• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ligger er smärtgräns?

Hur mycket ska en klocka få kosta för att ni ska börja vackla vid betalningen? Typ skakningar, hög puls, handsvett osv. :D

50k går rätt så bra, men när det närmar sig 80-90k så undrar jag vad jag håller på med.
Frågan är då hur det ska kännas att slå pinkoden och lasta 250k +++

Självklart är det en fråga om hur välbeställd man är, men det känns som att många här på forumet är vanliga svenssons (precis som jag själv), så det vore kul att höra hur det är när ni köper en riktigt fin klocka.

Slutligen så måste jag sluta fundera och agera istället. En Rolex helguld går sällan under 100k och när jag väl står där så får jag fan inte börja vackla. :eek:
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Trodde jag hade en men har överbevisat mig själv flera gånger om nu.

Norrlänningen, har inte du en Ferrari? :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
En spärr vid 2', 10', DD och sedan blir det surrealistiskt. Vem faen lägger så mycket cash på dinkor...
 

Landshark

Cartier
+ vanlig fattig Svensson här också.

..."Men jag lever ändå"...

Har i och för sig inte gjort så många ur-affärer med mycket kosing. Men har åkt 6-manna kupé nattåg i Tyskland med 180.000 kr i innerfickan för att köpa (nice) bil. Och i somras singlade jag iväg 25.000 euro i förskott på kärran som jag har som profilbild. Det handlar om tillämpning av empirisk mäniskokännedom. (Eller med andra ord en j-a "bonnaröta"). Lite ängslig bör man nog vara och lyssna noga på de signaler man får... :angel:

Och kostar uret över 100 k är det kanske värt att offra en tusenlapp eller så och en semesterdag på personlig resa...
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag är absolut inte snål när det gäller klockor och prylar, hade jag haft pengarna/ekonomin skulle jag köpa det jag vill ha utan att sörja pengarna. Med andra ord så är det bara ekonomi som hindrar och inte "snålhet"

Men sen är ju livet mer än bara klockor... Man vill ju resa/äta gott och ha andra roliga prylar...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja du... förut hade jag en gräns på 30k. Sen köpte jag en klocka för 37k, så det sprack ju. Sen köpte jag en klocka för 70k, och nånstans där börjar man ju undra vart det ska sluta.

Men så kommer de stora pojkarna och köper en klocka för 100k. 200k. 300k. Och då kan man ju bara skratta åt ens "billiga" klocka och tycka att "det inte är så farligt jämfört med dem"

Summa summarum, som David säger ovan, ens gränser flyttas hela tiden uppåt. Sen kan man ju oxå fråga sig om man ska ha 1 jättedyr klocka eller flera halvdyra.

Svaret på den frågan är att man ska ha många jättedyra, mu ha ha :pompus::greedy::cigar:

Edit: en extra bonus i sammanhanget är följande - köp dyra klockor som behåller värdet - då kan du ju få tillbaka mkt av slantarna om det skulle behövas :sorry:
 

Målarn

The Steak
Ja du... förut hade jag en gräns på 30k. Sen köpte jag en klocka för 37k, så det sprack ju. Sen köpte jag en klocka för 70k, och nånstans där börjar man ju undra vart det ska sluta.

Men så kommer de stora pojkarna och köper en klocka för 100k. 200k. 300k. Och då kan man ju bara skratta åt ens "billiga" klocka och tycka att "det inte är så farligt jämfört med dem"

Summa summarum, som David säger ovan, ens gränser flyttas hela tiden uppåt. Sen kan man ju oxå fråga sig om man ska ha 1 jättedyr klocka eller flera halvdyra.

Svaret på den frågan är att man ska ha många jättedyra, mu ha ha :pompus::greedy::cigar:

Edit: en extra bonus i sammanhanget är följande - köp dyra klockor som behåller värdet - då kan du ju få tillbaka mkt av slantarna om det skulle behövas :sorry:

Ja man undrar ju vart ens gräns slutar haha... Plötsligt så funderar man köp på klockor som ligger i det dubbla vad man betala för GMTn :facepalm:
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ja man undrar ju vart ens gräns slutar haha... Plötsligt så funderar man köp på klockor som ligger i det dubbla vad man betala för GMTn :facepalm:
Mmm, farligt som satan... Sen beror det ju på om man flippar sin dyra klocka och köper en ännu dyrare, då är det ju mer mellanskillnaden som svider. Ännu svettigare om man köper en dubbelt så dyr - och behåller den andra oxå :eek:
 

Ninen79

Audemars
Smärtgräns för mig var 17,300 kr när jag köpte min Smp bond år 2006, tycker fortfarande att det är mycket pengar för en klocka MEN man har bara ett liv så det gäller att man gör det man gillar.
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Normaliseringsprocess är ett begrepp man brukar använda i förklaringar av relationsvåld, men jag tycker det funkar ganska bra även här. När du betraktar en klocka för 10k som fullt normalt så är du redan i färd med att börja betrakta en för 20 som normalt osv...
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Hur mycket ska en klocka få kosta för att ni ska börja vackla vid betalningen? Typ skakningar, hög puls, handsvett osv. :D

50k går rätt så bra, men när det närmar sig 80-90k så undrar jag vad jag håller på med.
Frågan är då hur det ska kännas att slå pinkoden och lasta 250k +++

Självklart är det en fråga om hur välbeställd man är, men det känns som att många här på forumet är vanliga svenssons (precis som jag själv), så det vore kul att höra hur det är när ni köper en riktigt fin klocka.

Slutligen så måste jag sluta fundera och agera istället. En Rolex helguld går sällan under 100k och när jag väl står där så får jag fan inte börja vackla. :eek:
Känns lite underligt o kalla sig vanlig Svensson om man köper KLOCKOR för 50-100k flera dessutom. Vet inte vad vanlig Svensson är för dig?
 

demondave

Rolex
Normaliseringsprocess är ett begrepp man brukar använda i förklaringar av relationsvåld, men jag tycker det funkar ganska bra även här. När du betraktar en klocka för 10k som fullt normalt så är du redan i färd med att börja betrakta en för 20 som normalt osv...

Uff, ajfan, bådar inte gott! :D

Kan väl egentligen inte säga så mycket. Trots högst normala inkomster har jag inga problem att spendera när det är något jag verkligen vill ha. Bara gjort ett klockköp som räknas, men IWC'n var inte det minsta jobbig att betala alls när jag köpte den ny alldeles nyligen. Det var tvärt om en ganska behaglig känsla, och har inte haft någon efter-köp-ångest alls.

Som tur är dom klockorna som ligger på drömlistan framöver faktiskt billigare, båda två. Den ena dock bara marginellt :)
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Ååå fy fan prata inte om det. Den dyraste klocka jag köpt är min 116610, den gav jag 50k för. Men om man räknar in alla klockor jag köpt tidigare o sen sålt med förlust så kan man räkna att jag gett minst 70k för min begagnade rolex..... Tänker man så får man ont i magen. Men då tar vi ett nytt glas vin, tittar på sin nya klocka och surfar lite på ks och chrono24 mm så skingrar man tankarna. :)
 

Bruset

Panerai
det här med att köpa en begagnad klocka som behåller värdet över tid, så att man kan sälja den om man behöver pengarna, som argument för att lägga mer än man kanske borde på ett köp, är det någon som någonsin lyckats lura sig själv med det? :rolleyes: "jo kan köpte en 70-tummare, men om jag behöver pengar så har jag inga problem med att gå tillbaka till en 21 tums tjock-tv..." ja ni förstår min poäng tror jag. sååå, med handen på hjärtat?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Norrlänningen
Ferrari WOW me like. Kan du inte komma och visa upp den så kan man kanske få en provtur;) Om jag minns rätt så hade min farfar en spyder california någon gång på 60-talet ( Farfar bodde i Yorkshire) .Tänk om man hade den kärran i dag.
 

Isodor

Audemars
Beror väl helt på hur mycket pengar man har.. För vissa är en 100' knappt en axelryckning medan för andra är det åratals spartid innan man når dit... Samtidigt så tror jag att den person som sparat så länge till något och köper kommer få ett större personligt värde av produkten.. Han som köper för 100' kanske köper en ny klocka för 150' året därefter och då kanske den för 100' inte är lika spännande längre.
 

leicaphile

Panerai
Normaliseringsprocess är ett begrepp man brukar använda i förklaringar av relationsvåld, men jag tycker det funkar ganska bra även här. När du betraktar en klocka för 10k som fullt normalt så är du redan i färd med att börja betrakta en för 20 som normalt osv...

Japp. Kommer ihåg när jag började fota, då var 1000:- dyrt för ett objektiv, nu för tiden ser man ett för 20 papp och tycker det är ett riktigt "deal".

Som tur är har det inte hänt med klockor än, 1000:- är fortfarande "en hel del". :D
 
Topp