• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Varumärkesförfalskning via Sefina - Har någon annan blivit utsatt?

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Begrunda detta "Rado" herrur Sefina pantbank skickade till mig och kommentera gärna.
Jag ringde upp kontoret i Borås och blev mycket illa bemött med svar som; "Vi säljer inga kopior" och "Vi kontrollerar uren tre gånger innan försäljning"
Distansavtalslagen är åberopad och uret är tillbakaskickat dock är jag tvingad att betala frakten tillbaka till Borås och ingen som helst ursäkt för obehaget och merarbetet som drabbat mig.
Det kanske ses som en bagatell av vissa på forumet men att förvänta sig ett fräsigt herrur med diamanter och erhålla...ja, se bilder och döm själva.
I vilket fall så hävdar Sefina att uret minsann är äkta och att Rado köper sina verk från Hong-Kong.
De fick i alla fall serienumret från tryckboetten rätt på kvittot....
p.s. Ursäkta den tvivelaktiga bildkvalitén, är lite smått irriterad.

058A4553.JPG
058A4554.JPG
058A4557.JPG
058A4558.JPG
058A4567.JPG
058A4568.JPG
058A4569.JPG
058A4571.JPG
 

JohnDoe

Rolex
Pantbankerna är tyvärr ökända för att ha "ojämn kvalitet" på sin "granskning" av klockor mm. Händer ofta att folk KS hittar falska klockor på diverse pantauktioner, Tradera osv som anmäls.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Kanske pga mycket låg allmän kunskap kring märket = lättare märke att bedra folk med jämfört med Rolex, Breitling m.m.
...bara en idé...
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Funny guy M.M. :D
Jo tack, jag hoppas det löser sig omgående. Det är inte pengarna lika mycket som deras attityd och usla bemötande. Det är inte första gången Sefina skapat huvudbry.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Jo, det är tråkigt förstås. Det känns ju som att man borde kunna lita på etablerade företag i alla fall. Känns inte så för tillfället dock.
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Ännu en orsak till att klämma och känna på varor innan man slår till.Tack för upplysningen.

Som sagts ovan flyger vissa under radarn då dom är mindre kända.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Problemet här är ju att de uppenbarligen inte verkar bry sig, eller tro den är fake. Kanske även säljer den igen till någon som inte öppnar bakboetten? Det vore illa. Jag tycker du borde polisanmäla dem för att markera mot detta, och för att det är olagligt. Även dra en anmälan till ARN.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Jo, jag ska ta tag i detta, just nu samlar jag information om vilka åtgärder som är möjliga. Inte nog att jag blir illa bemött vid klagomål, Sefina vill inte heller betala för portot jag betalar för att skicka tillbaka deras "dyrbara" klocka. Som jag ser det borde en seriös pantbank vara eld-och-lågor över att begrava detta misstag från deras sida. Jag undrar vilken sorts PR de är ute efter, det kan ju inte vara speciellt önskvärt att försäljning av kopior kommer ut i (webb) media?
 
Vilket uruselt bemötande. Så jävla oseriöst. Lägg inte tid på en ARN-anmälan om du ångrar köper eftersom frakten åter kostar mindre än värdegränsen för att få ärendet prövat. Bara litet tips från en gammal man som gillar klockor.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Jo, det är tragiskt att behöva krångla med "seriösa" företag. Killen jag pratade med på Boråskontoret försökte förklara för mig att Swatch Group minsann inte slösar på sina fina verk i Rado utan "mycket möjligt" köper quartzverk från Hong-Kong. Visste inte riktigt hur jag skulle bemöta det påståendet.
Sefina använder Kaplans Auktioner för att auktionera ut sina varor, jag kan inre påminna mig att jag har sett ovanstående "Rado" ur på Kaplans hemsida under någon auktion. Vilket bör betyda att Sefina inte har haft detta pantobjekt på någon auktion alls (vilket det är lag på...tror jag). Kan det vara så att en anställd på Sefina ville helt enkelt bli av med sin "No Jewels Rado"? I vilket fall tycker jag att det är grymt jobbigt att slösa min tid på krångla med återköp och distansavtalslagen.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ganska ironiskt när de säger att de kollat igenom klockan 3 ggr. Också öppnar du upp den så står det Hong Kong "no jewels" Hur svårt var det?
 

Rolfen

Rolex
Onekligen en konstig inställning av Sefina, då det är olagligt att sälja kopior så borde dom bli lite nervösa när dom blir påkomna och göra allt för att fixa det.

Jag köper ibland så kallade "fynd lådor" med blandade klockor på auktioner och loppisar och får ofta med kopior. Efter Rolex är helt klart Rado vanligast, skulle aldrig våga köpa en Rado utan noggrann koll. Här är två exemplar, observera att den till höger inte är en Rado utan en Rsdo :wtf:
Rado.jpg
 

Oniel

Panerai
sjukt tråkigt när man blir bemött så! vilken idiot har gått igenom klockan tre gånger och ändå kommer fram till att den är äkta? och påstå att rado kör med HK quartz...
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Rolfen: Jo, jag köper lite fyndlådor då och då också och jag har själv några "Rolex Oyster Pepetul Quartz" och ett par Rado herr och damur som ska direkt i papperskorgen.
När jag (mitt i natten) köpte ovanstående ur från Sefina tänkte jag att det är ju en etablerad firma med många kontor, inte f-n erbjuder de fejkprylar.
Bäst att hålla sig till kanaler jag är bekväm med för framtida inköp.
Det känns olustigt just nu, ska Sefina anklaga mig för att ha bytt ut klockan eller ska de stå för sitt misstag...Det blir dock svårt för de att förklara det faktum att på deras kvitto står samma "serienummer" som på fejkklockan...
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
Cam00: Jag ska under dagen undersöka vilka åtgärder jag kan ta. Först och främst vill jag ha tillbaka mina pengar + portot jag fick betala för att skicka tillbaka klockan. Åtgärder efter det beror till stor del på Sefinas bemötande gällande återköp.
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Cam00: Jag ska under dagen undersöka vilka åtgärder jag kan ta. Först och främst vill jag ha tillbaka mina pengar + portot jag fick betala för att skicka tillbaka klockan. Åtgärder efter det beror till stor del på Sefinas bemötande gällande återköp.

Jag noterar att Sefina inte har någon information om att du som konsument ska stå för kostnaden för att returnera varan. Enligt 13 § 1 st distansavtalslagen har företaget då ingen rätt att kräva att du betalar returfrakten, utan företaget får stå för även den kostnaden. Det kan du börja med att informera om. ;):)
 

Oscarmessi

Omega
2-Faktor
Jag noterar att Sefina inte har någon information om att du som konsument ska stå för kostnaden för att returnera varan. Enligt 13 § 1 st distansavtalslagen har företaget då ingen rätt att kräva att du betalar returfrakten, utan företaget får stå för även den kostnaden. Det kan du börja med att informera om. ;):)

Just det, var uppmärksam på att distansavtalslagen ger dig rätt att få tillbaka "vad konsumenten betalat till näringsidkaren", alltså köpesumman OCH eventuell frakt som du behövt betala.
 

Edward Lima

Omega
2-Faktor
I fall någon fortfarande snubblar över tråden så vill jag bara uppdatera att jag har varit i kontakt med Sefinas kontor i Borås och det har löst sig till den grad
att Sefina har betalat tillbaka kostnaden för klockan och har, idag (28/9), lovat att betala tillbaka fraktkostnaden.
Jag är självklart nöjd att mina utlägg täcks men jag kommer i fortsättningen vara noggrann när jag handlar över nätet, även när säljaren är ett etablerat företag.
Merarbetet (åka tillbaka till postombudet, ringa å gnälla m.m.) var mycket irriterande när det väl begav sig men är nu mer eller mindre glömt.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
En gammal iakttagelse sedan mina charterresor till Turkiet är att allt som oftast säljs Rado helt öppet (billigt) på de olika charterhotellen. Kopior misstänker jag?
 

M.M

Cartier
I fall någon fortfarande snubblar över tråden så vill jag bara uppdatera att jag har varit i kontakt med Sefinas kontor i Borås och det har löst sig till den grad
att Sefina har betalat tillbaka kostnaden för klockan och har, idag (28/9), lovat att betala tillbaka fraktkostnaden.
Jag är självklart nöjd att mina utlägg täcks men jag kommer i fortsättningen vara noggrann när jag handlar över nätet, även när säljaren är ett etablerat företag.
Merarbetet (åka tillbaka till postombudet, ringa å gnälla m.m.) var mycket irriterande när det väl begav sig men är nu mer eller mindre glömt.

Bra att det löste sig.
 
Topp