• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckans klipp?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
I förra veckan satt jag, när jag var lite uttråkad, och skummade igenom tradera när blicken fastnade på en auktion. Två defekta damur. Bestämde mig för att klippa dem och slängde in en bra höjning i sista minuten. Två ur, ett var av intresse. Vad såg jag? Auktionen slutade på dryga 400kr...

222323853_b8799b16-3adf-4d5f-8697-cc84d7f98bbb.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Visst tusan, det viste jag ju att kronan sitter undertill!
OK, förklara Aurum, vad har vi rätt och fel på? Du tror att det är ett Jaeger? Och att det är platina? Strössel?
Förklara vad det var du såg, eller misstänkte att du såg.

Annie Lööf???
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst tusan, det viste jag ju att kronan sitter undertill!
OK, förklara Aurum, vad har vi rätt och fel på? Du tror att det är ett Jaeger? Och att det är platina? Strössel?
Förklara vad det var du såg, eller misstänkte att du såg.

Annie Lööf???
Ok, ska sluta fjanta. Det var som sagt inga stämplar så den såldes som defekt stålur. Tack vare detta kunde jag ropa hem dem för under en Annie Lööf (dumt slang för en 500-lapp). Det är ingen Jaeger och det trodde jag inte heller. Hade det varit en Jaeger borde den haft ett DuoPlan och de är trots allt rätt ovanliga. Iom att stenarna på uret satt i genomgående hål och islagna för hand med de klassiska klovarna tillsammans med att den hade rätt ålder (20-30tal) kändes det rätt givet att det rörde sig om ädelmetall. Letat länge efter stämplar men det finns inga, däremot är den tung och efter lite lätt rengöring (löst smuts) finns det ingen oxidation och inte heller någon genomnötning. Polerade även boettlocket lätt och det tog sin lilla tid så den är hård som stål. Färgen är även kall så jag förmodar att det är platina, ser inte hur det skulle kunna vara något annat. Stenarna är inte helt klara och de varierar lite i färg, så det är troligt att det är diamanter. De flesta är gammelslipade, typ, men några är rosenstenar. Nu återstår endast två problem, balansaxeln är bruten och det är ett damur...
 
Topp