• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart är bäst att göra ett f2f köp?

Fredgusta

Panerai
Jag har sett en del på forumet som väljer att göra sina f2f köp/försäljningar inne hos klockbutiker, i och med att klockan (eller klockorna vid ett byte) skall inspekteras så att de är äkta. Är detta bästa alternativet? Vad tycker klockbutiken om detta?
 

Norra

Panerai
Aldrig förstått mig på folk som gör affär på butik, det tar väl ändå ett par timmar innan man får äkthetsintyg? Eller så pillar butiksbiträdet väl bara på klockan och säger att den är äkta, vet inte.
 

Crille

Breitling
Jag kan ju tillägga att jag satt inne hos Robs och klämde på en klocka när en av säljarna sa till några som skulle genomföra en affär inne hos Robs att det inte var okej. Antar att de inte vill ha deras butik som en samlingsplats flr klockaffärer. Det ska tilläggas att det framfördes mycket trevligt och de som skulle utföra affären fick en bra förklaring till varför.

Vet inte om samma gäller i övriga butiker i stan?!
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Jag har fått samma besked inne hos Rob, helt förståeligt. Tror nog samma gäller hos övriga butiker. En sak att få ett äkthetsintyg, en annan att göra sidoaffärer.
Min senaste affär gjorde jag i bakluckan på bilen på parkeringen vid en mack. Hur smart var det?
 
Har v70. Heter det inte baklucka på dem oxå?
Lite mer seriöst hade jag kollat upp köparen i förväg och kände mig relativt trygg!
Jodå, såg bara hur du kröp ihop i luckan med swish telefonen i högsta hugg:)
Har också gjort ett par affärer i bilen utan problem. Har full förståelse för ROB och andra som inte vill ha sidohandel i sina butiker om det inte involverar äkthetsintyg.
 

joca

Patek
2-Faktor
När jag köpte en klocka möttes vi på Rob E för äkthetskontroll, när vi fick tillbaka klockan med ett intyg om att den var äkta gick vi vidare till min bank för att föra över pengar till säljaren.

Att bara gå in i en affär en affär, ptja.. Folk kanske känner att de är "skyddade" iom att de är inne i en affär med kameror eller så, vet ej tbh men anledningen till att jag mötte säljaren på Rob E är alltså enligt ovan :)
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Fjanterier. Handla inte med folk ni inte litar på. Postvägen eller en kopp kaffe hemma i soffan funkar. Är man paranoid och har skäl till det så dealar man inte. Svårare än så är det inte.
Håller med om allt du skriver Yonsson, utom första ordet. Onödigt och inget jag väntade från dig.
Sedan tycker jag vi kan hänvisa lite till @Rivalens hemsida. Mycket matnyttigt där. http://klockinfo.hemsida24.se/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med om allt du skriver Yonsson, utom första ordet. Onödigt och inget jag väntade från dig.
Sedan tycker jag vi kan hänvisa lite till @Rivalens hemsida. Mycket matnyttigt där. http://klockinfo.hemsida24.se/
Illusion of safety. Folk tror de är säkra från att bli blåsta bara för att de är på ett ställe som kameraövervakas. Yrkeskriminella bryr sig inte eftersom straffen på bedrägeri är så låga. Klockan kan exempelvis vara stulen oavsett om man köper hos en handlare eller inte, det har även skett när personer köpt AV handlare. Det kommer väldigt många tips på detta forum som är helt verkningslösa. Grundtipset är dock som alltid; Kan du inte lita på varan och köparen så backa. Det mesta runt omkring är fluff.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Illusion of safety. Folk tror de är säkra från att bli blåsta bara för att de är på ett ställe som kameraövervakas. Yrkeskriminella bryr sig inte eftersom straffen på bedrägeri är så låga. Klockan kan exempelvis vara stulen oavsett om man köper hos en handlare eller inte, det har även skett när personer köpt AV handlare. Det kommer väldigt många tips på detta forum som är helt verkningslösa. Grundtipset är dock som alltid; Kan du inte lita på varan och köparen så backa. Det mesta runt omkring är fluff.
Håller fortfarande med i det du skriver, därför gjorde jag min affär i bilen vid en mack......
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Fjanterier. Handla inte med folk ni inte litar på. Postvägen eller en kopp kaffe hemma i soffan funkar. Är man paranoid och har skäl till det så dealar man inte. Svårare än så är det inte.
Håller helt med, man kan göra lite arbete innan så man får ett smidigt möte.
/j
 

ROB-1832

Cartier
2-Faktor
Hej alla,
Stämmer som skrivet tidigare att göra affär inne hos oss inte är ok! Hoppas de flesta har förståelse för detta. Vet ej varför det skrivs frekvent i blocket annonser?
Vi kan hjälpa till att göra äkthetskontroll på de märken vi saluför. Förslagsvis utföra detta innan ni skall sälja er klocka.
Som tidigare talare nämt är att man skall "köpa säljaren" till 100% innan man köper klockan är ju ett vedertaget råd.

Forts trevlig helg,
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Full förståelse att göra upp affär hos t.ex Rob E är olämpligt och respektlöst.
Affärer genom KS är oftast trygga köp! Jag är definitivt inte rädd att göra upp med en trovärdig KS medlem hemma hos mig eller tvärtom.
Blocket (som dock är helt uteslutet för mig) däremot är en annan sak, då hade jag varit mycket försiktigare. Göra upp på en bank med "okända" är en bra ide.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har gjort affärer; över nätet, hos mig, hos säljare, på caféer, i taxibilar, i vanliga bilar, på en båt, på en bank, hos RobE (efter att först frågat och fått ok) i en husvagn, i kista galleria...
 

Fredgusta

Panerai
Kanske går lite på ett sidospår här men det kändes lite dumt att skapa en helt ny tråd angående det. Jag ser att det finns en del internationella försäljare här på KS, vad har ni för erfarenhet ifrån dessa och är det säkert att handla från dem? Är det som att handla på chrono24?
 

M021

Rolex
2-Faktor
Inte heller hos nymans vilket är helt förståeligt. Själv har jag gjort de dyraste affärerna på Burger king, Espresso house och i hotel lobbyn. Funkat skitbra!
Man köper säljaren, platsen har mindre betydelse.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanske går lite på ett sidospår här men det kändes lite dumt att skapa en helt ny tråd angående det. Jag ser att det finns en del internationella försäljare här på KS, vad har ni för erfarenhet ifrån dessa och är det säkert att handla från dem? Är det som att handla på chrono24?
En väldigt generaliserande fråga. Erfarenheterna varierar säkerligen beroende på handlare och köpare. Det finns en referensdel på forumet där man kan läsa omdömen. Tyvärr kan omdömena vara missvisande då folk sällan skriver om negativa erfarenheter.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
En väldigt generaliserande fråga. Erfarenheterna varierar säkerligen beroende på handlare och köpare. Det finns en referensdel på forumet där man kan läsa omdömen. Tyvärr kan omdömena vara missvisande då folk sällan skriver om negativa erfarenheter.
En väldigt generaliserande fråga. Erfarenheterna varierar säkerligen beroende på handlare och köpare. Det finns en referensdel på forumet där man kan läsa omdömen. Tyvärr kan omdömena vara missvisande då folk sällan skriver om negativa erfarenheter.

Folk är nog lite konflikträdda, och skriver hellre positiva saker än negativa i ett så öppet forum, även om affären kanske inte varit helt smärtfritt. Har dock inte hänt mig!
Är man osäker kan man ju ta kontakt med föregående köpare/säljare personligen via PM och lyssna lite mer.
 
Topp