tycker inte vi behöver gå in på andra detaljer om köpet då det erbjöds ett återköp. Men det var lite komplicerat. Och även om man får tillbaka pengarna är det bortkastad energi om säljaren varit okunnig eller undanhållit detaljer.
 

DrDre

Patek
Det är bra att vi diskuterar handlare. Men vi måste också beakta att när man köper och säljer klockor som kan vara kanske upp till 50 år gamla, används dagligen och som innehåller hundratals små mekaniska delar, så kan det bli problem. Även om man inte gillar det, så är det en del av vintage.

Sedan måste man hålla isär begreppen En dålig klocka och En dålig säljare. Man kan ju vara en mycket bra säljare även om man säljer en dålig klocka, så länge man är så tydlig att köparen får en rimlig möjlighet att inse att det är en dålig klocka (tydliga bilder, ärliga beskrivningar etc). Så länge en säljare informerar köparen och handskas på ett rimligt sätt (det finns också de köpare med helt orimlga krav) med problem som oundvikligen uppstår, så är man en bra säljare tycker jag, även om man säljer slitna och trasiga klockor.
 

Pleximannen

Cartier
Jag kan ju tycka att Urtavlan har agerat föredömligt i och med att de har erbjudit retur utan diskussion. Och det verkar ju inte heller som att de har dolt något i sin annons. Om jag läser "vi rekommenderar en översyn" så betyder det att man gör bäst i att lämna den till sin egen urmakare omgående och att man får räkna med att service tillkommer. Det är ju trots allt gamla och relativt billiga klockor vi talar om. Jag tycker inte att det är motiverat med en "varning" i det här fallet, men det är ju min högst personliga uppfattning.

Håller med DrDre ovan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tycker nog Aurum har lite rätt här, klart det är bra att de lät affären gå tillbaka men för alla de som inte kan klockor då och litar på sin handlare? Mina krav är högre på en handlare än privatperson. Med det sagt så tror jag iof att det är ett par glada gossar bakom forumet och inga proffs. Därav skulle jag ha acceptans.
 

max

Dancing Queen
Tycker att de skött sig fint med retur osv, även svaret här visar ju att de upplyst om så mkt de fått från tidigare ägare. Dock är jag lite tveksam till om man verkligen borde handla med begagnade ur om man inte själv ser över urverket innan man säljer vidare.
Lite som om en bilhandlare köpa in beggad bil och sen sälja vidare utan att öppna motorhuven.
Man tappar ju lite fördelen med en handlare som mellanhand vs privataffär om det enda man gör är att öka priset utan att även säkerställa en viss kvalite.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Varning för urtavlan.se

max skrev:
...
Man tappar ju lite fördelen med en handlare som mellanhand vs privataffär om det enda man gör är att öka priset utan att även säkerställa en viss kvalite.

Det är min upplevelse av vintage-handlare såhär långt i ett nötskal! Det, eller skamlösa re-dials och frankensteins...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är helt klart en tuff bransch. Vissa gör rent med topps, tar bättre bilder och säljer vidare. Andra gör mer och priset reflekterar väl ofta skicket. Personligen hade jag aldrig köpt en gammal klocka som inte är nyservad.
 

Camo00

Patek
Re: Sv: Varning för urtavlan.se

yonsson skrev:
Det är helt klart en tuff bransch. Vissa gör rent med topps, tar bättre bilder och säljer vidare. Andra gör mer och priset reflekterar väl ofta skicket. Personligen hade jag aldrig köpt en gammal klocka som inte är nyservad.

Eller så gör man som jag; köper de billigaste mögliga och gör rent själv med topps... :mrgreen:
 
Topp