• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vattentäthet

hellbit

Cartier
Jag har fått lära mig att man inte badar med en "30m klocka" Mao minst 100 m vattenskydd krävs för bad. Min IWC Portuguese marknadsförs ofta som en seglarklocka men är märkt 3 bar=30m, detta är ju rätt märkligt eftersom segling kan vara vått:) Men så såg jag idag följande info på deras hemsida.. Vad säger ni inte duschar man med den!? IWC verkar köra lite egen märkning i fråga om vattentäthet, eller gäller detta för de flesta klockor?

The water-resistance of IWC watches is shown in bar and not in metres. Metres, which are often used elsewhere in the watch industry to indicate water-resistance, cannot be equated with the dive depth because of the test procedures that are frequently used. By way of explanation: an IWC watch with an indicated water-resistance of 1 bar is protected against splashing water. With water-resistance of 3 bar, the watch can be worn when swimming or skiing, and at 6 bar it will have no problem with water sports or snorkelling. Diver’s watches with an indicated water-resistance of 12 to 20 bar are professional measuring instruments designed for scuba-diving. Special diver’s watches resistant to 100 bar or, as in the case of the Aquatimer Automatic 2000, 200 bar are suitable even for deep-sea diving. The recommended uses for IWC watches, depending on the degree of water-resistance, are established on this basis and on the basis of empirical data.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med andra ord: De har testat bada med den och det funkar. :D
Låter som en dålig bortförklaring till varför den inte klarar ett 100m-test. :)
Provtryck den till 100m. Vore kul att se om den klarar det.
( Ping TKVF , aka Poseidon. )
 

Icaras

Rolex
Har inte China gett en lång förklaring om hur det ligger till? Har för mig att 30m är 30m - punkt slut.

Men visst, inte badar man man med en Portuguese?!
 

AgE

Omega
Vågar inte bada med speedmaster (50 m), då kör jag 16710 (100 m) istället.Tror iofs även min speedy hade klarat ett dopp utan problem eftersom den är såpass ny, men det känns onödigt att riskera något. Dessutom bär jag den alltid på läderband. 100 m är väl den rekommenderade gränsen för bad utan att man ska behöva noja, även om även klockor med lägre rating kan klara det utan problem. Vissa tillverkare ställer såvitt jag kan förstå högre krav på klockorna än den rating de sedan märks med.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Är det inte lite utav en småmyt att tvål och schampo skulle sabba packningarna? Ska nog komma in bra mycket tvål innan en ny packning säger upp sig och tar helg, tror jag.
Jag är inte så orolig för packningarna mer orolig för att vattnet förlorar ytspänning vilket innebär att det enklare tränger in i trånga utrymmen.

Å andra sidan innebär förlust av ytspänning att kappilärkrafterna försvinner/reduceras. :bookworm:

Va faan det hör till hyfs och uppfostran att inte duscha med klockan, slicka på kniven eller tugga med öppen mun :angry:
 
Jag är inte så orolig för packningarna mer orolig för att vattnet förlorar ytspänning vilket innebär att det enklare tränger in i trånga utrymmen.

Å andra sidan innebär förlust av ytspänning att kappilärkrafterna försvinner/reduceras. :bookworm:

Va faan det hör till hyfs och uppfostran att inte duscha med klockan, slicka på kniven eller tugga med öppen mun :angry:

vafan, det är ju ett utmärkt tillfälle att tvåla in den (klockan alltså) och sen torka av den med en mjuk ren frottehannduk. Fan vad den glänser sen (klockan alltså) :D
 

Brogren

Cartier
Jag har badat med min RO som senast var trycktestad med papper på det år 2008. Den tickar som den ska idag. Bubbelpool var det här så det var inte flera meter men 2m i alla fall.
 

hellbit

Cartier
Jag tänker absolut inte duscha eller bada med Portuguesen men tyckte mest att det det var intressant med vad de skrev på sin sida:)
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tycker det känns ofrächt att ta av en smutsig och svettig klocka när man går in i duschen för att sedan komma ut ren och fin och hänga den på sig.
Klart klockan ska med in i duschen och bli fräch den också. :)
 
Topp