• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart har alla midsize-Rolexar tagit vägen? Var finns de?

acce1999

Patek
2-Faktor
På åttiotalet var det inte helt ovanligt att män (ja, kanske inte de grövsta) köpte en Rolex i så kallad "boy size" (numera "midsize" eller kanske snarare "damstorlek") och gärna på jubile-länk. Dessa klockor var (är) 31 mm i diameter och på insidan tickar vanligen ett kaliber 2135.

Hade en kollega. Inte så lång och grov kanske, men ändå inte påtagligt tunna handleder eller så. Han bar en tvåtons 31mm Datejust på jubilelänk, med länken löst sittande. Och detta var i mitten på nittiotalet.

Idag ser man (i varje fall inte jag) inte några män med så små klockor (jo förresten, såg en kille med en 31mm YM i helguld förra sommaren - sånt glömmer man inte).

Vart tog de vägen? Var finns de? Ligger de undanstuvade i en byrålåda och betraktas då och då av ägaren, som undrar hur i hela friden han kunde köpa en damklocka, eller finns det en större andrahandsmarknad än vad just jag har lagt märke till?

Någon som delar min observation?

mvh A

P.S. Kan av uppenbara skäl inte illustrera detta inlägg med vettiga bilder... ja ,bortsett den här då som är någonstans 31 x 33 mm... men helt klart inte någon Rolex (den har jag bara för att den väcker barndomsminnen):

Tx_ws.jpg


P.P.S. Jag tycker att jag "kommer undan" ganska OK med den där Timexen, eller? Rol-ex, Tim-ex. Inte så stor skillnad. Tre bokstäver bara. Och den funkar ungefär som den där Sky-dwellern. Plus larm.:D
 

Mangusta

Cartier
Bra fråga. Hos AD sa dom att kvinnor köper 31 och 34 mm allra mest och att en del 36 mm säljs till kvinnor. 26 mm säljs mest till äldre damer tydligen. Nu snackar jag om Rolex förstås. Men hade männen 31 mm på 80-90-talet? Det visste inte jag. Trodde männens ur alltid legat på 36-40 mm ungefär. Vet inte varför jag trodde det men... :rolleyes: Finns det någon man som skulle sätta på sig en 31 mm i dag??? Tvivlar starkt på det. Personligen tycker jag att 31 mm är perfekt på en "normalsmal" kvinna för den blir tidlös för mig för att den varken är stor eller liten men om jag såg en 31 mm på en man så skulle jag nog börja skratta. :angel:
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Bra fråga. Hos AD sa dom att kvinnor köper 31 och 34 mm allra mest och att en del 36 mm säljs till kvinnor. 26 mm säljs mest till äldre damer tydligen. Nu snackar jag om Rolex förstås. Men hade männen 31 mm på 80-90-talet? Det visste inte jag. Trodde männens ur alltid legat på 36-40 mm ungefär. Vet inte varför jag trodde det men... :rolleyes: Finns det någon man som skulle sätta på sig en 31 mm i dag??? Tvivlar starkt på det. Personligen tycker jag att 31 mm är perfekt på en "normalsmal" kvinna för den blir tidlös för mig för att den varken är stor eller liten men om jag såg en 31 mm på en man så skulle jag nog börja skratta. :angel:
Jodå, "boysize" 31 mm Rolex var en duktig storsäljare, framför allt till män i Asien en gång i tiden. Och i någon mån i Europa också. Fanns tydligen en period (kort och begränsad hoppas jag) på åttiotalet då Italienska män bar 26 mm damrolex med rejält löst sittande jubile-länk. Som ett armband... Har inte sett det själv... bara hört om det... Fanns mycket på åttiotalet som numera känns rejält främmande... Som frisyrerna... Och byxorna... Och axelvaddarna...
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Jodå, "boysize" 31 mm Rolex var en duktig storsäljare, framför allt till män i Asien en gång i tiden. Och i någon mån i Europa också. Fanns tydligen en period (kort och begränsad hoppas jag) på åttiotalet då Italienska män bar 26 mm damrolex med rejält löst sittande jubile-länk. Som ett armband... Har inte sett det själv... bara hört om det... Fanns mycket på åttiotalet som numera känns rejält främmande... Som frisyrerna... Och byxorna... Och axelvaddarna...


Där! Bjuder på lite känsla!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det är bara riktiga föregångare/innovatörer som bär dem idag:

E1586F5C-A360-41E7-A745-44DAFC972801-2167-000001EAB7AEA27D_zps09019a2c.jpg
Jo, men visar inte den där att hans hjärna går i lite andra banor, än de flesta andras? Jag menar, hur många vuxna män skulle välja en midsize YM i guld och stål bland det stora utbud som ändå finns? Att Z:s hjärnas banor är framgångsrika och avundsvärda, råder inget tvivel om. Det är ju bara att gratulera. Att han dessutom (får man anta) struntar i rådande klock-"normer" tycker jag man också kan gratulera honom till.

För övrigt är det där väl 35mm-modellen, inte trettioettan, och då är den ju ungefär lika stor som en Datejust.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Charlie Sheen och vår egen Niklas Arvid är några av dom mest kända bärarna idag..
Ja, jo, men då pratar vi om 35mm-modellen - som för all del är dagens "midsize" - jag tänkte ursprungligen på trettioettorna.

För övrigt - och det här är intressant att notera - så kallar Omega sin 38,5mm AT för "midsize". Det är en stor klocka för mig, blott 0,5mm mindre diameter än en Explorer 16570 (mätt över glasringen).

1990 var jag snubblande nära att köpa en av de sista Rolex 5513 ny i box från AD, men gick på en Omega i stället, då jag dels tyckte att "plastglaset ju var föråldrat" plus att "klockan var ju gigantisk". Blev en 32 mm Seamaster (av pre-bond modell och inte ens dykaren, utan quartz-varianten med kombo-tavla som Breitling...). Omegan kostade knappa hälften av vad Submarinern kostade (om jag minns rätt; kan ha varit 1/3).

Ångrar jag mitt beslut? Japp!

Bar Omegan hyfsat regelbundet i ungefär fem år, sedan låg den i byrålådan ett år innan jag satte i fräscha batterier och sålde den för hälften av vad jag gett. (Har numera en kollega som bär exakt en sådan modell.)

A

Edit: Korrigerade mitt korkade beslut att inte köpa en 5513 några år senare med en Rolex Explorer 14270. Det var ett klokt beslut! Den klockan har fått vara med om MYCKET och är fortfarande min absoluta favorit.
 

Mr Chance

Kalmar
Intressant tråd. Personligen tycker jag att storleken på en klocka är mindre intressant än design och urverk och det finns gott om 34 mm-klockor som är ascoola tycker jag. En del 31or är inte dumma heller. Att bära en stor klocka och snacka om vad som är manligt eller inte, känns inte så....manligt. Imho. ;)
 

plattfot

Rolex
En hel del av dem finns på min avdelning på jobbet - på damarmar. Känns som 2/3 av kvinnorna har 26-36mm Rolex med oysterlänk på armen. Allt från 60talare till nytt.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Klockor under 40 mm är inget för mig personligen, de passar bättre på min fru.
Pratar vi klockor med andra boetter som t ex JLC Reverso, blir det lite annan känsla, men även här skulle jag inte köpoa något som inte har XGT boett som t ex Grande Date.
 

frere

Audemars
2-Faktor
En hel del av dem finns på min avdelning på jobbet - på damarmar. Känns som 2/3 av kvinnorna har 26-36mm Rolex med oysterlänk på armen. Allt från 60talare till nytt.

Delar din iakttagelse!

Så här tror jag att det ligger till: Man köper en liten rolex på åttiotalet och har den i tio år. Man köper en fet breitling i mitten av nittiotalet och låter rolexen vandra vidare till sin dyra 18-åriga dotter. Dottern har den idag på mitt eller plattfots jobb. (Eller så har hon bytt upp sig till en daytona, har pappas klocka i en låda och jobbar i en glassigare bransch.)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Delar din iakttagelse!

Så här tror jag att det ligger till: Man köper en liten rolex på åttiotalet och har den i tio år. Man köper en fet breitling i mitten av nittiotalet och låter rolexen vandra vidare till sin dyra 18-åriga dotter. Dottern har den idag på mitt eller plattfots jobb. (Eller så har hon bytt upp sig till en daytona, har pappas klocka i en låda och jobbar i en glassigare bransch.)

Känns som något som ligger nära sanningen...

A
 
Topp