• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten-täthet/resistens på klockor i allmänhet och dykklockor i synnerhet

TKVF

Panerai
Jag har länge stört mig på att tillverkare inte riktigt hänger med vad som är vattentätt, har därför skrivit en liten artikel. Hoppas Ni kan njuta av dessa rader.

Så vad är då en vattentät klocka?

I alla affärer säljs klockor med olika vattentäthet. Ofta anges "vattentäthet" med 100 eller 200 meter på de lite sportigare klockorna. Medans lite mer fina klockor (dress-klockor) har 30 eller 50 meter märkning. Först måste vi reda ut att det egentligen finns TVÅ typer av sätt att se det hela på, dels klocktillverkarnas, dels dykarnas. De flesta klocktillverkarna anger att deras klocka tål exempelvis 100 meter, då kan du båda duscha OCH bada med den på stranden. För att exempelvis dyka med den rekommenderar s tillverkarna oftast 200 meters klockor. De som är märkta med 30 eller 50 meter bör man inte varken bada eller duscha med, men dom tål en regnskur ute ☺

För att få kallas riktig dykklocka så bör klockan testas enligt ex ISO 6425 eller något liknande. Jag skall förklara för er vad som skiljer dig på dessa tester. Vissa tillverkare testar sina klockor på "riktigt" djup, vi tar ex en Rolex (kanske inte alla modeller), är den märkt med 200 meter så testas den på 25% djupare, dvs. 250 meter. Så bada du med den, inga problem. Men det är ändå ingen riktig dykklocka.

Klockor från 1990-2010 kan ha ISO2281 (samma som DIN8310 samt NIHS 92-10) som testmetod, detta är för "vanliga" klockor, och då skall dessa märkas med 'water resistant´. Efter 2010 används istället ISO 22810 som teststandard. I stora drag är det så att ett ur som är märkt med 30 meter skall kunna tas ner till 30 meters djup och användas där, för dagligt bruk. Dock väljer tillverkaren testmetoder och så för dessa ur, och jag rekommenderar inte att man dyker med dessa. Jag har ingen aning om äldre ur, men man skall nog generellt vara försiktig med ur som är äldre än 25 år i vattenmiljöer, åtminstone på djupare vatten än någon meter.
Viktigt är att veta detta, då exempelvis Certina skriver "Alla Certinas sportur är utrustade med «DS»-konceptet och är testade ner till minst 10 bar enligt gällande ISO-standard." (http://www.certina.com/sv/kundsupport/faq). De skriver dock inte vilken standard de är testade på. 10 bar är 100 meter enligt Certina. Bara detta är inte riktigt rätt. Nu tar vi c:a-värden, 1 bar är vid ytan (där hav och luft möts), 2 bar är 10 meter djupt vatten, 10 bar är 90 meter djupt vatten. Cirka, beroende på lufttryck vid ytan och vattnets densitet. Men det spelar mindre roll.

I dykning finns det vissa standarder, ISO6425 för Diver´s watch, SS-EN 13319 Dykutrustning - Djupmätare och dykdatorer - Funktions- och säkerhetskrav, provningsmetoder. Dessa tillsammans med Swiss Watchmaking Industry Standard (NIHS) 92-11 (vilket är ISO 6425), bör vara de standarder man skall kolla på och ha koll på. Sinn använder DIN, vilket är en tysk standard, men DIN 8306 är samma som ISO6425.

Vill också nämna exempelvis SS-EN 13319 är en europeisk standard för dykdjupmätare, som kan dyka upp på exempelvis Suunto-klockor och andra "dykklockor" med djupmätare. SS-EN 250 är också något som kommer upp ibland, detta handlar mest om andningsutrustningen och dess tillbehör, så ex Suunto har den standarden då man kan koppla sin klocka via ett trådlöst instrument för att läsa av trycket i sin dykflaska.

Ok. Ska vi gå genom de olika skillnaderna? Vi börjar med ISO2281 (vardagsklockan). Det klockan skall klara är (i ordning);
• stoppas ner i vatten på ett djup av 10 cm i en timma
• läggas på en värmeplatta (40-45 C) i 30 minuter
• en droppe vatten (18-25 C) läggs på glaset i en minut
• ingen kondens får då finnas på glaset och
• varje klocka måste klara ytterligare ett par tester för att få bära "water resistant"
o test med luft: en klocka med innertryck 1 bar testas med 2 bar
o maximalt "mass-flow-rate" får inte överskrida 50 ug/min
Samtliga tester kan utföras som typgodkänning.

För att få ISO6425 så krävs en hel del mer tester. Dessa omfattar, utan inbördes ordning
• trycktester
• läsbarhet
• gångavvikelse
• antimagnetism
• stöttålighet
• hållfastighet hos bandet (länken)
• hållfastighet under tryck med luft
• saltvattentålighet
• dykringen (bezeln)
• samtliga ingående delar skall fungera
• garanti att fungera under högt vattentryck
• användbarhet (funktionsgaranti) i olika temperaturer
• krona, knappar och andra delar
• tålighet mot högt vattentryck
Vissa av dessa tester kan göras som typgodkänning, men vissa måste göras på varje enskild klocka.

En sak skall vi direkt säga att testerna för ISO6425 är sååå mycket mer omfattande att om du skall använda klockan och kunna lita på den och skall välja mellan två olika klockor med olika tester så välj den som är testad enligt ISO 6425.

Det ovan skrivna om ISO2281 är inte täckande till 100%, jag har uteslutit vissa tester, men det är tester i olika temperaturer under 5 cm vatten och så, vilket inte påverkar något nämvärt. Vi fortsätter mer ingående att titta på vad en ISO6425-klocka skall klara.

ISO6425 definierar en dykklocka som en klocka som skall klara dyk i minst 100 meters djup och där kunna användas för att kontrollera tiden. Man kontrollerar klockorna i vatten och använder då 25% djupare vatten (eg högre tryck) än vad som är märkningen.

Testerna som genomförs är: Trycktester
• Långtidstest under vatten; Klockan nedsänkes 30 cm (eg 28-32 cm) djupt vatten i 50 timmar där vattentemperaturen skall vara 18-25C. Och alla funktioner skall fungera korrekt.Kondenstestet(en) skall genomföras både före och efter detta långtidstest.
• Kondensationstest; Klockan skall placeras på en värmemodul som är 40-45 C varm, och där ligga till dess klockan uppnår samma temperatur som värmemodulen (oftast tar detta ca 10-20 min). En droppe vatten som är 18-25C läggs på glaset. Efter en minut torkas klockan torr. Vid minsta kondens i klockan skall den "kasseras" (dvs. inte godkännas).
• Kronan(or) och andra reglage moståndskraft mot yttre påverkan; Klockan skall nedsänkas i vatten och tryckas upp till 125% av vattendjupet i 10 minuter. Under detta tryck skall en kraft på 5N tryckas in vinkelrätt på kronan(orna) och andra eventuella tryckknappar. Konsenstestet skall genomföras både före och efter detta test.
• Vattentäthet och övertrycktest i vatten; Under detta test skall klockan ligga i en behållare fylld med vatten. Vattentrycket skall sedan tryckas upp till 125% av märkningen på max en minut. Därefter skall klockan ligga i detta tryck i två timmar. Efter detta skall klockan tas upp ur behållaren och torkas torr. Ingen kondens eller vatten får finnas i klockan.
• Temperaturtålighet; nedsänkning i kärl med vatten (olika temperaturer) på 28-32cm djup i tio minuter. Först i 40 grader vatten, sedan i fem-grader vatten och sist i 40 grader vatten. Mellan varje temperaturförändring får klockan vara uppe ur vattnet max en minut. Inga spår av vatten eller kondens i klockan får synas efter testet.
• Ett test till brukar göras (härstammar från ISO2281), men behövs inte för att bli ISO6425-certifierad. Man testar klockan med 200kPa högre lufttryck än vid havsytan. Luftflödet sedan får inte överstiga 50 mikrogram/min.

Bortsett från temperaturtålighetstestet sker alla andra prover i 18-25 graders temperatur. Angående 125% övertryck så används det för att dels ha en säkerhetsmarginal på det dynamiska trycket och dels för att saltvatten har 2-5% högre densitet än sötvatten. Samt så vill man vara lite säker på att om oringar m.m. blir lite sämre skall de ändå hålla 100% tryck.

Många tror att det dynamiska trycket blir många gånger högre än det statiska, det är inte riktigt sant. Om en dykare simmar i 10 m/s (en olympisk simmare rör inte sina händer så fort, så lite marginal har vi här), så säger fysikens lagar att detta genererar ett dynamiskt tryck på 50 kPa extra, vilket är detsamma som 5 meter djupare vattentryck (statiskt).

Utöver trycktålighet m.m. så skall en ISO6425certifierad klocka som är mekanisk (oavsett manuellt eller automatiskt urverk eller quartzverk). Digitala klockor har lite annorlunda krav (men det tar vi inte upp här, för detta är ett klockforum). Här tar jag inte upp hela certifieringen, då "våra" klockor nästan alltid ser ut på ett visst sätt.
• Klockan skall ha en ring som bara går att vrida motsols eller ha en anordning som förhindrar ofrivillig vridning (ex Omegas PP). Ringen skall ha en skala upp till 60 minuter. Var femte minut skall vara tydligt utmärkta. Om man på tavlan har markeringar för tiden så skall dessa vara tydligt utmärkta.
• Man skall på 25 cm avstånd i mörker kunna se
o Tid; minutvisaren skall tydligt skilja sig från timvisaren
o Nolltid; man skall tydligt kunna utläsa när tidräkningen börjar (ett märke på ringen "kl 12")
o Indikation på att klockan fungerar; Oftast sker detta med hjälp av sekundvisaren som då skall vara självlysande. (se även punkten nedan) o Om klockan går på batteri skall den ha en funktion som visar om batteriet är på väg att ta slut.
• Användaren skall kunna se att klockan fungerar i totalt mörker. Oftast visas detta genom lysmassa på sekundvisaren.
• Magnetisk resistans (antimagnetisk); Detta testas genom att utsätta klockan för tre omgångar magnetfält med 4800 A/m. Klockan får inte forta/sakta sig med mer än 30 sekunder/dag , vilket gäller både innan och efter magnetfälttestet.
• Stöttålighet; Detta test skall testa stöttåligheten två gånger (en gång "klockan 9" och en gång uppifrån rakt ner på glaset). Testet utförs genom att en tre kilo tung plasthammare (hård plast) slår på klockan ned 4,43 m/s hastighet. Klockan får inte fotra/sakta sig mer än 60 sek/dag.
• Saltvattentålighet; Klockan skall under detta test nedsänkas i vatten blandat med 30 g NaCl (salt) / liter vatten och ligga där i 24 timmar. Efter detta test så kollar man över klockan och man skall inte hitta några förändringar. Rörliga delar (speciellt bezeln) skall funktionskontrolleras.
• Draghållfastighet; En kraft på 200 N skall dra åt var sitt håll fästa i infästningspunkterna för band/länken (vanligvis i stiften). Inga skador skall finnas på klockan. Band / länk skall vara stängda under testet.
• Märkning; Om klockan godkänns enligt ISO6425 skall den märkas med DIVERS´S WATCH L M eller DIVER´S L M för att visa för användarna att detta är en godkänd klocka. Bokstaven L byts ut mot djupet, i meter, som tillverkaren testat klockan på.

Om klockan är testad för mixade gaser så tillkommer vissa tester, klockan märks då efter genomförda extra tester med samma märkning som ovan med tillägget FOR MIXED-GAS DIVING. Så. Nu vet ni hur man skall testa en klocka för att den skall kunna bäras vid dykning.

Mina (och andras) rekommendationer är att trycktesta klockan varje år om den skall användas i vatten.

Nedan tittar vi på vanligt förekommande märkningar (använd färgfälten som kolumner)
Märkning - Användningsområde - Amärkningar
Water Resistant 3 ATM or 30 m - Vardagsaktiviteter. Regn och skvätt-skyddad. - Ej för badkarsaktiviteter.
Water Resistant 5 ATM or 50 m - Kan användas i badkar.
Water Resistant 10 ATM or 100 m - Kan användas för normal semestersnorkling. - Ej för apparatdykning med tuber. Water Resistant 20 ATM or 200 m - Kan användas där klockan exponeras mycket för vatten. Kan användas för fridykning på mindre djup (ned till 5 meter). - Ej för dykning med tuber.
Diver´s 100 m - Kan användas för dykning med apparat. - Endast andningsluft-dykare.
Diver´s 200 m eller 300 m - Kan användas på större djup. - Kan ej användas med mixade gaser utan bara komprimerad luft.
Diver´s 300+ m for mixed-gas diving - Används med blandade gaser såsom helium-gaser. - Kan användas med andra gaser än vanlig komprimerad luft.

Har jag missat något? I så fall säg till så skall jag ändra på min text.
Mvh Christian
 

TKVF

Panerai
Lite tillägg till föregående inlägg.

Den vanligaste klockan som har ISO6425 är nog Seikos budgetmodell, och läs på tavlan så står det snyggt där DIVER´S 200M i rött.
Omegas PloPrf är den klocka som är vanligast med icke "vridbar ring" (bezel).
 

TKVF

Panerai
Bra och intressant skrivet! Men jag fattar inte det där med mixade gaser? Klockan påverkas väl inte av vilken gas jag andas ?
Ska skriva mer sedan. Men tänk Helium -ventil. Grunden är att helium är mindre molekyler och därigenom snabbare smiter in i klockan. Och då gasen expanderar på väg upp mot ytan så kan klockan (glas) spricka.
 
Synnerligen utförligt skriven redogörelse!
Vill bara inflika att nog de flesta anser att 1 bar är motsvarande 10m djup (i allmänt tal i alla fall)!
Visserligen är det ett bar vid ytan som du skriver, men alla tryckmätare visar i regel "0" där och sedan övertrycket därutöver!
 

TKVF

Panerai
Synnerligen utförligt skriven redogörelse!
Vill bara inflika att nog de flesta anser att 1 bar är motsvarande 10m djup (i allmänt tal i alla fall)!
Visserligen är det ett bar vid ytan som du skriver, men alla tryckmätare visar i regel "0" där och sedan övertrycket därutöver!
Jo visst. Men när man pratar tryck på klockor så trycks dom kanske med 3 bar. Och då skiljer 10 meter djup ganska mycket. Antingen 30 eller 20 meter. Men visst. I dagligt tal är 10 bar 100 meter.
 
Hur som helst vill man lita på vattentätheten!
När jag gjorde lumpen i flottan var det en kille som köpte en billig dykarklocka som affären (dåvarande worldimport) bedyrade skulle tåla 200m.
Vad de inte visste var att han låg på U-båt och han silvertejpade fast klockan utanpå skrovet, sedan var de ute och åkte en dag, på maxdjup kanske 40-50m eller så, gick ju inte så bra, jag tror han bytte klocka 2-3 gånger innan han tröttnade på den modellen!
 

TKVF

Panerai
Hur som helst vill man lita på vattentätheten!
När jag gjorde lumpen i flottan var det en kille som köpte en billig dykarklocka som affären (dåvarande worldimport) bedyrade skulle tåla 200m.
Vad de inte visste var att han låg på U-båt och han silvertejpade fast klockan utanpå skrovet, sedan var de ute och åkte en dag, på maxdjup kanske 40-50m eller så, gick ju inte så bra, jag tror han bytte klocka 2-3 gånger innan han tröttnade på den modellen!
Hur snabb är en ubåt. Jag skrev lite om det med dynamiskt tryck. Men har för mig att dåtidens ubåtar inte var så supersnabba. Men räkna lite på det. Hur som helst så har han, du och några andra lärt sig att inte lita på säljare.
 

Thorn

Friends of KS
Bra och intressant skrivet! Men jag fattar inte det där med mixade gaser? Klockan påverkas väl inte av vilken gas jag andas ?

När man dyker djupt och länge så bor dykarna i en tryckkammare för att det skulle vara helt omöjligt att genomföra dekompression efter varje dyk. I tryckkammaren är det en heliumatmosfär och jag antar att det är denna gas man pratar om.

Kul att veta är att man måste ha en omvänd röstförvrängare när man snackar med dykarna annars är det omöjligt att höra vad de säger eftersom alla låter som Kalle anka.
 

Derpington

Breitling
När man dyker djupt och länge så bor dykarna i en tryckkammare för att det skulle vara helt omöjligt att genomföra dekompression efter varje dyk. I tryckkammaren är det en heliumatmosfär och jag antar att det är denna gas man pratar om.
Precis! Problemet är att heliumatomerna är mycket mindre än vattenmolekyler, så de tar sig in trots att det omgivande trycket är alldeles för lågt för att vatten ska tränga in.

När klockan sedan tas upp till ytan expanderar heliumet snabbare än det hinner "läcka ut" och klockan riskerar att spräckas inifrån, därav användandet av heliumventiler.

För övrigt ungefär samma fenomen som ger upphov till tryckfallssjuka/dykarsjuka (fast då vanligtvis pga kväve i vävnader och inte helium i klockan).

Med reservation för att jag kan ha missförstått något!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kanonbra skrivet, men det finns vissa generaliseringar:
"Water Resistant 10 ATM or 100 m - Kan användas för normal semestersnorkling. - Ej för apparatdykning med tuber. Water Resistant 20 ATM or 200 m - Kan användas där klockan exponeras mycket för vatten. Kan användas för fridykning på mindre djup (ned till 5 meter). - Ej för dykning med tuber."

- Stämmer inte för samtliga märken. Exempelvis GS och Rolex menar 100m när det står 100m och 200m när det står 200m.
 
Topp