• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vatten-täthet/resistens på klockor i allmänhet och dykklockor i synnerhet

116334/5

Cartier
Friends Of KS
15m? Det blir kanske stötskador istället?
Mycket sant, men beror ju på klockan såklart. Men det går väl lite hand i hand att om det är en dykarklocka och den är gjord för att klara högt tryck osv så bör den ju vara shock resistant också och ha gått igenom vissa tester där? Iallafall är det så med min Aquaracer
 
Senast ändrad:

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Å andra sidan är Seikos 4r36 (gäller nog även 6r15) verkligen inte särskilt stötsäkra. Vad jag förstår och enligt egen tråkig erfa är det ganska lätt att få balansfjödern att hoppa ur sitt bo och därmed nödvändigt besök hos doktorn. Så att dessa tester skulle garantera någon hög nivå av stötsäkerket tror jag inte Samma gäller väl antimagnetism. Dom stipulerade nivåerna lever väl istort sett alla "bra" klockor upp till.
Så kanske skall man inte stirra sig blind på ISO här. (Gäller ju föv ofta vad gäller ISO normer...)
 
Denna sida säger att man ska passa sig för fridykining vid 10 meter https://www.thrillist.com/gear/what-your-watch-water-resistance-numbers-mean
"Water Resistant 200 Meters / 200 Atmospheres / 20 Bar
Though it might seem like it, this actually isn't dive watch territory. While 200 meters seems like a ton of leeway to scuba dive with, even down 10 meters, it's probably best not to risk it. But by all means, do some laps in the pool with these on. But only push the buttons with your wrist above water."

Jag är rätt bra på fridykining, betyder det att jag ska passa mig att simma runt 10 m med en Seiko skx? Jag trodde det var chill..
 
Denna sida säger att man ska passa sig för fridykining vid 10 meter https://www.thrillist.com/gear/what-your-watch-water-resistance-numbers-mean
"Water Resistant 200 Meters / 200 Atmospheres / 20 Bar
Though it might seem like it, this actually isn't dive watch territory. While 200 meters seems like a ton of leeway to scuba dive with, even down 10 meters, it's probably best not to risk it. But by all means, do some laps in the pool with these on. But only push the buttons with your wrist above water."

Jag är rätt bra på fridykining, betyder det att jag ska passa mig att simma runt 10 m med en Seiko skx? Jag trodde det var chill..
Det är lugnt om klockan är trycktestad och i god kondition med friska packningar.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Kändes som en ISO-sponsrad artikel...
Första gången jag har hört talas om det som författaren påstår.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna sida säger att man ska passa sig för fridykining vid 10 meter https://www.thrillist.com/gear/what-your-watch-water-resistance-numbers-mean
"Water Resistant 200 Meters / 200 Atmospheres / 20 Bar
Though it might seem like it, this actually isn't dive watch territory. While 200 meters seems like a ton of leeway to scuba dive with, even down 10 meters, it's probably best not to risk it. But by all means, do some laps in the pool with these on. But only push the buttons with your wrist above water."

Jag är rätt bra på fridykining, betyder det att jag ska passa mig att simma runt 10 m med en Seiko skx? Jag trodde det var chill..
Det finns väldigt många trådar om väldigt många ämnen. Gör gärna en sökning innan du skapar ett nytt ämne.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Detta ämne återkommer ju ständigt men antagligen beroende på att tillverkarna ÄR ganska motsägelsefulla. Om vi skiter i felaktiga teorier om dynamiskt tryck o annat o utgår från TS första inlägg är det ju fortfarande konstigt att tillverkarna själva och även deras ADs oftast menar att klockor som har 30 meters märkning inte bör komma i närheten av vatten och att 50 möjligen duger för att plocka upp gummiankan ut badkaret. Jag menar vad sjutton...en 30 meters är ju testad för en bit till och det är ju en jäkla skillnad på tryck i badkaret o 30m under ytan. Givet detta borde ju alla klockor med seriös märkning på 50m vara fullständigt bad o semestersäkra. Antagligen bottnar allt i att tillverkarna både vill motivera att sälja dykare eller iaf hög wr men inte heller vill ta diskussion med någon som fått läck i sin 10 år gamla klocka som minsann är garanterad till 30 meter. Ändå..i slutändan leder ju alltihop till en rätt stor förvirring. Själv skulle jag inte bada med något under 100 meters märkning även om det sannolikt går utmärkt.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Detta ämne återkommer ju ständigt men antagligen beroende på att tillverkarna ÄR ganska motsägelsefulla. Om vi skiter i felaktiga teorier om dynamiskt tryck o annat o utgår från TS första inlägg är det ju fortfarande konstigt att tillverkarna själva och även deras ADs oftast menar att klockor som har 30 meters märkning inte bör komma i närheten av vatten och att 50 möjligen duger för att plocka upp gummiankan ut badkaret. Jag menar vad sjutton...en 30 meters är ju testad för en bit till och det är ju en jäkla skillnad på tryck i badkaret o 30m under ytan. Givet detta borde ju alla klockor med seriös märkning på 50m vara fullständigt bad o semestersäkra. Antagligen bottnar allt i att tillverkarna både vill motivera att sälja dykare eller iaf hög wr men inte heller vill ta diskussion med någon som fått läck i sin 10 år gamla klocka som minsann är garanterad till 30 meter. Ändå..i slutändan leder ju alltihop till en rätt stor förvirring. Själv skulle jag inte bada med något under 100 meters märkning även om det sannolikt går utmärkt.
Allt handlar ju om tillverkaren följer (testar och garanterar enligt)
ISO ( 22810:2010 eller den äldre standarden ISO 2281:1990) för vanliga armbandsur. Dykarur lyder under ISO 6425 och är en annan sak.

https://www.dykarna.nu/mobil/dyknyheter/ny-iso-standard-for-vattentata-klockor-1257.html
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Allt handlar ju om tillverkaren följer (testar och garanterar enligt)
ISO ( 22810:2010 eller den äldre standarden ISO 2281:1990) för vanliga armbandsur. Dykarur lyder under ISO 6425 och är en annan sak.

https://www.dykarna.nu/mobil/dyknyheter/ny-iso-standard-for-vattentata-klockor-1257.html

Jag tror att invändningen riktar sig mot att säljare och tillverkare tycker att man inte borde bada med en 30m vattenresistent klocka.
På sin höjd är det ok att få diskvatten på den typ. Vad är vitsen alls att säga att en klocka tål 30m tryck men du bör inte bada med den?

Ett praktexempel på detta finns här :

https://www.lindahlsurmakeri.se/faq.asp

30m -> tål stänk.
50m -> tål snabba dopp
osv.
Trams!
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tror att invändningen riktar sig mot att säljare och tillverkare tycker att man inte borde bada med en 30m vattenresistent klocka.
På sin höjd är det ok att få diskvatten på den typ. Vad är vitsen alls att säga att en klocka tål 30m tryck men du bör inte bada med den?

Ett praktexempel på detta finns här :

https://www.lindahlsurmakeri.se/faq.asp

30m -> tål stänk.
50m -> tål snabba dopp
osv.
Trams!
Exakt! Det är ju förvirrande att både garantera och samtidigt friskriva sig!
 

POO

Panerai
Detta ämne återkommer ju ständigt men antagligen beroende på att tillverkarna ÄR ganska motsägelsefulla. Om vi skiter i felaktiga teorier om dynamiskt tryck o annat o utgår från TS första inlägg är det ju fortfarande konstigt att tillverkarna själva och även deras ADs oftast menar att klockor som har 30 meters märkning inte bör komma i närheten av vatten och att 50 möjligen duger för att plocka upp gummiankan ut badkaret. Jag menar vad sjutton...en 30 meters är ju testad för en bit till och det är ju en jäkla skillnad på tryck i badkaret o 30m under ytan. Givet detta borde ju alla klockor med seriös märkning på 50m vara fullständigt bad o semestersäkra. Antagligen bottnar allt i att tillverkarna både vill motivera att sälja dykare eller iaf hög wr men inte heller vill ta diskussion med någon som fått läck i sin 10 år gamla klocka som minsann är garanterad till 30 meter. Ändå..i slutändan leder ju alltihop till en rätt stor förvirring. Själv skulle jag inte bada med något under 100 meters märkning även om det sannolikt går utmärkt.
Det där är inte helt sant. Tillverkare menar ofta tvärtom att deras klockor tål att bada med. Ex. ska både Speedmastern och Revserson tåla att bada med enl. respektive tillverkare.
 

Edd

Omega
@TKVF
Trevlig läsning, bra skrivet.
Men, du skrev att klockan utsätts för 1 bar vid vattenytan. Klockan har ju runt 1 bar invändigt tryck också så de två trycken tar väl ut varandra?
 
Senast ändrad:

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag tror att invändningen riktar sig mot att säljare och tillverkare tycker att man inte borde bada med en 30m vattenresistent klocka.
På sin höjd är det ok att få diskvatten på den typ. Vad är vitsen alls att säga att en klocka tål 30m tryck men du bör inte bada med den?

Ett praktexempel på detta finns här :

https://www.lindahlsurmakeri.se/faq.asp

30m -> tål stänk.
50m -> tål snabba dopp
osv.
Trams!
Ja, det är verkligen trams.
Det korta svaret är nog att vissa tillverkare bara hittar på en siffra och inte direkt testat enligt någon standard. Återförsäljarna måste då förmedla samma friskrivning.
 
100m wr exempelvis kan ju aldrig klara 100m ner under ytan? Det är väl typ 1000 kilopascal tryck där nere?
Låter inte klokt.
I min värld så har m:et inget med något att göra gällande wr.
Jag har alltid utgått från det så här:
0-30m wr = håll dig bort från allt vatten
50m wr - regn och tvätta händerna är ok
100m wr = du kan plaska runt på ytan i poolen
150-200m wr = ok att snorkla med eller dyk på 6-12 meter
ISO certifierad 200m wr och högre = riktigt dykarur för djup som inte kräver helium.

Det här kommer jag alltid stå fast vid och jag anser det larvigt när det nämns i meter eller feet på tavlan, precis som att folk tror att klockan kan dyka ned till 50m bara för att det står så på klockan.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
100m wr exempelvis kan ju aldrig klara 100m ner under ytan? Det är väl typ 1000 kilopascal tryck där nere?
Låter inte klokt.
I min värld så har m:et inget med något att göra gällande wr.
Jag har alltid utgått från det så här:
0-30m wr = håll dig bort från allt vatten
50m wr - regn och tvätta händerna är ok
100m wr = du kan plaska runt på ytan i poolen
150-200m wr = ok att snorkla med eller dyk på 6-12 meter
ISO certifierad 200m wr och högre = riktigt dykarur för djup som inte kräver helium.

Det här kommer jag alltid stå fast vid och jag anser det larvigt när det nämns i meter eller feet på tavlan, precis som att folk tror att klockan kan dyka ned till 50m bara för att det står så på klockan.
Oj, vad fel ute du är.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
100m wr exempelvis kan ju aldrig klara 100m ner under ytan? Det är väl typ 1000 kilopascal tryck där nere?
Låter inte klokt.
I min värld så har m:et inget med något att göra gällande wr.
Jag har alltid utgått från det så här:
0-30m wr = håll dig bort från allt vatten
50m wr - regn och tvätta händerna är ok
100m wr = du kan plaska runt på ytan i poolen
150-200m wr = ok att snorkla med eller dyk på 6-12 meter
ISO certifierad 200m wr och högre = riktigt dykarur för djup som inte kräver helium.

Det här kommer jag alltid stå fast vid och jag anser det larvigt när det nämns i meter eller feet på tavlan, precis som att folk tror att klockan kan dyka ned till 50m bara för att det står så på klockan.
bild95.jpg
 

Sterbu

Breitling
Ursäkta bumpen, men jag försöker förstå mig på detta och blir mer förvirrad. Jag har en klocka som det står 300m på, den är i sin tur testad på service ok på 3 bar. 3bar är alltså 30 meter, men inte märkning 30m utan snarare 300m? Eller? :confused:
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ursäkta bumpen, men jag försöker förstå mig på detta och blir mer förvirrad. Jag har en klocka som det står 300m på, den är i sin tur testad på service ok på 3 bar. 3bar är alltså 30 meter, men inte märkning 30m utan snarare 300m? Eller? :confused:
300m = 30 bar. Om klockan enbart är testad till 3 bar är den säker för att stänka lite vatten på, alternativt en promenad i regnet.
Det är möjligt att den är tät för bad och dylikt men det vet du inte utan ett test med högre tryck.
 

Sterbu

Breitling
300m = 30 bar. Om klockan enbart är testad till 3 bar är den säker för att stänka lite vatten på alternativt en promenad i regnet.
Det är möjligt att den är tät för bad och dylikt men det vet du inte utan ett test med högre tryck.

Ok, det är en gammal klocka så jag tänker inte bada med den. Är det vanligt att man inte trycktestar djupare på äldre klockor (alla packningar etc är nya)? Så när man skriver 30m wr så menar man att klockan klarar "statiskt" vattentryck motsvarande ca 3 bar/30m djup men så fort det blir någon form av rörelse så utsätts klockan för högre tryck än 3 bar på det djupet?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ok, det är en gammal klocka så jag tänker inte bada med den. Är det vanligt att man inte trycktestar djupare på äldre klockor (alla packningar etc är nya)? Så när man skriver 30m wr så menar man att klockan klarar "statiskt" vattentryck motsvarande ca 3 bar/30m djup men så fort det blir någon form av rörelse så utsätts klockan för högre tryck än 3 bar på det djupet?
Det där med statiskt tryck vs rörelse vet jag inte men det finns nog besvarat tidigare i tråden. Det jag vet är att 3 bars test inte är att betrakta som badsäker. Om det beror på att urmakaren som testat inte har maskin för högre tryck eller inte testat för att han mer såg klockan som en livstilsmarkör och inte ett bruksföremål (dykarklocka) får du fråga urisen om.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ok, det är en gammal klocka så jag tänker inte bada med den. Är det vanligt att man inte trycktestar djupare på äldre klockor (alla packningar etc är nya)? Så när man skriver 30m wr så menar man att klockan klarar "statiskt" vattentryck motsvarande ca 3 bar/30m djup men så fort det blir någon form av rörelse så utsätts klockan för högre tryck än 3 bar på det djupet?
Vet att man ofta gör ett förstatest med lägre tryck för att inte riskera att skada klockan. Kolla med dem som servade om de inte gjorde en 10 atm-test. Snacket om dynamiskt vs statiskt tryck är mest trams, gör ingen märkbar skillnad. Enda jag hade brytt mig om är att jag kanske inte hade åkt vattenskoter osv om klockan var mindre än 10 atm-klassad.
 
Topp