• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning: förvaring av gummiband i klockrulle

koze

Silver
2-Faktor
Hej alla,
Jag tog för ett par år sen fram en klockrulle i 300 ex som jag har sålt på hobbynivå här på forumet. När jag fick hem dem från producenten så testade jag dem hårt på olika sätt för att säkerställa att de inte färgade av sig, och inte ens att gnugga dem hårt mot vitt tyg färgade. Någon har hört av sig och påpekat att vaxet kan få läder att mörkna något, och jag uppdaterade då annonsen. Med nästan alla sålda nu ett par år senare så har dock ett problem dykt upp: det verkar som att vaxet över tid påverkar innerfodrets färg som kan missfärga framförallt ljusa gummiband. Sannolikt sker något form av reaktion alltså över tid. Jag är i dialog med producenten som jag förväntar mig åtminstone kan hjälpa mig att ta fram nya rullar i ovaxat bomullstyg med ljust foder som jag kan erbjuda drabbade kunder. Eftersom jag har sålt så pass många över så pass lång tid har jag svårt att erbjuda någon storskalig retur, men i första hand vill jag uppmuntra den som har besvär med just gummiband att testa alkohol för att ta bort fläckar. Jag vet inte heller hur många som har haft problem, men om några har problem så kan det säkert drabba fler.

Jag är verkligen ledsen för detta, hör av er om ni har frågor!

Plockade upp en rulle av dig för några månader sen, och läste varningen ang missfärgning då. Jag kom aldrig till att använda den till att frakta klockor, lite nojjig att den skulle färga kläder i väskan eller nått. Jag har dock med goda resultat använt den för att ändra nyans på feskarns moccaband till lite mer mättade nyanser. Utmärkt verktyg till just detta :)

Plockade upp en rulle av dig för några månader sen, och läste varningen ang missfärgning då. Jag kom aldrig till att använda den till att frakta klockor, lite nojjig att den skulle färga kläder i väskan eller nått. Jag har dock med goda resultat använt den för att ändra nyans på feskarns moccaband till lite mer mättade nyanser. Utmärkt verktyg till just detta :)
Jag är rätt säker på att det är just vaxet som reagerar med gummiband, kläder ska vara lugnt men man kan alltid gnugga på en strumpa t ex för att testa. Skissar på en ny modell nu med paraffin som vax och ljus microfiber som foder istället.

Jag är rätt säker på att det är just vaxet som reagerar med gummiband, kläder ska vara lugnt men man kan alltid gnugga på en strumpa t ex för att testa. Skissar på en ny modell nu med paraffin som vax och ljus microfiber som foder istället.
Man kan inte ha en fet yta i kontakt med ett obehandlat naturmaterial, då kommer missfärgningar/fläckar.

Man kan inte ha en fet yta i kontakt med ett obehandlat naturmaterial, då kommer missfärgningar/fläckar.
Jag kollade runt rätt mycket innan jag beställde dessa, och många kör samma princip med vaxad canvas utanpå och ett foder i typ microfiber invändigt och det verkar funka. Kanske var det för mycket vax eller fel sort. Nästa omgång blir nog ovaxad genomgående faktiskt, känns som en onödig risk.

Tillbaka
Topp