• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vart hade ni kollat efter stulna (dyra) klockor?

Marolss

Basic
Hej

Rubriken är kanske lite triggande men det finns ett syfte :)

Jag jobbar som utredningsinspektör på försäkringsbolag och stundom får vi in ärenden om stulna klockor, ofta i samband med inbrott. Ibland underliga omständigheter och ibland till synes utan frågetecken.

Vi gör ibland egna utredningar, om händelseförlopp och eftersökning av gods. Detta är ju en plats samlat med klock entusiaster och experter inom ert område så det vore dumt från min sida att inte fråga om tips.

OM just din dyra fina klocka skulle bli stulen, vart hade du kollat då? Vart tror du att den tar vägen?
Blocket? Behålls av gärningsmannen?

Tar gärna era inputs,,

Trevlig helg!

Vart tror du att den tar vägen?
Utländska marknadsplatser och/eller som betalning inom kriminella kretsar beroende på typ av klocka. Andelen klockor som stjäls för att behållas för eget bruk är nog astronomiskt liten.

Att sälja exklusiva klockor på den inhemska marknaden i ett litet land som Sverige är som upplagt för problem så de allra flesta säljs troligtvis utomlands på ett eller annat sätt, i många fall via någon typ av bulvan då man drar sig för att köpa en dyr klocka från någon skum typ på motsvarigheten till Blocket. De kanske hamnar i skyltfönstret på någon mindre nogräknade butik i en semesterort?

Bara killgissningar så klart men mina är väl lika bra som någon annans. 😉

Känns sällsynt att man hör om någon som köpt en klocka i Sverige som visat sig vara svenskt stöldgods?