• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem bakar?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag bakar regelbundet. Matbröd.

image.jpg


;)
 

plattfot

Rolex
Tror du grejar det själv om man tar det försiktigt. Var förberedd och ladda upp med tid, tålamod och en grillvante.

Tror resultatet varierar från tavla till tavla och tillverkare till tillverkare. Ålder, tjocklek eller avsaknad av färg, lysmassa, kulör på tavla/visare kan nog påverka resultatet och ingenting man kan förutse innan man börjar.

Finns dock något i processen som skär i hjärtat med bakning/vintagefiering. Oavsett om tavlan är ny eller gammal.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror du grejar det själv om man tar det försiktigt. Var förberedd och ladda upp med tid, tålamod och en grillvante.

Tror resultatet varierar från tavla till tavla och tillverkare till tillverkare. Ålder, tjocklek eller avsaknad av färg, lysmassa, kulör på tavla/visare kan nog påverka resultatet och ingenting man kan förutse innan man börjar.

Finns dock något i processen som skär i hjärtat med bakning/vintagefiering. Oavsett om tavlan är ny eller gammal.

Äh... det där har du bara fått om bakfoten. Höhöhö ;)
 

Rivalen

Rolex
Vem vill vara känd för att vara en skicklig tavelbakare, eller för att anlita en heller för den delen? I nästa ögonblick kanske man skall sälja en klocka med underbar patina och då kommer frågeställningen som ett brev på posten. Tavelbakning trodde jag skedde i skymningslandet. Jens vad är det jag inte förstår?
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Vem vill vara känd för att vara en skicklig tavelbakare, eller för att anlita en heller för den delen? I nästa ögonblick kanske man skall sälja en klocka med underbar patina och då kommer frågeställningen som ett brev på posten. Tavelbakning trodde jag skedde i skymningslandet. Jens vad är det jag inte förstår?

Håller med dig till hundra procent. Men anser att det finns tydliga grader i helvetet här. En skx007 osv tycker jag är okej. Men inte valfri GMT eller Sub från Rolex. Varför vet jag inte. Principiellt borde det vara samma sak.
 

Rivalen

Rolex
Den som bakar och behåller för egen del - helt Ok. Den som bakar och säljer och informerar att patinan är hembakad - Ok på sitt sätt, men om klockan säljs i ett led till? Hur troligt är det att den infon då får hänga med?
 

Jens

Greedo
Du behöver inte vara orolig Rivalen. Detta eventuella projekt är för mitt eget välbefinnandes skull, inte för att höja värdet vid nån försäljning.



J
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Vad ska du baka? Som plattfot sa är det inte så svårt så länge de inte bränns sönder eller fastnar i botten (jag brukar använda tjockare muffinsformar när jag bakat tavla till en seiko). Soya går väll använda med på något sätt, hör med Magnus han är en fena på detta! :)
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Jag är lite baksugen! Jag vill baka reservdelsvisare till min Speedmaster. Baka vågar jag, men inte plocka bort visarna :nailbiting:vad ska jag ta mig till? Är det svårt? Är snickare och allmänt pillig av mig men jag vill ju inte förstöra hela klockan...
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Skaffa dig en fru så får du veta :angel:

Nej sorry. Ska jag vara helt ärlig så vet jag inte riktigt själv till100% men i mitt fall så har tavlan fått lite patina och lysmassan på index har blivit lite gul "vintage". Men visarna som är bytta är vita. Du kan få den nya lysmassan på visarna att gulna genom att baka dem i t.ex en ugn :) enkelt förklarat
 
Topp