• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart går gränsen ?!

Wondersack

Breitling
Hej alla, hyffsat ny här på KS så jag hoppas jag inte sticker ut hakan för mycket nu. Det här är ett forum med högt i tak och det blandas hejvilt mellan märken och prisklasser. Något jag absolut uppskattar och har full förståelse för, plånböcker finns i alla storlekar. Att kopior inte gör sig hemma här är självklart. Men vart går gränsen ? Finns det någon gräns över vad som anses vara ok ? Eller är det ok att sporta Daniel Wellington, Parnis och Guess klockor på detta forum ? Något man ibland tyvärr verkar tangera här. Hoppas jag inte framstår som snobbig och dryg. Tack för ordet.
 
Senast ändrad:

Mr Chance

Kalmar
Hej alla, hyffsat ny här på KS så jag hoppas jag inte sticker ut hakan för mycket nu. Det här är ett forum med högt i tak och det blandas hejvilt mellan märken och prisklasser. Något jag absolut uppskattar och har full förståelse för, plånböcker finns i alla storlekar. Att kopior inte gör sig hemma här är självklart. Men vart går gränsen ? Finns det någon gräns över vad som anses vara ok ? Eller är det ok att sporta Daniel Wellington, Parnis och Guess klockor på detta forum ? Något man ibland verkar tangera här. Hoppas jag inte framstår som snobbig och dryg. Tack för ordet.
Då jag är en liberal person tycker jag att allt utom rena kopior är ok. Vill någon ha en DW är det ok för mig, men själv skulle jag inte köpa en. Några på KS har väldigt starka åsikter om olika homager, det har inte jag. Mitt råd är, som alltid, köp och använd den klocka som du själv gillar och skit i vad andra tycker (förutsatt att det inte är en kopia då förstås). Välkommen förresten :)
 
C

China

Guest
Då jag är en liberal person tycker jag att allt utom rena kopior är ok. Vill någon ha en DW är det ok för mig, men själv skulle jag inte köpa en. Några på KS har väldigt starka åsikter om olika homager, det har inte jag. Mitt råd är, som alltid, köp och använd den klocka som du själv gillar och skit i vad andra tycker (förutsatt att det inte är en kopia då förstås). Välkommen förresten :)

Det finns inga gränser, bara hjärnspöken.;)
 

Babinus

Cartier
Det finns gott om Casiotrådar här. De visar att det är helt OK att gilla både mekaniskt och quartz. Och varför inte? Jag gillar både bilar och trampcyklar.

Självklart får man hata vad man vill också. Det enda som inte är OK är intolerans.
 

Riley

Panerai
Forumet är väl skapat av och för entusiaster i första hand.
Du kan självklart diskutera Daniel Wellington hur mycket du vill men intresset du möter kan vara klent.
Det handlar inte om snobberier utan förmodligen samma reaktion och bemötande man får om man sätter sig med ett gäng riktiga öl-entusiaster och pratar Pripps och Norrland.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Forumet är väl skapat av och för entusiaster i första hand.
Du kan självklart diskutera Daniel Wellington hur mycket du vill men intresset du möter kan vara klent.
Det handlar inte om snobberier utan förmodligen samma reaktion och bemötande man får om man sätter sig med ett gäng riktiga öl-entusiaster och pratar Pripps och Norrland.
Här går Norrlands gräns.
190px-Sverigekarta-Norrland_borders2.svg.png
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
Inte för att kapa tråden, men jag undrar ofta varför jag älskar klockor och då ialla pris klasser? Jag bryr mig inte så mycket om urverken dock känns det som klockorna ger mig mycket mer glädje än mycket annat i livet! Eller vad säger ni!?
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Och det är lika mycket bullshit det. Läs reglerna och lägg upp vilken klocka som helst så kommer tråden finnas kvar och antagligen få mycket uppskattning

Menar inte att tråden inte får vara kvar, utan det faktum att folk inte blir lika upphetsade av en Seiko i 2000krs-klassen! Vilket inte är så konstigt..
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Menar inte att tråden inte får vara kvar, utan det faktum att folk inte blir lika upphetsade av en Seiko i 2000krs-klassen! Vilket inte är så konstigt..
Jag reagerar knappt på dyra klockor på det sättet längre. Det jag uppskattar är när folk delar med sig av sina tankar kring köp, kanske delger lite av resan varför det blev exempelvis just en SKX007, och att de lägger ner lite tid och själ i texten. Så jag håller inte med dig om att priset bestämmer forumets uppmärksamhet kring en tråd, utan det är kvalitén på inlägget.
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Jag reagerar knappt på dyra klockor på det sättet längre. Det jag uppskattar är när folk delar med sig av sina tankar kring köp, kanske delger lite av resan varför det blev exempelvis just en SKX007, och att de lägger ner lite tid och själ i texten. Så jag håller inte med dig om att priset bestämmer forumets uppmärksamhet kring en tråd, utan det är kvalitén på inlägget.
Håller helt med dig om att texten osv är det viktigaste. Men för att ta ett exempel; två trådar, två välskrivna texter, en tråd handlar om, låt säga en SKX007 och den andra handlar om en PP 57xx, sen kan man ju gissa vilken som får mest uppmärksamhet.
Detta är dock bara en teori jag har. Behöver inte ligga någon som helst sanning i det hela! ;)
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Håller helt med dig om att texten osv är det viktigaste. Men för att ta ett exempel; två trådar, två välskrivna texter, en tråd handlar om, låt säga en SKX007 och den andra handlar om en PP 57xx, så kan man ju gissa vilken som får mest uppmärksamhet.
Detta är dock bara en teori jag har. Behöver inte ligga någon som helst sanning i det hela! ;)
Absolut, men det bevisar bara att folk tycker en ovanligare klocka är roligare att läsa om. När jag köpte min Black Bay fullkomligt exploderade den tråden eftersom klockan var ny då och väldigt få hade den, min Submarienr fick ett fint, men mycket svalare mottagande. Värdet var för övrigt det tredubbla eftersom vi kollar på det ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller helt med dig om att texten osv är det viktigaste. Men för att ta ett exempel; två trådar, två välskrivna texter, en tråd handlar om, låt säga en SKX007 och den andra handlar om en PP 57xx, sen kan man ju gissa vilken som får mest uppmärksamhet.
Detta är dock bara en teori jag har. Behöver inte ligga någon som helst sanning i det hela! ;)

Fast det är väl egentligen inte så konstigt att en paketöppningstråd om en PP57xx renderar mer uppmärksamhet än en paketöppning om en Seiko SKX007? Det är väl rätt universellt för samtliga nördiga samlarhobbies att det mer unika och ovanliga blir mer uppmärksammat än det mer vardagliga och lättillgängliga?

Det betyder ju inte heller att en paketöppning om en SKX007 på något sätt är ointressant. Tvärtom. Jag kan faktiskt inte minnas att någon har paketöppnat en SKX. Vill tom uppmana någon att göra det, eller ännu hellre recensera en. Det torde ju faktiskt vara en av forumets mer populära modeller... ;)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Fast det är väl egentligen inte så konstigt att en paketöppningstråd om en PP57xx renderar mer uppmärksamhet än en paketöppning om en Seiko SKX007? Det är väl rätt universellt för samtliga nördiga samlarhobbies att det mer unika och ovanliga blir mer uppmärksammat än det mer vardagliga och lättillgängliga?

Det betyder ju inte heller att en paketöppning om en SKX007 på något sätt är ointressant. Tvärtom. Jag kan faktiskt inte minnas att någon har paketöppnat en SKX. Vill tom uppmana någon att göra det, eller ännu hellre recensera en. Det torde ju faktiskt vara en av forumets mer populära modeller... ;)
Jag vill minnas någon rolig historia om en Seiko SKX som inhandlades på en semester sv ursprungsägaren? Detta på någon bumpy road helt åt helvete. Riktigt kul läsning!

Var det en paketöppning tro?
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Jag vill minnas någon rolig historia om en Seiko SKX som inhandlades på en semester sv ursprungsägaren? Detta på någon bumpy road helt åt helvete. Riktigt kul läsning!

Var det en paketöppning tro?
Känner igen det där med. Bra exempel på en rolig och intressant tråd om en vanligt förekommande klocka i den lägre prisklassen. Vet inte om den räknades som paketöppning dock.
 
Topp