• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Varning. Stefan Lundgren, Jönköping (Tradera-alias, klerck)

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Jag "vann" en auktion på Tradera med en Seiko 6309-7040. I säljarens beskrivning stod det att klockan var helt original och med inga eftermarknadsdelar. Eftersom jag satt med telefonen nöjde jag mig med bilderna i annonsen och lade ett bud.
När jag sedan fick klockan såg jag direkt att tavlan i den var en kopia. Jag kontaktade då säljaren och bad om att få returnera klockan. Stefan ville då att jag skulle ordna med ett utlåtande från någon Seiko-expert innan han kunde ta tillbaka den. Jag skickade en länk till min sida i denna forumavdelning, varpå han genast accepterade retur. Så långt (nästan) allt gott.
Under tiden jag väntade på att han skulle få klockan i retur, erbjöds jag någon annan Seiko istället för den som jag returnerat, detta avböjde jag vänligt.
När klockan returnerats ville Stefan inte återbetala mig förrän jag lämnat positivt omdöme på Tradera, vilket jag också gjorde. Jag fick stå för rek-frakten tur och retur för klockan ca.170kr

En vecka senare dyker fejk-seikon upp här på KS avdelning för köpochsälj, men dras snabbt tillbaka av säljaren. Jag pm'ade säljaren och frågade om han möjligtvis gjort affärer med Stefan? Jo, så var det förstås. Stefan hade försökt med precis samma sak igen. Denna gången visste han ju dock att klockan han sålde var fejk. Ändå hade han ännu en gång begärt att köparen skulle ordna med utlåtande från Seiko-expert. Alltså precis samma modus som när han försökte med mig.

Jag hoppas att jag objektivt skildrat min affär med Stefan Lundgren från Jönköping och att effekten blir att andra vet vad dom ger sig in i när man gör affärer med denna herre.
Här är en bild på fejk-seikon.
Jag gick igenom de uppenbara felen på tavlan med Stefan. Det saknas fasning/bevel på datumfönstret, suwa-symbolen är inte centrerad ovanför index kl.6, texten "Japan 6309 osv. längst ner på tavlan är alldeles för stor. På detta svarade Stefan att han själv hade misstänkt att den var fejk.
IMG_1243.JPG

Senast ändrad:
Kan intyga ovanstående. Jag köpte den nämligen en vecka senare, fast nu på blocket. Talade i telefon med säljaren och fick ett gott intryck av honom. Han intygade att den var helt original. Och jag hade slarvigt nog inte bett om närbilder utan tyckte att patinan stämde väl överens med årsmodellen. Det i kombination med det goda intrycket säljaren gav gjorde att jag vågade genomföra affären.

Fick hem klockan och konstaterade för 3 gången (sjukt jag vet) att 6309 inte är något för mig. Gjorde således en annons och la ut klockan för samma slant jag gav här på KS. I samma veva bekräftade seikosthlm att tavlan var fejk och jag drog naturligtvis tillbaka annonsen.

Kontaktade då säljaren och uttryckte mitt missnöje. Han gick med på retur (som jag fick bekosta) plus att han enbart skulle swisha tillbaka pengarna när han hämtat ut klockan. Detta trots att jag bad honom lita på mig precis som jag litade på honom och swisha pengarna i förskott, men icke. Han stod dock för sitt ord och betalade tillbaka mina 2K samma dag han hämtat ut klockan.

Så den finns alltså hos samma säljare igen och lär väl försöka säljas igen av denne.

Vilken tomte, skönt det löste sig "ok" ändå. Tack för varning, tittade själv på den via Tradera men jag tyckte intr den såg kosher ut vilket den inte heller var. Tråkigt med personer som försöker luras, iaf tydligt andra ggn!

Kan intyga ovanstående. Jag köpte den nämligen en vecka senare, fast nu på blocket. Talade i telefon med säljaren och fick ett gott intryck av honom. Han intygade att den var helt original. Och jag hade slarvigt nog inte bett om närbilder utan tyckte att patinan stämde väl överens med årsmodellen. Det i kombination med det goda intrycket säljaren gav gjorde att jag vågade genomföra affären.

Fick hem klockan och konstaterade för 3 gången (sjukt jag vet) att 6309 inte är något för mig. Gjorde således en annons och la ut klockan för samma slant jag gav här på KS. I samma veva bekräftade seikosthlm att tavlan var fejk och jag drog naturligtvis tillbaka annonsen.

Kontaktade då säljaren och uttryckte mitt missnöje. Han gick med på retur (som jag fick bekosta) plus att han enbart skulle swisha tillbaka pengarna när han hämtat ut klockan. Detta trots att jag bad honom lita på mig precis som jag litade på honom och swisha pengarna i förskott, men icke. Han stod dock för sitt ord och betalade tillbaka mina 2K samma dag han hämtat ut klockan.

Så den finns alltså hos samma säljare igen och lär väl försöka säljas igen av denne.
Trevligt att folk diskuterar, synd bara att man inte blir inbjuden.
Har själv köpt nämd klocka som original, då det fanns tvivel så gjorde jag såklart återköp och kontaktade därefter säljaren som jag köpt klockan av. Han gav sitt ord på att den var riktig på alla sätt. Jag litade på honom och sålde den på nytt. Även i detta fall så fanns det klara tvivel, jag gjorde ett återköp och tänker inte sälja vidare i nuvarande skick, tanken är att låta lokal urmakare byta urtavla för det är där ngn har bytt. Som sagt, har inga, har aldrig haft några intentioner att luras. Anledningen till att jag inte betalar tillbaka i förskott är att jag stött på alldeles för många som försöker luras.
Tråkigt att ni dömer så fort, den som blivit lurad i detta fallet är jag, men man lär sig så länge man lever.
Fortsatt trevlig påsk.

Har själv köpt nämd klocka som original, då det fanns tvivel så gjorde jag såklart återköp och kontaktade därefter säljaren som jag köpt klockan av. Han gav sitt ord på att den var riktig på alla sätt. Jag litade på honom och sålde den på nytt. Även i detta fall så fanns det klara tvivel, jag gjorde ett återköp och tänker inte sälja vidare i nuvarande skick, tanken är att låta lokal urmakare byta urtavla för det är där ngn har bytt. Som sagt, har inga, har aldrig haft några intentioner att luras. Anledningen till att jag inte betalar tillbaka i förskott är att jag stött på alldeles för många som försöker luras.
Tråkigt att ni dömer så fort, den som blivit lurad i detta fallet är jag, men man lär sig så länge man lever.
Fortsatt trevlig påsk.

Fortsatt trevlig påsk.
Förstår inte, är det du som är Stefan?

Hmm, ser på dina tidigare inlägg att du även handlar med ett annat alias på Tradera "FormOchDesign". Kan ju därför vara på sin plats med en varning för det också.
IMG_1411.PNG

Japp, gillar ju klockor och tänkte ge forumet lite tid, men det här var verkligen inget för mig. Har pm om utträde.
Glad påsk.
Stefan
Alltså alla har vi gått på nitar, bara att bita i det och ta en förlust. Men genom att logga ur här ifrån direkt är nog inte det smartaste, jag ändrade inte direkt mina tankar om dina annonser på Tradera på grund av det.

Japp, gillar ju klockor och tänkte ge forumet lite tid, men det här var verkligen inget för mig. Har pm om utträde.
Glad påsk.
Stefan
Du har ju sålt samma klocka med felaktig beskrivning minst två gånger, det säger ju en del om din syn på saken. Första gången kanske var en miss men andra gången visste du ju om det.

Att du själv gått på en nit ger dig ju inte rätten att blåsa andra.

rent lurendrejeri, du har sålt samma klocka 2-3 gånger med vetskapen om att den inte är okej.
sen försöker du rättfärdiga det, jag vet inte vilket som är värst, men det är just såna saker som gör att man passar sig lite extra noga när det kommer till begagnataffärer.

Tillbaka
Topp