• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vart hade ni kollat efter stulna (dyra) klockor?

Marolss

Basic
Hej

Rubriken är kanske lite triggande men det finns ett syfte :)

Jag jobbar som utredningsinspektör på försäkringsbolag och stundom får vi in ärenden om stulna klockor, ofta i samband med inbrott. Ibland underliga omständigheter och ibland till synes utan frågetecken.

Vi gör ibland egna utredningar, om händelseförlopp och eftersökning av gods. Detta är ju en plats samlat med klock entusiaster och experter inom ert område så det vore dumt från min sida att inte fråga om tips.

OM just din dyra fina klocka skulle bli stulen, vart hade du kollat då? Vart tror du att den tar vägen?
Blocket? Behålls av gärningsmannen?

Tar gärna era inputs,,

Trevlig helg!

Vart tror du att den tar vägen?
Utländska marknadsplatser och/eller som betalning inom kriminella kretsar beroende på typ av klocka. Andelen klockor som stjäls för att behållas för eget bruk är nog astronomiskt liten.

Att sälja exklusiva klockor på den inhemska marknaden i ett litet land som Sverige är som upplagt för problem så de allra flesta säljs troligtvis utomlands på ett eller annat sätt, i många fall via någon typ av bulvan då man drar sig för att köpa en dyr klocka från någon skum typ på motsvarigheten till Blocket. De kanske hamnar i skyltfönstret på någon mindre nogräknade butik i en semesterort?

Bara killgissningar så klart men mina är väl lika bra som någon annans. 😉

Känns sällsynt att man hör om någon som köpt en klocka i Sverige som visat sig vara svenskt stöldgods?

Tror majoriteten säljs iväg utomlands men också att viss del stöldgods cirkulerar i undre världen. Fungerar ju som både valuta och armbandsur.

Hej

Rubriken är kanske lite triggande men det finns ett syfte :)

Jag jobbar som utredningsinspektör på försäkringsbolag och stundom får vi in ärenden om stulna klockor, ofta i samband med inbrott. Ibland underliga omständigheter och ibland till synes utan frågetecken.

Vi gör ibland egna utredningar, om händelseförlopp och eftersökning av gods. Detta är ju en plats samlat med klock entusiaster och experter inom ert område så det vore dumt från min sida att inte fråga om tips.

OM just din dyra fina klocka skulle bli stulen, vart hade du kollat då? Vart tror du att den tar vägen?

Tar gärna era inputs,,

Trevlig helg!
Spontant hade man gått med i diverse grupper/forum både internationellt och nationellt för att bara dunka ut bilder samt ref. nr. på klockan och varna om att den har blivit stulen. Därefter hade man nog registrerat den stulen på thewatchregister.com, allt detta för att försvåra framtida försäljning av stöldgodset eftersom sannolikheten till att man får tillbaka klockan är högst troligt minimal.

I dagens kontantfria samhälle är en klocka den snabbaste tillgången till kontanta medel. När var det sist man läste i nyheterna om ett bankomat-, värdetransport-, eller bankrån kontra ett klockrån? Rent teoretiskt kan en person på ett effektivt sätt genomföra 2-3 personrån på en timme en sen festkväll i centrala Stockholm. Utgå att det handlar om klockor i den högre prisklassen, då har man enkelt kammat hem 300k-750k på en timme (om inte mer) som man sedan kan ''investera'' i vapen, narkotika, bilar och annan utrustning i den undre världen. Sedan får man heller inte glömma bort att beställningsjobb på klockor sker hela tiden likt möbler, konst och bilar.

Det jag vill komma fram till är att slutdestinationen för en stulen klocka är till 99% den undre världen (både nationellt och internationellt) där den används som ett betalmedel för andra varor. Vilket med andra ord gör det nästan lönlöst att aktivt söka efter den.

En sak jag tyckte var märklig var att det inte gick att anmäla en stulen klocka hos Swatch Group. Mailade dit och undrade om det när jag blivit av med min Seamaster och svaret jag fick var i princip att de inte förstod vad det var jag ville
alls, goddag yxskaft. Har för mig att vissa märken kan notera serienumret iaf så det märks om någon försöker lämna in på service?

En sak jag tyckte var märklig var att det inte gick att anmäla en stulen klocka hos Swatch Group. Mailade dit och undrade om det när jag blivit av med min Seamaster och svaret jag fick var i princip att de inte förstod vad det var jag ville
alls, goddag yxskaft. Har för mig att vissa märken kan notera serienumret iaf så det märks om någon försöker lämna in på service?

Vet att Rolex hade denna service förr hos sina RSC men sen tror jag det var i Paris de blev stämda för att ha beslagtagit 2 inlämnade klockor

Tillbaka
Topp