• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Veckans utmaning (under 20 Tkr)

fredtiger

Cartier
Är ny på forumet och inleder med en utmaning till alla klockentusiaster. Idag äger jag en Sjöö Sandström Chronolink som jag använder dagligen på jobbet. Jag gillar såväl design som känsla i den klockan, bär den med svart läderarmband. Problemet är att den är alltför ömtålig för vardags- och fritidsbruk. I synnerhet är "locket" en bräcklig konstruktion som tenderar att flippa upp under aktivitet. Därför letar jag nu efter ett lämpligt komplement, gärna åt det sportiga hållet. Budgeten är runt 15 000kr, men max 20 000kr. Trodde jag hittar hem med Omega Speedmaster, ända tills jag upptäckte att den INTE ÄR VATTENTÄT. Otroligt. Annars vore valet lätt, den är fantastisk på många sätt.

Min kravspec på den kommande klockan:

* Automat/manuell
* Riktigt klockmärke med brukbart andrahandsvärde den dag jag vill byta upp mig
* Vattentät för bad och vattenlek utan att behöva bekymra sig för klockan
* Helst under 42 mm i diameter då jag inte gillar omotiverat stora klockor (här kan jag kompromissa om modellen i sig motiverar en stor klocka)

Några modeller jag tittat på listar jag nedan, även mina kommentarer kring dessa (kom gärna med motargument):

* Longines Hydroconquest - snygga, men alltför lika submariner (saknar egen karraktär)
* Longines Legend Diver - snygga, har egen karraktär, något i största laget
* Oris Diver - robust, sportig, fulsnygga, onödigt stora
* Tissot Seastar 1000 - helt ok, finns en cool på blocket med sharkmeshband, onödigt stor
* Omega seamaster (nyare modeller) - ganska snygga, lite "svenne-banan goes brat" varning
* Breitling super ocean - gillar inte märket, men denna klocka sticker ut, robust men onödigt stor

Som ni ser våndas jag. När jag tagit rundan några varv inser jag att det inte riktigt klickar hos någon av ovanstående modeller. Då börjar jag tänka i helt andra banor och långt över budget:

* Panerai Luminor - ja, den är stor men det är en del av identiteten. Snygg, sportig och vattentät!
* Omega Seamaster Ploprof - underbar klocka, den är gigantisk men inte omotiverat stor. Den ska ju vara stor! Kompletterar min Sandström bra, kommer att kännas som ett litet elegant damur när jag svidar om...

Problemet är att nu har vi passerat 20 000kr med råge. Dessutom är egentligen mitt klockideal Rolex Submariner (och varianter på den) så då blir man sugen på en sådan. Problemet med dem är att de enligt mig är så allround att min Sjöö Sandström blir överflödig. Den vill jag heller inte sälja då den är en gåva...

Ni ser, detta är en sann utmaning och nu söker jag tips. Vad har jag missat? Tacksam för all input!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Tudor heritage Black Bay har du missat med råge!

Även Tudor Sub om du gillar vintage. Du kan kolla på Tudor Pelagos om du kan trycka upp budgeten lite.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Saknar min Steelfish 42mm. Den ultimata beatern och jäkligt hög kvalitetskänsla.

Köpte och sålde min beg för 9k, sjukt mycket klocka för pengen.
IMAG1339.jpg
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
en flinga (tudor snowflake),världens bästa boett med ett av världens bästa urverk, och ärligt talat rejält snyggare tavla o visare än en std sub
-no worries
-pengar på banken
 

Sten

Cartier
Du har delvis rätt om Hydroconquest, men kan ändå inte hjälpas att det är en mycket snygg och robust klocka till ett vettigt pris. Gillar den blåa med kronometrar speciellt.
Menar du Superocean 42mm eller 44mm?
Har själv suktat efter en gul 42mm och prövat en sådan, mitt intryck var att det är en smidig klocka sett till storleken. Något minus för gummiytan på bezeln.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
en flinga (tudor snowflake),världens bästa boett med ett av världens bästa urverk, och ärligt talat rejält snyggare tavla o visare än en std sub
-no worries
-pengar på banken

Självklart måste jag hålla med, men problemet uppstår då den kommer konkurrera ut din S&S, minst lika lätt som en Rolex sub. Hitta en vintage Omega seamaster 300 istället. Den är lite "tooligare"/råare, men fortfarande fantastiskt snygg.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Först och främst: Välkommen hit!

Mitt tips är Sinn UX. Tålig som få, väldigt säkert och exakt urverk som klarar sig på samma batteri i 7år.
Vattentät till 5000 meter.
Lite större än de mått du önskar, men upplevs mindre än sin storlek. Får mellan 8-10 000kr beggad och behåller då till synes sitt värde.

SinnUX_wrist_4.jpg


Edit: Attans. Automatare var det ju du ville ha. Sinn U1 kanske?
20110605_5d9669f68244cefebb50Uj8IgpMb61kh.jpg
 
fredtiger skrev:
* Panerai Luminor - ja, den är stor men det är en del av identiteten. Snygg, sportig och vattentät!
* Omega Seamaster Ploprof - underbar klocka, den är gigantisk men inte omotiverat stor. Den ska ju vara stor! Kompletterar min Sandström bra, kommer att kännas som ett litet elegant damur när jag svidar om...

Välkommen, båda riktigt bra val, MEN i olika prisklasser, en PAM000 hittar du för 20k eller nån tusing över så den är inom budget, en PloProf ligger väl runt 35k och uppåt.....

PAM000 är mitt tips!
 
Ja, jag säger som Yonsson; välkommen hit ! :)

Jag skulle nog ha tittat lite närmare på en 2220.80.00, eller möjligen den lite äldre 2531.80.00 (av vilken jag själv har ett exemplar och enbart goda erfarenheter). De slutade att tillverkas förra vintern men går fortfarande, om man letar lite, att få tag i helt ny. Listar väl på runt 30k eller någon tusing därunder men går att få ner lite, om inte annat så kan du lätt hitta ett beggat och nästan nytt exemplar för 16-17k.

Den är vattentät (det är alla Seamasters, däremot bör man undvika all väta med alla Speedmasters - vattenresistensen varierar beroende på modell men alla kronografer med tryckknappar och kronor som inte är inskruvade bör behandlas högst varsamt, det finns helt enkelt alltför många potentiella ingångsportar för vatten och särskilt då om packningarna har några år på nacken) ner till 300 meter, har skruvad krona, heliumventil och boettlock. Det är en genuin dykarklocka helt enkelt, samtidigt som det är en av de allra sista wave dial concept-klockorna från Omega med det karaktäristiska vågmönstret på urtavlan som Omega lanserade med 2531.80.00 år 1993 (och många andra syskon åren därefter). Till skillnad från 2531.80.00 så har ju 2220.80.00 dessutom lite estetiska lyft; i korthet handlar det om applicerade index, applicerad logotype och Omega-text, Seamaster i röd text och ett nytt boettlock där sjöhästen framträder i all sin prakt.

Den stora förändringen finns dock inuti; den enda skillnaden mellan Omega kaliber 1120 (som sitter i 2531.80.00 som tillverkades år 1993-2006) och Omega kaliber 2500C/D (som sitter i 2220.80.00 som tillverkades år 2006-2011/12) är att co-axial tekniken implementerats i den senare. Denna tekniska delikatess medför ju också, vilket helt på egen hand motiverar prisökningen jämfört med kaliber 1120, en balans som andas fritt, helt utan index, och som regleras med två mot varandra sittande viktskruvar på balanshjulet - det borgar för en bättre och mer stabil gångprecision, bl.a. genom att minska balansens känslighet för stötar.

Vi kör väl lite bilder då på en klocka som, i mina ögon, hör till det vackraste och mest tidlösa som finns att köpa. Att det är en modern ikon för Omega, och lätt att avyttra vid behov, gör ju inte saken sämre. Bilderna är lånade från Omega.

Vänligen
Forumets undersköterska

OMEGA2.jpg


OMEGA5.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Välkommen!

Är lite på Yonssons linje, en Sinn skulle kunna vara ett bra alternativ. Eller varför inte en Glycine, kanske en Airman (då får du klassisk modell, vattentäthet, etc). Om budget är 20k så får du nog både en beggad Sinn och en beggad Airman och kanske tom några korvören över till några skarpa straps...dessutom har du lite att flippa med utan brakförlust om du vill rotera lite i klocklådan... :mrgreen:
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Finns följande på tex Chrono24 för under 20...:
Ulysse Nardin Chronometre ref 263.22
Zenith El Primero rainbow ¨
jaeger Le coultre reverso
IWC Fliegerchronograph
Omega Seamaster 300m 60-tals ref165.024
Och av dessa är jag själv mest förtjust i El Primeron .....
 

fredtiger

Cartier
Wow, jag är impnerad! Har kollat runt lite här tidigare och hade på känn att det fanns många entusiaster med bra input på min frågeställning. Har fått flera nya uppslag och för att bryta regeln "ingen nämnd, ingen glömd" kontrar jag med några kommentarer på de tips jag fått (utan att på något sätt dissa tips som ev. inte kommenteras):

* Sten: har också kollat på chronographversionerna, känns mer "egna". Angående superocean så var det en Superocean Heritage A1332024-B908-144A som låt på uret.se (beg) som väckte intresset.

* theargonaut: rätt om Tudorn kontra SS (i övrigt grym klocka). Seamaster 300 - klockrent tips!

* Yonsson: Sinn U1 - klockren (gillar den designen bättre än UX)

*Undersköterskan : ditt inlägg får mig att rodna av skam över min tidigare kommentar! Tröstar mig med att jag åtminstone fick med att den är snygg, efter ditt initierade inlägg dök den in tillbaka på "prospektlistan"

*masterkiller: låter billigt för Paneraien - nu flög den in på den seriösa prospektlistan!

*Aquaracer2: klockrent tips (black bay) men kanske över budget, om inte så lär i vart fall heritage chrono vara det...

Övriga, tusen tack för inputs.

Prospektlistan ikväll ser ut som följer, utan rangordning (utan att ha en aning om kostnaderna på objekten):

* Sinn U1
* Panerai (pam000)
* Tudor Heritage Black Bay (+ Heritage Chrono)
* Omega Seamaster 300
* Omega Seamaster (typ 2220.80.00)
* Tissot seastar 1000 sharkmesh

Jag klarar fler tips, men tackar ödmjukast så här långt!

(Kan också tillägga att har varit ägare av en underbar Datejust från -70 talet med svart urtavla, blank ring och oysterlänk. En av de stilrenaste och vackraste klockor jag någonsin sett, dock i minsta laget, tror den är 32mm. Min fru är sedan födseln av vårt första barn lycklig ägare till den fina klocka och den gör sig bra på hennes arm. Enkel och snygg. Dessutom är det bra argument inför kommande kör, "men du har ju själv en Rolex älskling...").
 

F-L-P

Panerai
Välkommen!

Kastar in doxa 1200T också sjukt snygg orange färg, men finns även som svart, blå osv:
doxa_1200t_pro_01Large.jpg


Sinn är ju riktigt fina och även om jag har sålt min EZM3 tycker jag att den är riktigt grym, dessutom en lämplig storlek med sina 40mm. kul också med lite roliga detaljer som saltpatronen och argongasen:

15-06-2012.jpg


vet inte om 20kkr räcker riktigt men om det går att strecha lite kanske en aquatimer eller en ingy skulle kunna funka.
238162d1260317213-thoughts-new-aquatimer-2000-watchs-010.jpg

IWCinge022.jpg
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Tänker utanför boxen. Corum Trophy 41

i_1008_1.jpg


Edit: Välkommen så klart! :D
 

Ricrob

Patek
Hej och välkommen!

Nu vet jag inte vilket djup din inkommande behöver klara men om det räcker med 100-150m, så har du ju Omega Speedmaster Broad Arrow! Tänkte eftersom du var sugen på Speedy. BA'n har safirglas, automatverk, datum, är vattentät och lika snygg om inte snyggare än Pro'n. Finns svart eller vit och under 20k.

Lycka till!
 

ludde28

Omega
Sällar mig till u-sköterskans tips.
Kolla även på omegas 212.30.41.20.01.002.
Den har en svart tavla, isf blå.
En mkt. fin beg. kan man få loss för ca 15k, dvs. mer än väl inom din budget.
 

fredtiger

Cartier
Tackar för fortsatt bra input. Sinn EZM3 fick jag upp ögonen för igår, än mer sugen efter den schyssta bilen du lade upp F-L-P! Riktigt fin.

Just nu går tankarna på en Sinn (EZM3) eller Marathon (TSAR/GSAR), (alt. ett billigt "tillsvidare" alt. som Seiko SKX007 eller SKZ209 (automat)).

Blir det en "tillsvidare" lösning så skulle Panerai eller Ploprof kunna bli aktuella på lite längre horisont.

Några tips på var man kan läsa mer om Sinn och Marathon? Tankar om dessa båda märken?

Börjar förstå varför en del människor tvunget ska ha mer än en klocka.... :)
 

fredtiger

Cartier
Nu blir jag orolig, någon som kan svara på om Sinn EZM3 uppfyller:

1. Vattentät (bad/snorkling)?
2. Automatiskt/manuellt urverk?

/Fredrik
 

fredtiger

Cartier
Nu hittade jag något:

"Sinn Einsatzzeitmesser 3 (EZM 3). Used by elite German Grenzschutzgruppe (GSG-9) special forces in underwater tactical operations. Designed for extremely cold environmental conditions. Argon-filled watch cavity prevents fogging by eliminating moisture intrusion, and special micro-lubricating techniques allows for operation down to -45 degrees Centigrade (-95 degrees F). Specially compensated movement protects against magnetic interference. Reversed crown designed to prevent underwater snagging. A unique deep-water timepiece designed for extreme undersea environments. Sand-blasted stainless steel case, ETA 2824.2 automatic movement, anti-reflective and scratch-resistant sapphire crystal, hermetically sealed and screw-reinforced back, uni-directional elapsed time bezel reversed screw-down crown, quick-set date window, luminous hands and markings, shock-resistant, anti-magnetic, waterproof leather band, 50 ATM water resistance, presentation box. Width is 41 mm at excluding crown and 45 mm including crown, lug to lug is 47 mm, Thickness is 12 mm"

Ser ju ut som svaret på mina två tidigare frågor är ett soklart JA.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Marathons är fina men väldigt stora.
Du kan ju köpa min PMMM nästa vecka annars ;)

skx171newhandswp.jpg
 

fredtiger

Cartier
Efter ett par månaders våndande och lite sparande går tankarna mot Rolex Submariner (no date) eller en SD. Märkligt hur snabbt den ursprungliga budgeten dubblerats. För att citera en vän "sedan jag köpte min sub tänker jag inte längre klockalternativ".

Egentligen är det endast Sinn EZM3 som känns som ett vettigt alternativ just nu. Att den dessutom är bra mycket billigare skadar inte. Har däremot inte sett den i verkligheten och är något fundersam över grå, titaniumliknande stålet i boetten.

Någonting inom mig säger att Rolexen är det långsiktigt förnuftigaste valet och att andra klockor blir steg på vägen...

Jag sparar och funderar ett tag till. Får en del uppslag på det här forumet (senast doxa sub) som skulle kunna bli intressanta mellansteg.

Tack för bra tips så här långt!
 

Bodén

Panerai
Som en vis man en gång sade:

"Köp det du verkligen vill ha, allt annat är slöseri med pengar." :)

Det är uppenbarligen en Rolex Sub du vill ha, jag säger Köp!
 

JayJay

Rolex
Bodén skrev:
Som en vis man en gång sade:

"Köp det du verkligen vill ha, allt annat är slöseri med pengar." :)

Det är uppenbarligen en Rolex Sub du vill ha, jag säger Köp!

+1

Jag har själv köpt och inom ganska kort sålt flera klockor de senaste åren just för att jag valt halvmesyrer. Den enda som fått stanna (och inte kommer säljas oavsett) är min Sinn U1 inköpt -09. Visst jag har 5 klockor till men de hänger ständigt löst. I dina resonemang framstår det som att du egentligen vet vad du vill ha. Bara att bita i kulan och skrida till verket så att säga. Om du mot förmodan har ändrat dig när du väl sparat ihop till klockan så har du ju i af en ganska stor påse pengar att trösta dig med.

mvh
 

JohanHLM

Rolex
Bodén skrev:
Som en vis man en gång sade:

"Köp det du verkligen vill ha, allt annat är slöseri med pengar." :)

Det är uppenbarligen en Rolex Sub du vill ha, jag säger Köp!

Tycker vishet låter lite tråkigt i detta sammanhang :)
Har du tillräckligt i din "klockkassa" för att införskaffa en Sub ska du så klart göra det.
Annars tycker jag du ska köpa något säkert kort i 15-20 tkr klassen där du vet att du gör en liten förlust på 1-2 års ägande. Det säkraste köpet i denna prisklass är väll i sådant fall en Datejust men det finns många andra som passar in på den beskrivning, t.ex. någon beg Omega Seamaster/PO, IWC Aquatimer, Sinn, Oris, Seiko MM300 mfl.

Vill man köra på något mer udda finns ju t.ex. B&R, Chopard Mille Migila, SS Landsort
 
Topp