• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vart ska man köpa en ny Rolex 114060 och hur gör man med försäkring?

Hej Jag är inne på att köpa en ny Rolex 114060 non date och observerar att det finns vissa prisskillnader och det skilljer 2500 mellan billigast och dyrast av dessa tre.
My Watch 63.995 kr
Uret.se 65.095 kr
Auktoriserad återförsäljare 66.500 kr

Har då på grund av detta några frågor:
1 My Watch och Uret.se är det säkert att köpa där?
2 Finns det andra "säkra" försäljningsställen där man inte blir lurad som kanske har ännu lägre pris?
3 Då det är en ordentlig summa man köper klockan för så undrar jag, vart är det bäst att försäkra klockan?
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Om du ändå ska lägga 60+ på en klocka så skulle jag säga att det är värt att lägga 2500 extra för att få gå hem med den i en påse och ha lätt och nära till eventuella garantiärenden samt början på en relation till ad. Just denna modell kanske är svår, men går ju alltid att fråga om det går att göra något på priset då du kan få den för 6xxxx på xxxx stället. Hemförsäkringen brukar fungera bra, för mig som har Länsförsäkringar så gäller 200 k i hemmet och 100 k utanför hemmet, annars finns det ett försäkringsbolag, brookfield. Tror även man har någon slags deal via ks(?), krävs att du är 25+ tror jag.

Edit, för att svara på dina frågor..
1. Ja.
2. Ja, chrono24, men gör din koll på säljaren.
3. Se texten ovan
 

noeLLY

Cartier
För 2500kr skillnad hade jag köpt den hos en auktoriserad handlare. Då slipper du ett garantikort från tjotaheiti samt slipper betala för länkkortning. Blir det något problem med klockan slipper du problem som: skicka tillbaka uret till mywatch, ad vill ha betalt för frakt, ruckning (om det behövs skulle behövas) mvh
 
Tack för grymt snabba svar!!! Menar ni att en återförsäljare i Sverige skulle kunna tänka sig att gå ner mellanskillnad på 2500kr. Trodde de var benhårda med sina priser.
 
Jag vill ju köpa klocka och känna mig säker på ett den är äkta osv, men samtidigt vill jag ju inte ge bort 2500 kr. Det är ju i alla fall för mig en bra peng som man kan göra nått roligt för... Men å andra sidan så är det ju en grym känsla att få klocka på en gång och 100% veta att den är äkta. Lutar nog åt att jag ringer runt till Ad och ser vad de kan göra och sen köper av den som möter mig i den förhandlingen.
 

JFolkeG

Omega
Hej,
Bra val av klocka. Du kommet bli nöjd. För den mellanskillnaden så hade jag köpt från svensk AD.
Försäkring, kolla först vilka nivåer din hemförsäkring har. Jag har själv en 114060 och den ryms inom min hemförsäkring via Swedbank.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Jag vill ju köpa klocka och känna mig säker på ett den är äkta osv, men samtidigt vill jag ju inte ge bort 2500 kr. Det är ju i alla fall för mig en bra peng som man kan göra nått roligt för... Men å andra sidan så är det ju en grym känsla att få klocka på en gång och 100% veta att den är äkta. Lutar nog åt att jag ringer runt till Ad och ser vad de kan göra och sen köper av den som möter mig i den förhandlingen.
Jag har full förståelse för att man vill göra bästa möjliga deal.

Däremot tycker jag att det är en farlig kombination av att bara se den ekonomiska aspekten i det hela, samtidigt som man dessutom är nybörjare. Lite dumsnålt, vill jag påstå.
Ett tips är för övrigt att kolla med din lokala AD (så länge det inte är Bergströms), och försöka göra en seriös förhandling istället för att ringa runt och jaga bästa dealen via telefon. Vet att flera ADs inte gillar den stilen, och 114060 är dessutom ingen klocka som de måste kämpa för att bli av med..
Hade jag stått i butik och du hade ringt och frågat om bästa pris så hade jag inte gett dig en krona i rabatt. :) Däremot hade jag välkomnat dig in i butiken för att snacka.
 

JohnDoe

Rolex
Oavsett var du köper så se till att du har alla tillbehör och inte får fel grejer med. Om du vill sälja i framtiden får du bättre betalt för ett fullset, dvs boxar, hangtags, manualer, cert osv. Bara att kolla bilder så ser du vad som ska vara med.
 

JohnDoe

Rolex
Men googla fullset rolex 114060 o kolla bilderna. Kolla paketöppningstrådar här. Spontant tänker jag innerbox, ytterbox, cert, chronosigill, pris hangtag, cert, certfodral, manualer, vet inte om kalender ingår fortfarande. Hos AD kan man även få med lite kul rolex giveaways som också har ett värde. Bara att kolla på lite gamla auktioner på kaplans.se. Ta senaste avslutade "lilla klockor" och kolla på tillbehör/rolex så ser du vad grejerna kostar. Köper du hos ad kan du ju enkelt säga att du vill ha fullset eftersom du är "klocknörd". Finns tyvärr exempel på att folk fått fel tillbehör. Sällan hos ad, oftare hos gråhandlare.
 

tissoter

Audemars
Men googla fullset rolex 114060 o kolla bilderna. Kolla paketöppningstrådar här. Spontant tänker jag innerbox, ytterbox, cert, chronosigill, pris hangtag, cert, certfodral, manualer, vet inte om kalender ingår fortfarande. Hos AD kan man även få med lite kul rolex giveaways som också har ett värde. Bara att kolla på lite gamla auktioner på kaplans.se. Ta senaste avslutade "lilla klockor" och kolla på tillbehör/rolex så ser du vad grejerna kostar. Köper du hos ad kan du ju enkelt säga att du vill ha fullset eftersom du är "klocknörd". Finns tyvärr exempel på att folk fått fel tillbehör. Sällan hos ad, oftare hos gråhandlare.
Så sant som det är skrivet, gå till AD! ;)
 
Absolut inte värt det, du kommer lätt få ett liknande precis från AD som matchar gråhandlarnas och en bra relation inför kanske framtida köp.
Gråhandlare är inget jag ens tänkt på då jag inte skulle känna mig säker på vad jag får. Men för nyfikenhetens skull om klockan kostar 65-66 hos en Ad vad kostar den då hos en gråhandlare?
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Gråhandlare är inget jag ens tänkt på då jag inte skulle känna mig säker på vad jag får. Men för nyfikenhetens skull om klockan kostar 65-66 hos en Ad vad kostar den då hos en gråhandlare?
Du listar själv två st "gråhandlare" i ditt första inlägg. Gråhandlare är alla de som inte har tillstånd av Rolex att sälja Rolex. De köper sina klockor från Rolex ADs så du får exakt samma produkt oavsett om du väljer AD eller "gråhandlare".

La in en länk i ett tidigare inlägg till en för ca 53.000:-
 
Topp