• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ligger er smärtgräns?

mikklos

Omega
2-Faktor
Jag har märkt att de flesta klockor jag gillar ligger på max 40.000 (Sead-dweller, Memovox tex). Begagnat så klart. Skulle säga att det tar ungefär mellan 12 till 18 månader att spara ihop till det. Sedan så har jag väl sneglat på modeller runt +70.000 (Daytonh-ish) och där går nog verkligen min smärtgräns - om jag någonsin når dit? Handlar mest om hur länge jag orkar spara...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag vet inte riktigt vart gränsen går eftersom jag är student och inte kan handla dyra dinkor på regelbunden basis. Har aldrig handlat för mer än 18 snabba.
Däremot är jag helt förlikad med tanken att jag i framtiden kommer knata runt med något för runt 100 lakan på armen så vi får se hur jag hanterar det då :)
 

Bolio

Panerai
Känns lite underligt o kalla sig vanlig Svensson om man köper KLOCKOR för 50-100k flera dessutom. Vet inte vad vanlig Svensson är för dig?

Jag kann inte tala för Norrlänningen men jag tror jag har samma syn på en vanlig Svensson vilket jag anser mig själv vara. Har själv sedan jag började min arbets karriär haft arbeten med i Svenska mått varit normala eller under medel men tagit på mig extra jobb för att kunna lägga undan pengar och samtidigt inte ha samma tid att göra av med den surt intjänande kosingen.

Mitt ledord för inköp av ett dyrare ur är prioritering.
Prioriteringen står i hur mycket jobbar jag och vad avstår jag ifrån för att kunna ha det intresse jag har.
Ofta ser inte folk vad man offrat eller avstått ifrån för att kunna köpa en viss sak utan de ser bara resultatet i vad ens slit blivt till.
Jag är helt övertygad om att är man en normal Svensson och prioriteringarna är de rätta kan man köpa både en och två plus 50k klockor.
Jag vart själv ifråga satt för ett antal år sedan av en person som tyckte det var lite konstigt att jag hade en speciell bil, detta var en tid i livet då jag jobbade extra på krogen i stort sätt varje fredag och lördag. De roliga i denna historia var att vi jobbade på samma ordinarie jobb och hade samma lön.

Den stora skillnaden var att istort sätt lika många helger jag jobbade var han ledig och gick på krogen som jag jobbade på och han fick inte ihop det att jag kunde lägga undan mer pengar än han :p.
Hans prioritering var att gå ut och ha det roligt och spendera sin lön, min uppoffring för att jag då ville ha en speciell bil var att ta hand om fyllskallar och tjäna några extra kronor.

Vissa personer klagar över att de knappt har råd till maten till sina barn i samma andetag som de tar ett blåss på sin sigg hmmm kan det kanske handla om hur man prioriterar.

MVH
 

TKVF

Panerai
Jag kann inte tala för Norrlänningen men jag tror jag har samma syn på en vanlig Svensson vilket jag anser mig själv vara. Har själv sedan jag började min arbets karriär haft arbeten med i Svenska mått varit normala eller under medel men tagit på mig extra jobb för att kunna lägga undan pengar och samtidigt inte ha samma tid att göra av med den surt intjänande kosingen.

Mitt ledord för inköp av ett dyrare ur är prioritering.
Prioriteringen står i hur mycket jobbar jag och vad avstår jag ifrån för att kunna ha det intresse jag har.
Ofta ser inte folk vad man offrat eller avstått ifrån för att kunna köpa en viss sak utan de ser bara resultatet i vad ens slit blivt till.
Jag är helt övertygad om att är man en normal Svensson och prioriteringarna är de rätta kan man köpa både en och två plus 50k klockor.
Jag vart själv ifråga satt för ett antal år sedan av en person som tyckte det var lite konstigt att jag hade en speciell bil, detta var en tid i livet då jag jobbade extra på krogen i stort sätt varje fredag och lördag. De roliga i denna historia var att vi jobbade på samma ordinarie jobb och hade samma lön.

Den stora skillnaden var att istort sätt lika många helger jag jobbade var han ledig och gick på krogen som jag jobbade på och han fick inte ihop det att jag kunde lägga undan mer pengar än han :p.
Hans prioritering var att gå ut och ha det roligt och spendera sin lön, min uppoffring för att jag då ville ha en speciell bil var att ta hand om fyllskallar och tjäna några extra kronor.

Vissa personer klagar över att de knappt har råd till maten till sina barn i samma andetag som de tar ett blåss på sin sigg hmmm kan det kanske handla om hur man prioriterar.

MVH
Jag håller med om i stort sett allt. Det gäller att prioritera. Jag brukar ofta dra parallelen till folk som köper en ny bil för 300 000 och använder den i en-två timmar varje dag. Värdeminskningen är hög. Men folk har "råd", d.v.s. många tar ett lån. Alla Svenssons utan betalningsanmärkningar, stora huslån, billån, kreditkortsskulder m.m. kan köpa en klocka för 250 000 om dom vill. Ja, man förutsätts ha ett normalt jobb. Jag bor ju i en lägenhet, en gammal V40, jobbar (till sommaren i alla fall, sedan studier), har inga lån/krediter. Är för övrigt 35 år, har en halv miljon på banken. Lägger mina pengar på resor, dykning och att äta ute. Men sparar resten. Vill nu köpa en riktig klocka.

Jag gillar mat till barnen eller röka. Då skall man inte få socialbidrag heller, om man röker. Nuförtiden läser man ju om folk som inte får operera sig om man röker. Det hela är en politisk fråga, men jag tycker samhället (skattebetalarna) ska betala livsnödvändiga saker till dom som inte har råd. Och rökning är inte livsnödvändigt.

Hur kom vi in på detta???
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag håller med om i stort sett allt. Det gäller att prioritera. Jag brukar ofta dra parallelen till folk som köper en ny bil för 300 000 och använder den i en-två timmar varje dag. Värdeminskningen är hög. Men folk har "råd", d.v.s. många tar ett lån. Alla Svenssons utan betalningsanmärkningar, stora huslån, billån, kreditkortsskulder m.m. kan köpa en klocka för 250 000 om dom vill. Ja, man förutsätts ha ett normalt jobb. Jag bor ju i en lägenhet, en gammal V40, jobbar (till sommaren i alla fall, sedan studier), har inga lån/krediter. Är för övrigt 35 år, har en halv miljon på banken. Lägger mina pengar på resor, dykning och att äta ute. Men sparar resten. Vill nu köpa en riktig klocka.

Jag gillar mat till barnen eller röka. Då skall man inte få socialbidrag heller, om man röker. Nuförtiden läser man ju om folk som inte får operera sig om man röker. Det hela är en politisk fråga, men jag tycker samhället (skattebetalarna) ska betala livsnödvändiga saker till dom som inte har råd. Och rökning är inte livsnödvändigt.

Hur kom vi in på detta???
Tänker knata in till soc i dag, behöver en flygbiljett till Basel helst Business class ;)
 

Kson

Patek
2-Faktor
Jag jobbar mycket, sparar mycket, köper inte onödiga saker detta leder till att jag har råd med en fin klocka och annat jag gillar!! Men jag tror min gräns är runt 50-70k
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Jag kann inte tala för Norrlänningen men jag tror jag har samma syn på en vanlig Svensson vilket jag anser mig själv vara. Har själv sedan jag började min arbets karriär haft arbeten med i Svenska mått varit normala eller under medel men tagit på mig extra jobb för att kunna lägga undan pengar och samtidigt inte ha samma tid att göra av med den surt intjänande kosingen.

Mitt ledord för inköp av ett dyrare ur är prioritering.
Prioriteringen står i hur mycket jobbar jag och vad avstår jag ifrån för att kunna ha det intresse jag har.
Ofta ser inte folk vad man offrat eller avstått ifrån för att kunna köpa en viss sak utan de ser bara resultatet i vad ens slit blivt till.
Jag är helt övertygad om att är man en normal Svensson och prioriteringarna är de rätta kan man köpa både en och två plus 50k klockor.
Jag vart själv ifråga satt för ett antal år sedan av en person som tyckte det var lite konstigt att jag hade en speciell bil, detta var en tid i livet då jag jobbade extra på krogen i stort sätt varje fredag och lördag. De roliga i denna historia var att vi jobbade på samma ordinarie jobb och hade samma lön.

Den stora skillnaden var att istort sätt lika många helger jag jobbade var han ledig och gick på krogen som jag jobbade på och han fick inte ihop det att jag kunde lägga undan mer pengar än han :p.
Hans prioritering var att gå ut och ha det roligt och spendera sin lön, min uppoffring för att jag då ville ha en speciell bil var att ta hand om fyllskallar och tjäna några extra kronor.

Vissa personer klagar över att de knappt har råd till maten till sina barn i samma andetag som de tar ett blåss på sin sigg hmmm kan det kanske handla om hur man prioriterar.

MVH
Men du snälla kom tillbaka till verkligheten!! Hur många barn har du? Hur har du tid o jobba extra hela tiden? En vanlig Svensson har inte 50k o lägga på klockor. Du kanske ska börja umgås med vanligt folk så kan du se verkligheten. Det e väll sådana som du som inte tror det finns barn som lever fattigt i Sverige. Gott om egoister i detta land!
 

Roxen

Cartier
Jag kann inte tala för Norrlänningen men jag tror jag har samma syn på en vanlig Svensson vilket jag anser mig själv vara. Har själv sedan jag började min arbets karriär haft arbeten med i Svenska mått varit normala eller under medel men tagit på mig extra jobb för att kunna lägga undan pengar och samtidigt inte ha samma tid att göra av med den surt intjänande kosingen.

Mitt ledord för inköp av ett dyrare ur är prioritering.
Prioriteringen står i hur mycket jobbar jag och vad avstår jag ifrån för att kunna ha det intresse jag har.
Ofta ser inte folk vad man offrat eller avstått ifrån för att kunna köpa en viss sak utan de ser bara resultatet i vad ens slit blivt till.
Jag är helt övertygad om att är man en normal Svensson och prioriteringarna är de rätta kan man köpa både en och två plus 50k klockor.
Jag vart själv ifråga satt för ett antal år sedan av en person som tyckte det var lite konstigt att jag hade en speciell bil, detta var en tid i livet då jag jobbade extra på krogen i stort sätt varje fredag och lördag. De roliga i denna historia var att vi jobbade på samma ordinarie jobb och hade samma lön.

Den stora skillnaden var att istort sätt lika många helger jag jobbade var han ledig och gick på krogen som jag jobbade på och han fick inte ihop det att jag kunde lägga undan mer pengar än han :p.
Hans prioritering var att gå ut och ha det roligt och spendera sin lön, min uppoffring för att jag då ville ha en speciell bil var att ta hand om fyllskallar och tjäna några extra kronor.

Vissa personer klagar över att de knappt har råd till maten till sina barn i samma andetag som de tar ett blåss på sin sigg hmmm kan det kanske handla om hur man prioriterar.

MVH


Är böjd att helt och fullt hålla med om ovan resonemang! Hur man definierar Svennsons är naturligtvis väldigt relativt. Själv ser jag en Svensson som någon som inte är det minsta intresserad av Rolex och liknande märkesklockor, utan snarare bär en Regal från Ur&Penn.

Är själv student, men har hunnit med 4 Rollar vid 20 års ålder. Grundpelaren är att prioritera och bortpriotera. Jag har valt att plugga 100% samtidigt som jag jobbar 75% för att ha råd med min ibland väldigt kostsamma hobby. Så det där uttjatade epitetet "fattig student" är ett förbehåll enbart för de som inte har lust att jobba.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Är böjd att helt och fullt hålla med om ovan resonemang! Hur man definierar Svennsons är naturligtvis väldigt relativt. Själv ser jag en Svensson som någon som inte är det minsta intresserad av Rolex och liknande märkesklockor, utan snarare bär en Regal från Ur&Penn.

Är själv student, men har hunnit med 4 Rollar vid 20 års ålder. Grundpelaren är att prioritera och bortpriotera. Jag har valt att plugga 100% samtidigt som jag jobbar 75% för att ha råd med min ibland väldigt kostsamma hobby. Så det där uttjatade epitetet "fattig student" är ett förbehåll enbart för de som inte har lust att jobba.
Så 175% av din tid går till jobb&studier. Du pluggar knappast matte eller......:)
 

DHLE

Cartier
2-Faktor
Runt 45-50000kr. Jag var lite svett när jag köpte min Planet Ocean men nu är det bara ren lycka när jag kollar vad klockan är.
 
Nehe du kanske ska läsa din post igen? Snälla kom tebaka till verkligheten!

Jag har läst min post igen, och själva tanken med tråden är inte att definiera begreppet Svensson, detta får du göra i en egen tråd tack.
berätta istället vart din smärtgräns går och hur det känns när du ska betala en riktigt dyr klocka!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Hur mycket ska en klocka få kosta för att ni ska börja vackla vid betalningen? Typ skakningar, hög puls, handsvett osv. :D

50k går rätt så bra, men när det närmar sig 80-90k så undrar jag vad jag håller på med.
Frågan är då hur det ska kännas att slå pinkoden och lasta 250k +++

Självklart är det en fråga om hur välbeställd man är, men det känns som att många här på forumet är vanliga svenssons (precis som jag själv), så det vore kul att höra hur det är när ni köper en riktigt fin klocka.

Slutligen så måste jag sluta fundera och agera istället. En Rolex helguld går sällan under 100k och när jag väl står där så får jag fan inte börja vackla. :eek:

Det kändes jävligt bra att slå in pinkoden!
 
Svårt och säga, när jag var yngre så var det kanske 30k, men nu är man äldre har lite bättre inkomst så den flyttas fram, personligen med dagens inkomst så räknar jag med att kunna köpa en klocka för MAX 100k inom snar framtid och ha kvar min SubC för ca 50k...

Jag har nog en mental gräns på 250k....mer än det känns jobbigt om inget drastiskt skulle ändra ekonomin...

Slutsats:

Faktiskt gräns: 150k
Mental gräns 250k

För totalvärde av klocksamlingen....

Mycket för vissa, peanuts för andra, men sånt är livet...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Med fru, 2 barn, hus, skog och mark, hästar, hundar och ett gäng hobbyfordon inser jag att jag med min "normala" lön aldrig kommer att kunna prioritera fram 250 tkr till en klocka.

Skulle det gå skulle pengarna då resultera i en 911a!

Dock har jag dragit ned på antalet små fordon till förmån för klockor :)

Smärtgräns är nåt flytande...
 

Bolio

Panerai
Men du snälla kom tillbaka till verkligheten!! Hur många barn har du? Hur har du tid o jobba extra hela tiden? En vanlig Svensson har inte 50k o lägga på klockor. Du kanske ska börja umgås med vanligt folk så kan du se verkligheten. Det e väll sådana som du som inte tror det finns barn som lever fattigt i Sverige. Gott om egoister i detta land!

Känns som att jag lever i verkligheten.
Jag har två barn en på 5år och en på 2 månader.
Fram till första barnet kom har jag arbetat i 15år och de månader jag legat under 200 tim är lätt räknade sedan första ungen kom har jag gått ner till 75% för att ha mer tid till familjen.
Jag umgås med vanligt folk och jag tror även de lever i verkligheten.
Barn fattigdommen i Sverige tänker jag inte ens kommentera.

Jag gjorde tillsammans med min fru en prioritering innan vi skaffade barn att kunna ha en stabil grund att stå på när de kom. Och ja jag har visst vissa gånger tackat nej till att umgås med familj och vänner för att istället arbeta extra men för att nån gång kunna skörda måste man lägga tid på att så.
Och idag kanske jag har det bättre än några få men jag har offrat tid och prioriterat annorlunda för att kunna få det så och det var mitt val, andra vill leva mer i nuet och kanske blundar lite inför framtiden och för mig är det helt ok också men då kan man inte bara se till vad andra har utan att ha en förståelse för varför de har det som de har.

För min del är denna diskusion över.

Ber Norrlänningen om ursäkt att det vart kladd i din tråd.
 

Roxen

Cartier
Så 175% av din tid går till jobb&studier. Du pluggar knappast matte eller......:)

Haha, kul att du nämner det, för det gör jag! Dock är samhällsvetenskapliga ämnen min grej! Men den faktiska studietiden här i Uppsala är inte särskilt påtaglig, så jag har möjlighet att arbeta samtidigt! Tanken är inte att bjuda upp till någon provokation, men det går att prioritera även som student. Huruvida det går i egenskap av familjefar/mor vågar jag inte spekulera i:)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ung som jag är så har jag inte så stora besparingar än, gränsen just nu skulle nog vara 50k. Kommer antagligen öka/ändras i takt med hur mycket pengar jag tjänar och vilka utgifter som tillkommer under åren
 

Helvetia

Cartier
Har inte definierat min egen smärtgräns mer än att den anpassas efter min ekonomi och att jag aktivt jobbar för att hålla nere den, så det inte spårar fullständigt.

Att ha råd med klockor av dyrare kaliber handlar som många är inne på om prioriteringar. Men det är bara en faktor. Vi har olika förutsättningar redan från födseln och sedan blir de bara fler och fler. Att resonera att man själv sliter hårt och att det bara handlar om prioriteringar känns rätt självgott. Är det inte på sin plats att faktiskt kunna vara tacksam över hur man har det och lite ödmjuk inför att alla inte har det lika bra, trots samma slit? Att sedan många gnäller på dyra klockor när de själva har häst, motorcyklar, bästa platt-tvn, går på krogen tre ggr i veckan etc är ju något man bara kan garva åt.

Sen känns det ju charmigt att vissa inte tycker att rökande föräldrar ska få soc-bidrag. Men det är väl så, barnen får skylla sig själva med fattiga och dumma föräldrar?
 

DrDre

Patek
För mig finns det väl inte så mycket en fråga om en smärtgräns för en (1) klocka, utan mer att samlingen totalt sett kan börja dra iväg till lite för stora belopp, så att det blir mer investering än hobby över det. Tröstar mig dock med att samlingen förmodligen utvecklas bätttre än bankräntan och går att sälja av i delar. Personligen har jag dock bestämt att jag inte ska lägga mer pengar totalt på det nu, utan ska jag köpa något nytt, så ska sälja något också.
 
Topp