• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vattenskada, händer det?

Holken

Panerai
Hur många av er har råkat ut för vattenskada på era klockor och vad har orsaken varit? Glömt skruva in kronan? Hoppat över packningsbyte?
Hur hårt skruvar ni in era kronor?
 

Adro

Panerai
2-Faktor
Nyseervad rolex datejust, åker på semester två veckor senare om ställer om tiden när vi kommer fram tlll hotellet. Glömmer dock kronan utdraget läge. Service igen när jag kommer hem.
Tyvärr hade jag bara en klocka med mig också, så det blev 2veckor semester utan klocka
 

Holken

Panerai
Nyseervad rolex datejust, åker på semester två veckor senare om ställer om tiden när vi kommer fram tlll hotellet. Glömmer dock kronan utdraget läge. Service igen när jag kommer hem.
Tyvärr hade jag bara en klocka med mig också, så det blev 2veckor semester utan klocka

Tråkigt att den va nyservad just då.
Jag brukar ha som vana att alltid dra åt kronan varje gång jag ska bada eller duscha men lätt hänt att glömma ibland
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Hade en Breitling B1 som var notoriskt otät. Ska inte badas med vilket jag inte gjorde. Dock räckte det till slut med en lite halvfuktig dag och sen vips - imma under glaset. Pratade med Timepromotion som sa att det satt ungefär 12000 packningar i den klockan och att den inte direkt var ovanlig på urmakarbänken...
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Inte hänt mig men har en polare som glömde skruva åt heliumkronan på sin smp... var bara att lämna in för service efter det badet
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Hade en Breitling B1 som var notoriskt otät. Ska inte badas med vilket jag inte gjorde. Dock räckte det till slut med en lite halvfuktig dag och sen vips - imma under glaset. Pratade med Timepromotion som sa att det satt ungefär 12000 packningar i den klockan och att den inte direkt var ovanlig på urmakarbänken...
12000 packningar :D
 

Josef B

Bestraffaren
Det är nog vanligt utanför KS. Har stött på 2-3 personer som haft kondens under glaset. Vanliga svenssons utan egentligen intresse av klockor men har genomsnittlig dyrare ur bara för att de har råd. Fått till svar "oj, det har jag inte märkt".

Har själv varit med om en incident där jag fått tillbaka klockan från urmakare, "vet" att jag sett kronan skruvad men i duschen helt öppet. Gissa skräcken :D
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Ryktet säger att man kan duscha med Rolexs triplock krona öppet utan att ta skada... Mycket tveksamt dock, och inget som urmakarna har hört talas om. Jag glömde skruva tillbaka kronan på seadwellern en gång när jag duschade. Upptäckte efter ett par minuter. Snabbt ut, torkade med hårtorken i nån minut. Skruvade tillbaka.. Lämnade in för kontroll och inga tecken på vattenintrång kunde konstateras.

IMG_2044.JPG
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Har några bekanta som råkat ut för det. Men i samtliga fall så har de haft en klocka som inte fått service på hundra år (eller åtminstone tio) samt att någon trodde att vattentätt till till 3 eller 10 meter verkligen betyder att man kan dyka med den till det djupet.
Så om du verkligen ska ha en klocka när du hoppar i poolen, se till att den är vattentätt på riktigt och se till att packningen inte är tio år gammal.
 

Åskviggen

Panerai
Kanske en dum fråga.
Men påverkar tiden under vatten klockan på något sätt? Tänkte tvätta hela klockan och lägga den i bad. Gör det något om den är i 2-4 dagar? Klockan har 20 atm.
Tack på förhand!
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Kanske en dum fråga.
Men påverkar tiden under vatten klockan på något sätt? Tänkte tvätta hela klockan och lägga den i bad. Gör det något om den är i 2-4 dagar? Klockan har 20 atm.
Tack på förhand!
Tror inte det påverkar något men måste fråga varför den måste bada 2-4 dagar? :D
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kanske en dum fråga.
Men påverkar tiden under vatten klockan på något sätt? Tänkte tvätta hela klockan och lägga den i bad. Gör det något om den är i 2-4 dagar? Klockan har 20 atm.
Tack på förhand!
Ska inte vara tvärsäker men nej, det är dina egna rörelser när du simmar som gör att trycket blir högre även om du bara är strax under vattenytan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur många av er har råkat ut för vattenskada på era klockor och vad har orsaken varit? Glömt skruva in kronan? Hoppat över packningsbyte?
Hur hårt skruvar ni in era kronor?
Jag köpte en klocka i somras som visade sig vara vattenskadad. Säljaren tar på sig att fixa det, men en AD i Sverige lämnade kostnadsförslag på 13000 kr för byte av tavla, visare och att fixa urverket.
 

Wendelclark

Breitling
Tappat klockan så kronan blev sned (vilket jag givetvis inte fattade då), sen när jag badade tog den in vatten, är en Breitling Superocean Heritage, repkostnaden är hela 18 000 kr bla. nytt urverk och tavla. Räknar med att få detta på hemförsäkringens drulle, är precis för såna här händelser man har försäkring.
 
Jag servade en breitling steelfish som sen blev liggande i en byrålåda i tre år. Sen tog jag på mig den och badade badtunna - läckte som ett såll! :( Tror uttorkade packningar var orsaken. Så det blev service -> använda typ tre dagar --> service :banghead:
 

luet

Omega
2-Faktor
Owg och flippat en del men brukar ta för vana att alltid trycka när nytt kommer in, senaste var det extra tur då DJen som konstant sitter på armen inte var tät :)
 

Rollieboy

Omega
Glömde skruva in kronan på min omega smp, hoppa in i vattnet & vart tvungen att lämna in den på service då klockan vart vattenskadad :/
Polarn som jag var med trodde de var en fejk omega
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Glömde skruva in kronan på min omega smp, hoppa in i vattnet & vart tvungen att lämna in den på service då klockan vart vattenskadad :/
Polarn som jag var med trodde de var en fejk omega
Sämsta förutsättningar, varm klocka som kyls av i vattnet. Luften i verket ”krymper” och bildar ett undertryck som drar in vatten trots att det oftast finns en packning till som ska skydda om man glömmer skruva kronan. I bästa fall är det mycket små mängder och det räcker oftast att torka ut klockan genom att öppna den och placera den på ett varmt ställe. En påse fuktabsorberande silica bredvid och sen en upp och nedvänd skål över allt och klockan är snustorr efter ett dygn. Hänt mig med en Aqua Terra.
 
Topp