• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Veckovisning

Vad tycker du om komplikationen veckonummersvisning?

• Bra, borde finnas i fler klockor

Röster: 46 63.0%
  • Inget för mig

Röster: 13 17.8%
  • Onödigt, bra att det är ovanligt

Röster: 5 6.8%
  • Helt klart något för mig, kommer ev köpa sådan klocka

Röster: 9 12.3%

• Totala väljare
    73

Timer

Silver
En komplikation som väl ändå är ovanlig, förhållandevis, är veckovisning (week number complication), dvs att klockan visar vilken vecka det är. I en perpetual calendar är det ju datum, månad och veckodag som verkar vara standard.

Personligen tycker jag att man ofta, flera ggr i veckan, diskuterar vilken vecka det är i samband av planering av både privata och jobbhändelser. T ex vid mötesbokningar, ledighetsplanering eller tidrapportering. Jag tänker ofta på hur bra det vore att snabbt kunna titta på armen och se vilken vecka det är.

Vad tycker folk på KS om veckonummerdvisning? Bra eller onödigt? Exempel och bilder på bra resp dåliga utföranden?

Jag lägger upp ett par exempel på i mitt tycke snygga veckovisningar (bilder från nätet).
BlancpainVilleret8DayWeekIndication.jpeg
or-1328-oris-watch-artelier-calibre-115-01-113-7738-4061-set-1-23-71fc.jpg

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha denna komplikation. Fler komplikationer innebär dock plottrigare tavlor så det kan tala emot. På Blancpainen ovan skulle jag kunnat tänka mig ett fönster med veckonummer mellan centrum och III. Föredrar denna lösning framför ännu en visare, men smaken är som baken.

Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ha denna komplikation. Fler komplikationer innebär dock plottrigare tavlor så det kan tala emot. På Blancpainen ovan skulle jag kunnat tänka mig ett fönster med veckonummer mellan centrum och III. Föredrar denna lösning framför ännu en visare, men smaken är som baken.
Håller med om att man inte vill ha fler visare som plottrar till det. Men jag gillar Oris variant där en visare visar både månad och vecka.

Orisen var väldigt mysig :) Jag som är urdålig på det här med veckonummer hade velat ha en sådan.
Men ni som är äldre och mer beresta än mig. Är inte det här med veckonummer ett väldigt svenskt fenomen? Därav kanske det finns så få klockor med just denna komplikation.

Edit: Blev ännu mer sugen på Orisen efter att ha läst: https://www.hodinkee.com/articles/oris-artelier-calibre-113-2

Orisen var väldigt mysig :) Jag som är urdålig på det här med veckonummer hade velat ha en sådan.
Men ni som är äldre och mer beresta än mig. Är inte det här med veckonummer ett väldigt svenskt fenomen? Därav kanske det finns så få klockor med just denna komplikation.
Två intressanta perspektiv som bör komma fram i denna tråd är dels det du skriver om hur veckonumrering används i andra länder.

En annan fråga är om om denna komplikation är svår/dyr att göra, och är ovanlig därför.

Min kunskap om båda ovan frågor är dock mkt begränsad!

Edit: Blev ännu mer sugen på Orisen efter att ha läst: https://www.hodinkee.com/articles/oris-artelier-calibre-113-2
Jag gillar också denna klocka skarpt. Men storleken (och, i ärlighetens namn, även priset) är en dealbreaker för mig. 38 mm hade funkat

Veckonummer är farliga att använda över lands- och organisationsgränser eftersom det finns olika sätt att hantera v52, 53 och 1, samt lite olika åsikter om vilken veckodag som är veckans första :) Snille spekulerar men: en analog veckovisning bör nog kanske satsa på att vara "dum" och göra ett steg per sju dygn, utan hänsyn till vecka 53, och erbjuda inställningsmöjligheter som är helt löskopplade från datummekanismen så att användaren kan definiera dygn 1 på egen hand?

https://en.wikipedia.org/wiki/Week#Week_numbering

Veckonummer är farliga att använda över lands- och organisationsgränser eftersom det finns olika sätt att hantera v52, 53 och 1, samt lite olika åsikter om vilken veckodag som är veckans första :) Snille spekulerar men: en analog veckovisning bör nog kanske satsa på att vara "dum" och göra ett steg per sju dygn, utan hänsyn till vecka 53, och erbjuda inställningsmöjligheter som är helt löskopplade från datummekanismen så att användaren kan definiera dygn 1 på egen hand?

https://en.wikipedia.org/wiki/Week#Week_numbering

Vi får inte heller glömma att det i många länder inte pratas så mycket om veckonummer utan enbart datum.
I dessa områden kan veckonummer bli förvirrande!

Vi får inte heller glömma att det i många länder inte pratas så mycket om veckonummer utan enbart datum.
I dessa områden kan veckonummer bli förvirrande!
Helt säkert kan det bli det. Men många jobbar ju huvudsakligen i en svensk kontext. Och det går ju att helt enkelt låta bli att hänvisa till just veckonummer när man planerar i en internationell miljö.

Helt säkert kan det bli det. Men många jobbar ju huvudsakligen i en svensk kontext. Och det går ju att helt enkelt låta bli att hänvisa till just veckonummer när man planerar i en internationell miljö.
Min fru jobbar med svenska B för invandrarbarn, i skolvärlden är veckonummer viktiga, men föräldrarna förstår inte vad som menas med veckorna. För egen del skulle jag älska den komplikationen!
Butiken (Erikshjälpen) prismärker allt med veckonummer!

Fast det är ju samma nackdel om man vill ha en GMT. D.v.s. en extra visare.

Två intressanta perspektiv som bör komma fram i denna tråd är dels det du skriver om hur veckonumrering används i andra länder.

En annan fråga är om om denna komplikation är svår/dyr att göra, och är ovanlig därför.

Min kunskap om båda ovan frågor är dock mkt begränsad!

Min kompis kör denna för att han behöver vecko nr, personligen så pratar jag aldrig i veckor.
3000 kr, finns att köpa i sverige, prisvärd?, då han har haft den ett tag och den funkar fortfarande bra, skitklocka om du frågar mig.

zeppelin.jpg

Helt meningslös komplikation. Kan inte Sverige bara släppa det där med veckonummer som resten av världen?

De sista 6-7 hacken använder jag helt enkelt inte. Ett exempel; vecka 28, datum den 5e:

SmartSelect_20180514-221702_Instagram.jpg
Hmm. Förlåt men nu måste jag fråga, för jag förstår inte hur du gör. Kan du beskriva hur du räknar ut veckonumret mha bezeln? Alltså hela tankegången. Flyttar du den ett klick varje måndag (verkar ju väldigt besvärligt att hålla kvar, inte minst så man använder eller kommer åt bezeln flera ggr dagligen. Dessutom vrider den sig åt fel håll på en dykare).

v28 infaller den andra veckan i juli varje år. Den 5e (juli) är därför alltid i v27. Så hänger inte med på exemplet heller.

Ber om ursäkt om jag är en besserwisser, men jag försöker förstå. Tänk om någon kommit upp med en enkel och smart lösning för veckonummer även utan att man har komplikationen!

Såg precis denna i instagramflödet, många komplikationer däribland veckovisning.
Gillar också veckovisning och hade gärna haft en klocka med det, borde väl inte vara så mycket mer avancerat än tex datumkomplikation? :)
74603288-7D38-4E6E-9630-C3E73F556C5E.jpeg

Hmm. Förlåt men nu måste jag fråga, för jag förstår inte hur du gör. Kan du beskriva hur du räknar ut veckonumret mha bezeln? Alltså hela tankegången. Flyttar du den ett klick varje måndag (verkar ju väldigt besvärligt att hålla kvar, inte minst så man använder eller kommer åt bezeln flera ggr dagligen. Dessutom vrider den sig åt fel håll på en dykare).

v28 infaller den andra veckan i juli varje år. Den 5e (juli) är därför alltid i v27. Så hänger inte med på exemplet heller.

Ber om ursäkt om jag är en besserwisser, men jag försöker förstå. Tänk om någon kommit upp med en enkel och smart lösning för veckonummer även utan att man har komplikationen!
Skulle gissa att det är ett klick per vecka? Tror de diskuterade just detta eller liknande "lifehack" i en av de senaste klocksnack podden :)

Jag är för veckokomplikationen. Det vore praktiskt med en klocka som bara visar veckonumret förutom tiden på dygnet.
Min drömveckoklocka skulle också ange, kanske med 7 prickar, hur många dagar det är kvar tills den tänker slå om till att visa nästa veckonummer, så att man lätt kan ställa den om den har legat med fjädern ospänd lite väl länge.
En tidsmätare som visar rätt hela året är respektabel tycker jag.

Tillbaka
Topp