• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Vattentäthet och trycktestning

blackcoffee

Silver
2-Faktor
OK, här kommer en kanske dum fråga.. men frågar man inte får man inga svar. :) Jag har ett par äldre dykarur (12 resp 22 år) och varje gång de passerar urmakare får jag självklart frågan om jag vill trycktesta. Har gjort ibland men inte alltid och det har alltid gått bra. Dock:

Fråga 1: Om ett trycktest misslyckas - hur stor är sannolikheten att klockan skadas? Kommer vatten tränga in vid ett misslyckat test? För något jag inte avser dyka med är det ju då bättre att avstå tänker jag. OK, förhoppningsvis är rent vatten i testmaskinen troligen bättre än saltvatten när man snorklar men... Om man däremot vill lita på klockan 20 meter under ytan är det ju bättre med haveri vid testet än under ytan.

Fråga 2: Om man inte bara vill testa, utan vill att klockan ska bli tät, vad behöver man göra då och vilka urmakare kan normalt fixa det? Antar att det är åtminstone ett par olika tätningar i klockan som behöver bytas eller smörjas? Kan något av detta bli ett gör-det-själv-jobb för den som är villig att lära sig?

I det aktuella fallet rör det sig dels om en Citizen från mitten av 90-talet och dels en Marcello C Nettuno 3 från mitten av 00-talet. Det förra är ju ett vanligt märke och den senare är ju en ganska generisk subklon så ingen av dem borde vara för exotisk för en duktig urmakare.

Inga frågor är dumma.

1. Testas inte i vatten, utan bara med tryck. Dvs ingen fara att testa.

2. Packningar. Kan vara svårt att få tag på packningar själv. Skruvad krona etc kan också behöva bytas.

Inga frågor är dumma.

1. Testas inte i vatten, utan bara med tryck. Dvs ingen fara att testa.

2. Packningar. Kan vara svårt att få tag på packningar själv. Skruvad krona etc kan också behöva bytas.

Att det inte testas med vatten är jag med på, men stämmer det verkligen att klockan inte kan ta skada? Man kan väl tex trycka sönder ett gammalt plexi om man har otur? Nu har jag inte kollat upp specar på ovan nämna klockor och det kanske var just de två som du svarade på iofs :)

Att det inte testas med vatten är jag med på, men stämmer det verkligen att klockan inte kan ta skada? Man kan väl tex trycka sönder ett gammalt plexi om man har otur? Nu har jag inte kollat upp specar på ovan nämna klockor och det kanske var just de två som du svarade på iofs :)

Ja, jag utgick från att klockarna var så moderna att plexi inte var att tänka på. Men du har säkert rätt - kanske kan ett gammalt glas ta skada. Men det borde ju i så fall urmakaren upplysa om innan man gör testet.

Tänker du att om klockan är tät så kan plexiglaset spricka av tryck utifrån?

För om tryck läcker in i klockan så borde trycket bli lika på in och utsidan vilket tar ut varandra

OK, tack. När jag letade efter testmaskiner på nätet såg jag att maskiner med vatten i inte var helt ovanliga. :)
Det finns två typer av test. "Torrt" tryck som du kan mäta upp till ca 100m, enklare och ja det finns visst en liten risk att man kan skada ett glas men isf blir det nog urmakarens sak att ersätta glaset för det ska vara ett handhavandefel.
Test i vatten, till mycket högre tryck, görs i annan maskin och då tas verket ur under testning så nån risk på inre skada finns det väl egentligen inte.

Nja. Det finns i princip 3 olika metoder.
1. Torr vacuumtest
2. Vått vacuumtest
3. Vått trycktest

Jag har själv en torr vacuumtestare (bild) Enda risken med den är att man kan poppa glaset. Mätklockan mäter hur mycket boetten buktar när man pumpar undertryck utanför klockan.

Vått vacuum fungerar ungefär likadant med undertryck utanför boetten. Sedan doppar man ner klockan i vatten medan man sakta släpper på undertryck, bubblar det läcker klockan. Rätt hanterat ska det inte kunna komma in vatten om klockan inte är fullständigt otät.

Våttrycksmetoden görs som nämts utan urverk och här trycker man utifrån med vatten motsvarande 100,200, 300 meter eller vad man nu vill testa.
IMG_20181001_142355.jpg

Nja. Det finns i princip 3 olika metoder.
1. Torr vacuumtest
2. Vått vacuumtest
3. Vått trycktest

Jag har själv en torr vacuumtestare (bild) Enda risken med den är att man kan poppa glaset. Mätklockan mäter hur mycket boetten buktar när man pumpar undertryck utanför klockan.

Vått vacuum fungerar ungefär likadant med undertryck utanför boetten. Sedan doppar man ner klockan i vatten medan man sakta släpper på undertryck, bubblar det läcker klockan. Rätt hanterat ska det inte kunna komma in vatten om klockan inte är fullständigt otät.

Våttrycksmetoden görs som nämts utan urverk och här trycker man utifrån med vatten motsvarande 100,200, 300 meter eller vad man nu vill testa.
IMG_20181001_142355.jpg
Det där var en cool manick!
Vad rör den sig om i pris på ett ungefär?
Edit: 900£ såg jag att den fanns ny att handla för.

Tillbaka
Topp