• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

VARNING: TimeToWatch.dk

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Hej Klocksnack,

Jag skapar denna tråden för att varna entusiaster om TimeToWatch.dk och dess handlarpraktik. Tråden kommer vara ganska lång och jag uppmanar er till att bilda er en egen uppfattning då det alltid finns två sidor på varje story. Detta är hur jag upplevt det hela:

Den 29:e Mars:
******************
Jag hittar en Panerai 372 som jag gillar hos TimeToWatch.dk och skickar iväg ett mail med lite frågor om klockan. Utdrag ur mitt mail med TimeToWatch.dk respons:

Bingoraalf:

"Does the watch come with all three boxes? Does it have both the original straps and the extra plexi-glass, screwdriver etc?"

TimeToWatch.dk

"Yes the price is right. It comes like when it leave the AD with all boxes and accessories. Like new condition."
Kanon! tänkte jag. Ett fullset - det enda rätta för en klocka från 2014 (som visade sig vara tillverkad 2012, trots att den såldes som en 2014) och framförallt en Panerai där fullset är väldigt viktigt. Jag slår till.

Den 15:e April:
****************
Jag tar emot klockan och konstaterar att banden luktar kraftigt av herrparfym och att det extra plexi-glaset saknas. Jag flaggar för detta till TimeToWatch.dk och förklarar att jag vill behålla klockan men vill ha det extra plexit.

TimeToWatch.dk svarar då:

"Hi

The perfume smell on straps are quite normal. Not only Panerai straps have this. Just got a Hublot rubber strap in from my AD and that smell heavy of vanilla. I will mail Klarlund for a price and let you know what a new crystal costs. Anyway I don't think you should be worried. I deal a lot of vintage Rolex and Omega Speedmasters with plexi and they are quite durable. They need a serious accident to smash. And when they smash Rolex costs 400 DKK for a change and Omega 550 DKK.

Anyway I will check and get back. "

Fine tänker jag. Jag vill ha plexit och får antagligen det förr eller senare. Att banden luktar parfym var ju tråkigt men det försvinner. Jag var i detta skedet nöjd med klockan och ämnade att behålla den.

För 6 dagar sedan då jag inte hade hört något från TimeToWatch.dk och började bli orolig så googlade jag runt och kontaktade Panerai och frågade hur det låg till med plexit och tillbehör till Panerai PAM372 O-serie. De bekräftade att alla levererades med ett extra plexi OCH ett fack i innerboxen där det lagras.

Detta betydde då att jag hade fått fel box till klockan. Nu var det inte längre snack om ett litet tillbehör som fattades utan snarare att hela boxen är fel till modellen.

Såhär ska facket och plexit se ut. Jag har ingetdera.
CtGgfmc.jpg

Den 8:e Maj:
**************

Jag mailade tillbaka till TimeToWatch.dk och påtalade detta direkt. Det var även nu som jag slutade använda klockan då jag upptäckt ett stort fel.

Bingoraalf:

"Hello again,
I have just been in contract with Panerai. All pam 372 o-series was sold with an extra plexi crystal which was stored inside the right hand side of the box like this:
*se bilden ovan på innerboxen*
In other words, the box/inner box is not correct for the model and is not how it should have come from the AD. This will of course affect the price of my pam 372 quite significantely down the line. So I am a bit puzzled on how to proceed with this. I do like the watch and I've worn it for a while so I don't feel like returning it is an option for you or me(?). As you are probably aware of, most 'Paneristi' are crazy for full-sets, and if this is incorrect the price and desirability of the watch will take quite a hit.
In other words: I bought and paid for a watch that was "as new from AD" which it clearly is not."
TimeToWatch.dk svarar då:
"Sorry for the confuse regarding the box. I have just sold the watch as I got it and as the seller got it at the AD. I am not expert in all Panerais and how they come from AD since there a lots of different models. So I did not take affair when I got it in. I offer one week of return if not satisfied. I could have taken the watch back at that time but you kept it. I can not offer any refund or discount here a month later since I have no space for this on a watch like this. If you have been unhappy when you got it I would have asked you to return it and get your money back.

What did you expect to get out of this a month later? "
Mao så har vi en proffsäljare som inte anser sig veta vad som ska komma till en Panerai men ändå säljer den som "like new from AD". När det sedan visar sig att boxen är fel så är boxar tydligen inte viktigt längre. Jag förstår hans argument om att klockan har blivit använd i en månads tid vilket såklart är klumpigt av mig. Däremot så var jag ju under intrycket att bara plexit fattades - och det kunde jag leva med. Det var inte förens den 6:e Maj då Panerai bekräftade att boxen är fel som jag inte längre är intresserad av klockan.

Sedan dess har den inte använts.

Den 8:e Maj:
**************

Jag börjar bli duktigt irriterad och anser att när jag frågade klart och tydligt var som var med, betalade för detta och sedan får något annat levererat ha rätten till någon form av tillgodogörelse från TimeToWatch.dk. Då jag helst ville behålla min klocka så ställde jag följande krav:

Bingoraalf:

"Hello again,

I understand that it was a bad decision of me to wear it even though I was suspicious towards it. At the same time I was told that this was the best you could do on this piece, and I only suspected that the crystal was missing - which frankly is not that big of a deal for me. Now that it turns out the the box is not correct for the watch, it is enough reason for me to want to return. Even though I have worn the watch I cannot see how I am at fault for a mistake made on your part. I am aware that I have a responsibility to inspect the piece, which I did to an expected extent.

If it is not possible to get the correct box for my watch and you are unwilling to compensate for selling a product which does not match the description. With the only other alternative being that I return it and take a financial blow (which will probably end up in the thousands?) I cannot see how this can get resolved leaving both parties satisfied.

For me to be satisfied, I would either want economical compensation fitting what the loss would be when I eventually sell the watch OR Return the watch for a full refund - since the product does not match your description in which case I will pay for the insured shipping to you.

If you think I am being unreasonable, which I suspect you do - please have in mind that I paid a dealers premium for a watch that does not have the correct watch even though it was sold as such"
TimeToWatch.dk svarar då:

"The watch does not have a lower value because of this box. If you came to me in 2-3 years to re-sale the watch the price would be the same. The box is a small detail but since this is not a limited Edition piece nobody really care if it is this or that box. I have sold 3 other PAM372 and no one has ever mentioned this before you and I did not have focus on this crystal before.

Since the watch is not in same condition as sold and you did not return it within the return period I can not refund it for full amount. The price you paid was a nice price for a "like new" watch, so I do not understand your argument on the "premium price".

As I mentioned before you should just have returned the watch when you got it without using it if you were unhappy with the deal. Not one month later. If we were talking a well used watch I would not care to take it back but this was an unused piece that has lost value from you wearing it. I will not cover this loss."
Den 11:e Maj:
**************
Efter lite back and forth mailkorrespondans kring om boxar är viktiga och hur det skulle lösas så får jag följande förslag:

Antingen så får jag ekonomisk kompensation på 1000 DKK så att jag kan köpa en ny box (dessa säljs inte..) eller så får jag returnera klockan mot ett avdrag på 3000-5000 DKK.

Mina enda alternativ blir då att på ett eller annat sätt ta en omfattande ekonomisk smäll för att en proffssäljare inte kan anse sig ha koll på alla boxar till Panerai och inte heller anser att dessa är viktiga. Skrattretande och oacceptabelt.

Det är vid detta tillfället jag inser att tvisten inte kommer lösas. Ärendet är nu överlämnat till konsument-europa, svenska & danska ARN. Detta kommer ta månader att lösa och är jävligt tråkigt då min Pam 372 just nu sitter och värmer ett hyllplan...

Slutligen så vill jag utöver att påtala denna varningen om hur TimeToWatch.dk agerar återigen uppmana till att där är två sidor till en story och TimeToWatch.dk kommer säkerligen lämna in infallsvinkel på det hela i denna tråden. Jag önskar även att tråden hålls inom ämnet och inte spårar ur samt att lämna frågan öppen om det är önskvärt med proffshandlare på K&S som inte anser boxar vara viktiga eller vill ta sitt ansvar gentemot konsument.

Mailkorrespondansen slutar med att TimeToWatch.dk drar tillbaka alla sina erbjudande om att ta tillbaka klockan och att kompensera ekonomiskt:

TimeToWatch.dk:

"With this mail I withdraw the opputunity for returning the watch or paying you any refund of any kind. So from now on no return of refund of any kind possible unless the judge says so."
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Riktigt dåligt skött av TimeToWatch.dk!
Min klara åsikt är att proffssäljare som inte vet vad de säljer, eller verkar bry sig om att ta sitt ansvar när det uppdagas att de inte levererat det som utlovats, inte är önskvärt på ett entusiastforum som Klocksnack!:mad:
Har skrivit om min upplevelse med dom i deras tråd på Good/Bad Guy.

Lider med dig, och hoppas verkligen det kommer till en lösning som är acceptabel dig!
 

Galaxy

Rolex
Tack för heads-up!

Pinsamt agerande av timetowatch.dk. Inte vad man förväntar sig av en professionell handlare, jag kommer undvika affär framöver.
 

OskarK

Vacheron
2-Faktor
Riktigt tråkigt! Oacceptabelt agerande av en "proffssäljare". Hoppas att det löser sig i det långa loppet!
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Tråkig historia, hoppas att det löser sig för dig! Timetowatch.dk borde ha tagit en högre väg direkt när du påpekade felet.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Låter ju riktigt pissigt... Timetowatch.dk har inte direkt skött sig bra här och de har också fuckat upp andra deals för andra medlemmar här på forumet.

I mina ögon låter det vettigt att Timetowatch.dk beläggs med en timeout för sina annonser här på forumet tills dess att de har gjort rätt för sig.

Att timetowatch.dk säger att boxar inte är något som man bryr sig om, ja där har man skjutit sig i dicken....
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Ett ganska uppenbart fel i varan, eftersom annonsen inte överenstämmer med produkten. Du har två års reklamationsrätt enligt europeisk konsumenträtt. Antingen åtgärdar han felet, ger dig prisavdrag eller så häver du köpet. Mitt förslag är vidare att han som säljare inte tillåts att annonsera på forumet, det där är inte korrekt nånstans.
 

JAH42

Friends of KS
Hoppas det löser sig för dig på bästa sätt, skitföretag som behandlar kunder så här. Sedan vill jag tacka för att du hänger ut med namn och inte använder forumet som utpressningsverktyg.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Det enda alternativet för timetowatch.dk om man vill framstå som en seriös handlare är i min mening att man låter affären gå tillbaka utan några som helst kostnader för dig. Dessutom skulle en ordentlig ursäkt för det värdelösa kundbemötandet vara på sin plats.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det låter som ett riktigt svagt agerande av TimeToWatch.dk ! Vore intressant att höra hur de resonerat angående detta. Även de andra ärenden som tydligen misskötts.
Eller näe förresten. Det enda som vore intressant att höra är att de ändrar sig omedelbart och gör rätt för sig!
 

MånsT

Rolex
Dåligt av TImeToWatch.dk. Känns som att "professionella" företag som livnär sig på försäljning av klockor ska ha 110% koll på vad de säljer och vad som ingår i fullset. Är man sen osäker så skriver man inte "fullset" om det inte är det som säljs, skriv då istället exempelvis "utan box & cert" eller vad det nu är som saknas.

Tycker inte säljare av den typen skall tillåtas här på forumet.
 

David

Bödeln
Att hävda att att box och tillbehör är oväsentliga på ett entusiastforum är affärsmässigt självmord. Det finns INGA respekterade handlare som har någon större omsättning som inte skulle ha backat direkt när informationen blivit känd och tagit tillbaka klockan mot full ersättning, oavsett skick. Förlusten måste bokföras på PR-kontot.
 

Cryssarn

Rolex
Ok. så du frågar om allt finns med osv....får ett ja och sen är det upp till dig att veta att du fick rätt saker? pinsamt agerande. ska du öppna klockan också för att kolla urverket?
 

wadstroem

Cartier
Rent juridiskt sett så har du lagen på din sida. Enligt Konsumentköplagen så omfattas du som privatperson av undersökningplikt, men alltid till en viss grad. I KKöpL så är undersökningsplikten inskränkt i den mening att som köpare inte kan åberopa ett fel som du bör ha känt till vid köpet, alternativt ett fel som du bör ha upptäckt vid undersökningen. Hade Timetowatch till exempel uppmanat dig att undersöka boxen eftersom de var osäkra på om det var en korrekt fullset, så hade förutsättningarna sett annorlunda ut.

Nu såldes varan som en korrekt fullset ("It comes like when it leave the AD with all boxes and accessories"), och du hade ingen möjlighet att upptäcka felet förens du kontaktade en utomstående part, det vill säga Panerai. Du utgick ju från första början att det som köparen uppgivit stämde. Med det i åtanke så ser jag verkligen inte hur Timetowatch kan få rätt i det här, och att de börjar tala om deras retur-policy är märkligt eftersom den bör vara irrelevant, då varan från första början kan anses vara felaktig enligt §19 KKöpL då den inte överensstämmer med de egenskaper som säljaren uppgett vid försäljningen, och då har retur-policyn ingen betydelse. Vid fel i varan får du som köpare kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd beroende på omständigheter. Ha det i åtanke.

Önskar dig lycka till, hur som helst, och lämna gärna update här i tråden om detta utvecklar sig.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Dåligt hanterat av säljaren timetowatch.dk.

När jag handlade med dem var responsen i kommunikationen seg. Paketet skickades ej heller som utlovat på onsdagen utan på torsdagen. Vilket innebar leverans på måndag i stället för fredag (skitsak kanske - men säger man onsdag så gäller onsdag)

Köpte en klocka från Italien (vintage watch italy här på KS) samma dag som från Timetowatch.dk. Betalning lades för båda på söndagen. Den från Italien levererades på onsdag jämfört med danskens på måndagen efter...

Skulle nog ej handla från dansken igen
 

Randel

Cartier
Så otroligt pinsamt av TimeToWatch.dk, att ens komma på tanken att börja argumentera kring att fel box INTE skulle påverka värdet är ju sanslöst. Sånt där gör mig fullständigt skogstokig, det är SÅ oprofessionellt av en "seriös" handlare att agera såhär. If you make a mess, you clean it up, det är inte svårare än så. Hoppas det löser sig på något sätt och tack för att du delade med dig!
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
https://klocksnack.se/threads/timetowatch.17915/#post-903646

Ni medlemmar som har haft problem med timetowatch.dk borde skriva vad som har hänt, givetvis objektivt, i denna tråden.

Något som har kommit i skymundan är också de parfymerade banden. Har svårt att tänka mig att de kommer så från AD och personligen tycker jag det är extremt störande med folk som luktar för mycket parfym och således hade jag nog personligen inte ens kunnat använda bandet som är "nytt från AD" enligt timetowatch.dk ........
 

Randel

Cartier
Att hävda att att box och tillbehör är oväsentliga på ett entusiastforum är affärsmässigt självmord. Det finns INGA respekterade handlare som har någon större omsättning som inte skulle ha backat direkt när informationen blivit känd och tagit tillbaka klockan mot full ersättning, oavsett skick. Förlusten måste bokföras på PR-kontot.

Exakt, det är lika illa som att p*ssa kunden rakt i ansiktet att komma dragandes med sådant. Att ha mage att idiotförklara en kund som kommer via ett entusiastforum är komplett vansinne. Visst, alla mynt har två sidor men det känns otroligt svårt för detta bolag att, på ett trovärdigt sätt, kunna möta TS argument här.
 

POO

Panerai
Rent juridiskt sett så har du lagen på din sida. Enligt Konsumentköplagen så omfattas du som privatperson av undersökningplikt, men alltid till en viss grad. I KKöpL så är undersökningsplikten inskränkt i den mening att som köpare inte kan åberopa ett fel som du bör ha känt till vid köpet, alternativt ett fel som du bör ha upptäckt vid undersökningen. Hade Timetowatch till exempel uppmanat dig att undersöka boxen eftersom de var osäkra på om det var en korrekt fullset, så hade förutsättningarna sett annorlunda ut.

Nu såldes varan som en korrekt fullset ("It comes like when it leave the AD with all boxes and accessories"), och du hade ingen möjlighet att upptäcka felet förens du kontaktade en utomstående part, det vill säga Panerai. Du utgick ju från första början att det som köparen uppgivit stämde. Med det i åtanke så ser jag verkligen inte hur Timetowatch kan få rätt i det här, och att de börjar tala om deras retur-policy är märkligt eftersom den bör vara irrelevant, då varan från första början kan anses vara felaktig enligt §19 KKöpL då den inte överensstämmer med de egenskaper som säljaren uppgett vid försäljningen, och då har retur-policyn ingen betydelse. Vid fel i varan får du som köpare kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller häva köpet samt dessutom kräva skadestånd beroende på omständigheter. Ha det i åtanke.

Önskar dig lycka till, hur som helst, och lämna gärna update här i tråden om detta utvecklar sig.


Oh en Jökare:) Ingår inte att svensk lag inte gäller i Danmark?

Trist historia. Stå på dig Ts.
 
Topp