• Välkommen till Klocksnack, Gäst!

    På förekommen anledning vill vi påminna alla medlemmar om att ta en extra titt på reglerna för de olika forumdelarna.
    T.ex. kan du inte skapa en sälj/köpes-annons det första du gör. Det är gratis att annonsera hos oss, men vi tänker att det är trevligt om man bidragit lite till forumet innan.

    Vi hoppas att du kommer trivas på Klocksnack

    /Ledningen
  • Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING Scammer Simon Hellberg 0760707180. OBS! Flera kapade konton!

olarsson

Basic
2-Faktor
Svarade på falsk annons från @Helmeroni på en Tudor BB GMT, delbetalade och blev blåst på pengarna. Kontot autentiserat med två-faktors-autentisering, och jag var godtrogen och litade därmed på det. Men konstaterade efter lite djupare undersökning att kontot är kapat. Bilderna och annonstexten är hämtade från ett amerikanskt forum. Jävligt surt. Kommer att polisanmälas.

Enligt kontakt med annan forummedlem har samma person också kapat @SkitOxes konto och angett samma nummer att swisha till.

Jag skulle därmed även misstänka att även @HumperE3 och @Spowz fått sina konton kapade då de liksom @Helmeroni de dagarna skrivit i @SkitOxes GG-tråd att de handlat av denne.

Falsk annons från @SkitOxe fanns ute ett tag, originalet finns här:

Var vaksam på konstiga formuleringar i annonser! Det är rakt av Google-översättning från utländska forum som verkar vara melodin.

Be säljaren skicka en bild på klocka+cert+id/körkort.


Ytterligare varning via PM från forummedlem:
”Misstänker att följande också är kapade.
@Martin138
@Serghini
Jag fick meddelanden från de under omloppet av en timme där de frågade om exakt samma sak. Ytterligare bilder på min klockas länk. Kan vara ett sammanträffande men de tror jag inte. Känns som de samlar bilder och underlag för att lura någon. De frågar fortsatt om fler bilder bilder på klockan. Nästan som att de turas om.”

I mitt fall får jag skylla mig själv som lyssnade för dåligt på de varningsklockor som fanns, men man hade önskat att forumet kunde ha en bättre säkerhet kring kontona. BankID, skulle det gå att implementera?

PS. Om någon av de taggade medlemmarna ovan känner sig felaktigt anklagad så meddela mig via PM.

UPPMANING: Jag har nu polisanmält detta. Gör gärna det du också om du haft kontakt med den här personen, även om det bara handlar om försök till bedrägeri och du var smartare än jag. Ju mer vi kan binda honom till desto bättre. PM:a mig för ärendenummer att hänvisa till.

Har via PM fått kontakt med en professionell handlare som "köpt" samma klocka som jag. Även han har polisanmält så har du stött på Simon Hellberg på något sätt - gör det du också. Ju fler vi är desto snabbare och hårdare åker han dit.


UPPDATERING FEBRUARI:
Åtal är väckt och förhoppningsvis blir det snart rättegång, en fällande dom och rättvisa skipad.
 
Senast ändrad:

leben

Old Leia
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tråkig läsning.

Har bannat samtliga.
Vi har precis ändrat så ”man” måste logga in med mail, inte nick.
Vi tittar vidare på mer omfattande förändringar.
Var försiktiga. Ställ kontrollfrågor.
 
Topp