• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varning! Global Postage programme via Ebay

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Hej!

Jag tänkte höra om det är fler som råkat ut för ovanstående?

Jag vann en auktion på Ebay och gjorde misstaget att inte kontrollera upp hur klockan levereras. Det visade sig när jag väl skulle betala, att frakten/transporten gick igenom något som heter Global Postage Programme, en tjänst som säljare i USA kan använda sig av för internationell leverans.

Förutom kostnaden för klockan och frakten, lades en avgift på som motsvarar ca 30% av värdet på den vara jag vann på auktionen. Avgiften verkar öka med värdet på det du köper då jag kan se hur den stigit efter budgivningen och prisstegringen. Avgiften ska täcka något som heter "Import Charges" och där menar dom som har tjänsten att man bl.a täcker för den importskatt vårt land har. I min värld är det något som skall betalas i det landet du befinner dig i, men dom som tillhandahåller denna tjänst ser det mer som att dom underlättar för köparen i landet utanför USA, så att varan inte fastnar i tullen. Jag har dock fått veta genom läsning i andra forum att det finns dom som råkat ut för att först tvingats betala "Import Charges" och därefter har varan fastnat i tullen och dom har tvingats betala skatt även där. Jag frågade säljaren om detta, och det var något han inte kände till och heller inte hört talas om, han kan heller inte se denna avgift som går direkt till det transporterande företaget.

Har ni råkat ut för detta? Och i så fall har ni hittat en lösning eller väg runt den här avgiften?

Tacksam för tips och råd.

Jag vill i och med detta inlägg också varna er andra så att ni inte begår samma misstag som jag.

Läs mer om GPP här
http://pages.ebay.co.uk/help/buy/shipping-globally.html

MVH//Z.D
 
Topp