• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vattentät tank

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Som så ofta blir man iband rastlös när det inte trillat in något nytt på ett tag. Då jag även vurmar för gammalt, mögel, vattentätt och det där lite unika jagar jag ofta de välbyggda gamlingarna som inte får mycket kärlek. Ibland ifrågasätter jag min smak eller känsla för kvalitet men oftast kör jag bara på mitt eget spår och köper det som är intressant för mig.

Nog svammel, jag hittade ett objekt på tratten som tillhör kategorin jag nämnde ovan. I detta fall en vattentät tank. Har sett lite olika varianter genom åren men har aldrig kännt på en. Jag ropade jag hem denna:

PTPY4wL.jpg


Som vanligt lite oklara bilder men jag såg att den var märkt både waterproof och antimagnetic. Mumma! Vad skiljer då denna tank sig från övriga gamla tanks? Bilden nedan ger en del av sanningen.

FB7TM7n.jpg


Det är en del extradelar till boetten som bidrar till vattentätheten. Förutom en packning i kronan är det en tidig monocoque som innebär att även kronaxeln är delbar för att få ut verket. Men det som är mest speciellt är hur man tätar glaset. De delarna med bandhornen på spänner fast glasringen, vilken är plan. Boetten är däremot curvformad. För att stänga uret trär man på bandhornsdelen på de två piggara på ena boettsidan. Sedan fixeras bandhornsdelen med en metallsprint. Nästa bandhornsdel pressar ned glasringen och med den glaset mot en tätningsmassa i boetten. Iom att man böjer glasringen kommer den konstant lägga tryck på glaset för att hålla boetten tät.

KwR7gK2.jpg


IOhU9LR.jpg


1cqpQES.jpg


Sedan skadar det inte att den rostfria boetten har ett inlägg magnetskydd? i en annan metall. Urverket ser inte helt dumt ut heller och är justerat i två positioner. Tavlan har en fint spegelblankt parti innanför sekundmarkeringarna och är märkt Swim.

Bu77Wtp.jpg


tPnQjAt.jpg


Priset var nästan gratis och efter en ordentlig tvätt sitter den nu på handleden med originalbandet. Mäter 22,2 X 41 mm.

2EYbjnK.jpg


WF8PRs9.jpg


zDMaBYT.jpg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Som så ofta blir man iband rastlös när det inte trillat in något nytt på ett tag. Då jag även vurmar för gammalt, mögel, vattentätt och det där lite unika jagar jag ofta de välbyggda gamlingarna som inte får mycket kärlek. Ibland ifrågasätter jag min smak eller känsla för kvalitet men oftast kör jag bara på mitt eget spår och köper det som är intressant för mig.

Nog svammel, jag hittade ett objekt på tratten som tillhör kategorin jag nämnde ovan. I detta fall en vattentät tank. Har sett lite olika varianter genom åren men har aldrig kännt på en. Jag ropade jag hem denna:

PTPY4wL.jpg


Som vanligt lite oklara bilder men jag såg att den var märkt både waterproof och antimagnetic. Mumma! Vad skiljer då denna tank sig från övriga gamla tanks? Bilden nedan ger en del av sanningen.

FB7TM7n.jpg


Det är en del extradelar till boetten som bidrar till vattentätheten. Förutom en packning i kronan är det en tidig monocoque som innebär att även kronaxeln är delbar för att få ut verket. Men det som är mest speciellt är hur man tätar glaset. De delarna med bandhornen på spänner fast glasringen, vilken är plan. Boetten är däremot curvformad. För att stänga uret trär man på bandhornsdelen på de två piggara på ena boettsidan. Sedan fixeras bandhornsdelen med en metallsprint. Nästa bandhornsdel pressar ned glasringen och med den glaset mot en tätningsmassa i boetten. Iom att man böjer glasringen kommer den konstant lägga tryck på glaset för att hålla boetten tät.

KwR7gK2.jpg


IOhU9LR.jpg


1cqpQES.jpg


Sedan skadar det inte att den rostfria boetten har ett inlägg magnetskydd? i en annan metall. Urverket ser inte helt dumt ut heller och är justerat i två positioner. Tavlan har en fint spegelblankt parti innanför sekundmarkeringarna och är märkt Swim.

Bu77Wtp.jpg


tPnQjAt.jpg


Priset var nästan gratis och efter en ordentlig tvätt sitter den nu på handleden med originalbandet. Mäter 22,2 X 41 mm.

2EYbjnK.jpg


WF8PRs9.jpg


zDMaBYT.jpg

Trevligt! Grattis! Du går din egen väg. Kul!

En gammal tank är ju snyggt om man kan bära upp den :)
 
  • Like
Reactions: par

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
grym! börjar bli sugen på en tank!

vad kör du för band på cartier? rocka? tillverkare?
Tanker är tuffa! Det är stingrocka som jag tillverkat själv.
Svinball! Går den att få tät i praktiken? Älskar gamla klockor som håller tätt, ett tecken på sann ingenjörskonst :)
Glömde testa det men är väldigt säker på att minst kronan läcker. Trodde min bubbleback skulle vara tät men även den släppte in vatten. Lite synd men jag tänker inte byta originalkrona och glas för att vara tät, men tanken lockar även mig.
 

Hardy

Thug
Tanker är tuffa! Det är stingrocka som jag tillverkat själv.
Glömde testa det men är väldigt säker på att minst kronan läcker. Trodde min bubbleback skulle vara tät men även den släppte in vatten. Lite synd men jag tänker inte byta originalkrona och glas för att vara tät, men tanken lockar även mig.


å satan. vansinnigt snyggt
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Väldigt intressant och en typisk klocka för dig :)
Ett stort grattis och snart hoppas jag på nåt banbrytande ;)
Grymt med lite udda vintage
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som så ofta blir man iband rastlös när det inte trillat in något nytt på ett tag. Då jag även vurmar för gammalt, mögel, vattentätt och det där lite unika jagar jag ofta de välbyggda gamlingarna som inte får mycket kärlek. Ibland ifrågasätter jag min smak eller känsla för kvalitet men oftast kör jag bara på mitt eget spår och köper det som är intressant för mig.

Nog svammel, jag hittade ett objekt på tratten som tillhör kategorin jag nämnde ovan. I detta fall en vattentät tank. Har sett lite olika varianter genom åren men har aldrig kännt på en. Jag ropade jag hem denna:

PTPY4wL.jpg


Som vanligt lite oklara bilder men jag såg att den var märkt både waterproof och antimagnetic. Mumma! Vad skiljer då denna tank sig från övriga gamla tanks? Bilden nedan ger en del av sanningen.

FB7TM7n.jpg


Det är en del extradelar till boetten som bidrar till vattentätheten. Förutom en packning i kronan är det en tidig monocoque som innebär att även kronaxeln är delbar för att få ut verket. Men det som är mest speciellt är hur man tätar glaset. De delarna med bandhornen på spänner fast glasringen, vilken är plan. Boetten är däremot curvformad. För att stänga uret trär man på bandhornsdelen på de två piggara på ena boettsidan. Sedan fixeras bandhornsdelen med en metallsprint. Nästa bandhornsdel pressar ned glasringen och med den glaset mot en tätningsmassa i boetten. Iom att man böjer glasringen kommer den konstant lägga tryck på glaset för att hålla boetten tät.

KwR7gK2.jpg


IOhU9LR.jpg


1cqpQES.jpg


Sedan skadar det inte att den rostfria boetten har ett inlägg magnetskydd? i en annan metall. Urverket ser inte helt dumt ut heller och är justerat i två positioner. Tavlan har en fint spegelblankt parti innanför sekundmarkeringarna och är märkt Swim.

Bu77Wtp.jpg


tPnQjAt.jpg


Priset var nästan gratis och efter en ordentlig tvätt sitter den nu på handleden med originalbandet. Mäter 22,2 X 41 mm.

2EYbjnK.jpg


WF8PRs9.jpg


zDMaBYT.jpg


Aurum postar och vips så ligger prisbilden på 30-tals tanks 400% högre över en natt! ;)

Sjukt häftig klocka som andas historia!

Tar du några extra säkerhetsåtgärder när du mekar med radiummålade tavlor?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nje, har tänkt men inte kommit fram till hur läget ser ut egentligen. Men jag slickar inte på fingrarna i alla fall.


Haha, jag känner mig orolig över att bara byta glas på en klocka äldre än 60- tal. Radium bryts ju ner väldigt lågsamt, så även om det inte är någon lume kvar på tavlan så är strålningen i princip densamma som vid tillverkning.

En skillnad mot vid tillverkningen (kanske var ett pulver då också) är dock att det istället för att vara flytande nu ligger som ett damm på tavlan, var försiktig så du inte andas in det... Många tavelmålare som strök med i cancer på den tiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Glömde testa det men är väldigt säker på att minst kronan läcker. Trodde min bubbleback skulle vara tät men även den släppte in vatten. Lite synd men jag tänker inte byta originalkrona och glas för att vara tät, men tanken lockar även mig.

Okej. Det kanske inte är värt för vad man får.
Dock är det, precis som du säger, en kittlande tank(e) att få så gamla klockor täta och sedan använda dom fullt ut i vattenlekar.
 

_jonte

Patek
Haha, jag känner mig orolig över att bara byta glas på en klocka äldre än 60- tal. Radium bryts ju ner väldigt lågsamt, så även om det inte är någon lume kvar på tavlan så är strålningen i princip densamma som vid tillverkning.

En skillnad mot vid tillverkningen (kanske var ett pulver då också) är dock att det istället för att vara flytande nu ligger som ett damm på tavlan, var försiktig så du inte andas in det... Många tavelmålare som strök med i cancer på den tiden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Radium_Girls
Enda risken jag ser är, som du säger, om man andas in damm. Slicka på fingrarna kanske inte är att rekommendera heller. Strålningen från det på tavlan en kortare period kan man nog se som försumbar.
 
Fin! Bandet sitter kanske sådär däremot... Har tyvärr ingen aning om vad det är för verk. Öppnade och såg att det såg fint ut och nöjde mig med det.

Tack, den är i ganska fint skick faktiskt. Bandet är bara en nödlösning för att undvika det äckliga, men perfekt matchande, som satt på.

Kan inte hitta mycket info om urverket, mitt är snarlikt ditt och är omärkt. Liknande klockor jag googlat fram har "mst cal 310" men hittar inte mycket info om det. Infon jag hittade hittar du här: http://forums.watchuseek.com/f11/wyler-etanche-mst-310-inside-924751.html
 
Topp