• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varsågoda, en android app för en ungefärlig tidsavvikelse.

daveid

Cartier
2-Faktor
Så får jag en annan avvikelse om jag mäter 12 -12 jämfört med 12-19?
Ja, jag skulle säga att precisionen blir bättre ju längre tid det går mellan mätningarna ponerat att användaren skriver i tiden på bilden så bra som möjligt. Tänk dig till exempel att du skriver x antal sek fel på första mätningen och y antal fel på andra mätningen (t.ex på grund av att man skriver in lite fel, och/eller på grund av att kameran tar lite tid på sig mellan att bilden faktiskt togs tills att bildens tidsstämpel/filens tidsdata registreras). Två mätningsfel utslaget på fler timmar mellan mätningarna märks mindre på slutresultatet.

Tack allihop, kul att över 150 personer laddat ner appen. :)
 
Senast ändrad:

Cryssarn

Rolex
Ja, jag skulle säga att precisionen blir bättre ju längre tid det går mellan mätningarna ponerat att användaren skriver i tiden på bilden så bra som möjligt. Tänk dig till exempel att du skriver x antal sek fel på första mätningen och y antal fel på andra mätningen (t.ex på grund av att man skriver in lite fel, och/eller på grund av att kameran tar lite tid på sig mellan att bilden faktiskt togs tills att bildens tidsstämpel/filens tidsdata registreras). Två mätningsfel utslaget på fler timmar mellan mätningarna märks mindre på slutresultatet.

Tack allihop, kul att över 150 personer laddat ner appen. :)
ok. Men man ska skriva ner exakt det som står på bilden? :) :p
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Kikade in lite på Google Play's developer console, såg att denna hade snart 200 nedladdningar. Kul! Bumpar ifall någon inte sett appen och skulle ha användning av den. Ha en bra kväll! :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Inga planer på att fixa till layouten så att den funkar på en större skärm?
Kanske testar applikationen på andra enheter och försöker förbättra den i framtiden. Just ni ligger projektet lite på is pga civ.ing studier. Jag var lite snabb med att publicera en fungerande version innan jag skulle åka utomlands.

Vad är fördelen med appen jämfört med att kolla avvikelsen mot t.ex forumets klocka på samma inloggninsenhet? :)

Vill du ställa klockan exakt enligt fröken ur, och sedan se hur mycket den diffar så kan du givetvis göra det själv och på en höft få reda på hur många sekunder den ligger efter/före. Med denna appen kan du enkelt ta en bild, spara en tidspost vid ett tillfälle. Ta en ny bild vid ett tillfälle, eller flera tillfällen och se hur mycket klockan diffar jämfört med tidigare tillfällen. Du behöver inte ställa om klockan för att börja mäta. Du kan se hur mycket din klocka diffade för några månader sedan, jämföra med hur mycket det är nu. Spara flera klockor. Få ett ganska exakt resultat på hur många sekunder klockan avviker per dag. :)
 

Cryssarn

Rolex
Hur kommer det sig att om jag tar två bilder efter varandra....vi pratar sekunder...så får jag två olika resultat? får även en annan tid än den jag skriver ner? går det efter hur klockan på mobilen går?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur kommer det sig att om jag tar två bilder efter varandra....vi pratar sekunder...så får jag två olika resultat? får även en annan tid än den jag skriver ner? går det efter hur klockan på mobilen går?
Tidsposterna baseras på den exakta tiden då bilden togs enligt mobilen. Har du tagit en bild, sparat den, och sedan en eller två dagar senare tagit ytterligare två bilder och jämför bilden som togs för en/två dagar sedan med de senaste två bilderna var för sig så ska det inte vara jättestor skillnad på tidsavvikelsen. :)
 

Cryssarn

Rolex
Tidsposterna baseras på den exakta tiden då bilden togs enligt mobilen. Har du tagit en bild, sparat den, och sedan en eller två dagar senare tagit ytterligare två bilder och jämför bilden som togs för en/två dagar sedan med de senaste två bilderna var för sig så ska det inte vara jättestor skillnad på tidsavvikelsen. :)
tack. verkar vara lite instabilt på mitt wifi eller något. på en mobil har jag en tid, och på mobilen med appen får jag en annan tid. Det är oftast olika tid mellan dom. Igår skiljde det 50 sekunder på KS klockan mellan dom :p får nog stänga av och köra på 4g en stund innan jag ska mäta då :) Tack
 

daveid

Cartier
2-Faktor
tack. verkar vara lite instabilt på mitt wifi eller något. på en mobil har jag en tid, och på mobilen med appen får jag en annan tid. Det är oftast olika tid mellan dom. Igår skiljde det 50 sekunder på KS klockan mellan dom :p får nog stänga av och köra på 4g en stund innan jag ska mäta då :) Tack
Tack själv för att du använder appen, hoppas den ska visa relativt träffsäkra resultat. Jag har bara testat appen med min klocka och min mobil, kontrollerade några gånger med uret.se parallellt och då verkade den ge ungefär lika stor tidsavvikelse som jag själv räknade ut (+-2 sek i diff). Teoretiskt sett ska det stämma om jag inte gjort något riiiktigt stort snedsteg i algoritmen. Sen kan det ju vara så att det tar lite tidsskillnad från att man tar bilden till att bildfilen på telefonen sparas och såna småsaker. Men bortsett från sånt ska man få ett någorlunda bra resultat. Använde www.frokenur.com när jag jämförde. Lycka till. :) Upptäckt en del buggar nyligen som jag inte orkat fixa dock.
 
Senast ändrad:

Akerhage

Cartier
Är inte din klocka 22:47:05 på bilden? Eller ser jag snett? :)
Lovar testa denna med min nya Oris när den väl kommer. Skoj initativ!
 
Topp