• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart köper man bra skinn

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag är i starten att prova att göra egna armband. Vart hittar men bra skinn och mocka i åtminstone 2 mm tjocklek?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tärnsjöläder är bra, har hittat mindre bitar mocka på ebay till hyfsade priser också. Läs noga bara, köpte hem vad jag trodde var grått mocka vilket visade sig vara grått mocka som var infettat och tydligen används för att göra slangbellor:banghead:

(Om någon, mot förmodan, håller på med slangbellor PM:a så får ni gratis mockaskinn)
 
Tärnsjöläder är underbart. Säljs även via slöjddetaljer i butik och webbshop. De brukar även ha tärnsjöspill i butik. Annars finns det mig veterligen bara ett till vegetabiliskt garveri (rätta mig gärna) om man köper svenskt, Böle garveri i Piteå.

/Philemon
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Tärnsjö har en outletshop där man kan köpa större bitar också, tyvärr skickar dom inte:( Men ska man göra stora grejer så tror jag nästan det lönar sig med bilresan för skillnaden i pris tycker jag var ganska stor. Men oftast behöver man inte så stora bitar för klockband.
 

rogart-63

Patek
Ebay är en djungel . Köpte ett läder som såg bra ut å bilden. Har handlat samma ställe innan . Trodde nog att detta var okej .Detta var infärgat redan . Men det var så plastigt och fult . Bästa lädret jag hittat är gamla handväskor. Sen har jag snidat ett antal hästrumpeläderband . Köpt läder från Ebay . Det är rätt okej men svårt att jobba med . Resultatet blir garanterat slitstark.
http://www.ebay.com/itm/3-pcs-HORSE...581713?hash=item41a2c34a11:g:WyEAAOSwJkJWjs9k
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Ebay är en djungel . Köpte ett läder som såg bra ut å bilden. Har handlat samma ställe innan . Trodde nog att detta var okej .Detta var infärgat redan . Men det var så plastigt och fult . Bästa lädret jag hittat är gamla handväskor. Sen har jag snidat ett antal hästrumpeläderband . Köpt läder från Ebay . Det är rätt okej men svårt att jobba med . Resultatet blir garanterat slitstark.
http://www.ebay.com/itm/3-pcs-HORSE...581713?hash=item41a2c34a11:g:WyEAAOSwJkJWjs9k
Tack för svar. Jag har lagt ut några krokar, får se om det blir napp.
 

rogart-63

Patek
Vi Kanske skulle gå ihop ett gäng och beställa hem nåt
bra läder .Typ cordovan läder . Har ni nåt bra ställe .kan nog tänka mig en 500 :- bra bit
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tärnsjöläder är bra, har hittat mindre bitar mocka på ebay till hyfsade priser också. Läs noga bara, köpte hem vad jag trodde var grått mocka vilket visade sig vara grått mocka som var infettat och tydligen används för att göra slangbellor:banghead:

(Om någon, mot förmodan, håller på med slangbellor PM:a så får ni gratis mockaskinn)
:p
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Tipsar om ett besök i Cordoba, Spanien. Därifrån som Horween lädret (häst) kommer från.
Miguel Martin Montero, C/ Deanes, 18
Antonio Moral Garcia, C/ Deanes, 4
 

rogart-63

Patek
Tipsar om ett besök i Cordoba, Spanien. Därifrån som Horween lädret (häst) kommer från.
Miguel Martin Montero, C/ Deanes, 18
Antonio Moral Garcia, C/ Deanes, 4
Njeee? Det är inte riktigt rätt? Horween är ett amerikanskt företag som garvar och färgar läder. Dom garvar hela tiden :D. Cordovan läder däremot är hästläder från en speciell del på hästen. Nämligen straxs under rumpan. Det finaste och muskligaste läder man kan få tag i ? Om det sen är garvat och färgat av Hoween så blir det extar fint. S.k Shell cordovan by horween.
Däremot kan det nog finnas Cordovan från Cordoba. Men då heter det inte Horween.

Kanske jag rör till det oxå? Allt står här :)
http://www.gentlemansgazette.com/cordovan-leather-from-horween/
 
  • Like
Reactions: JLC

JLC

Panerai
2-Faktor
Njeee? Det är inte riktigt rätt? Horween är ett amerikanskt företag som garvar och färgar läder. Dom garvar hela tiden :D. Cordovan läder däremot är hästläder från en speciell del på hästen. Nämligen straxs under rumpan. Det finaste och muskligaste läder man kan få tag i ? Om det sen är garvat och färgat av Hoween så blir det extar fint. S.k Shell cordovan by horween.
Däremot kan det nog finnas Cordovan från Cordoba. Men då heter det inte Horween.

Kanske jag rör till det oxå? Allt står här :)
http://www.gentlemansgazette.com/cordovan-leather-from-horween/
Tack för förtydligande, du har helt rätt!
 

Littera69

Omega
Tärnsjöläder är underbart. Säljs även via slöjddetaljer i butik och webbshop. De brukar även ha tärnsjöspill i butik. Annars finns det mig veterligen bara ett till vegetabiliskt garveri (rätta mig gärna) om man köper svenskt, Böle garveri i Piteå.

/Philemon

Repeterar gärna min info från en annan tråd om Tärnsjös "vegetabiliska" garvning.

De importerar koncentrat och pulver från olika källor och blandar till en hemlig häxbrygd där de garvar skinnen på fem dagar. Barkgarvning tar som jämförelse ett år och enda stället i Norra Europa som praktiserar det är Böle garveri i Bölebyn utanför Piteå.
 
Topp