• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem kan bygga min klocka?

Peter_J

Breitling
Jag har en (naiv) idé om att skapa ett nytt klockmärke. Det enda jag har i dagsläget är en idé om funktion och utseende och att prislappen i handeln ska vara ca 10 000 kr.
Har ni några bra tips på var jag kan vända mig för att utveckla min idé (som till slut ska resultera i produktion)?

Jag har ju googlat lite själv, men om ni råkar ha några riktigt bra tips tar jag tacksamt emot dem!
 

max

Dancing Queen
Trevligt.
Det finns ju ganska många aspekter att ta med i beräkningen. Låt oss börja med lite frågor.
Målgrupp
Är det tänkt att vara en klockmedveten målgrupp eller en "mode"målgrupp?
En klockmedveten målgrupp kommer ju såklart kräva lite mer från urverk än en modemålgrupp.

Helt enkelt, har du tänkt gå europavägen eller kinavägen? Det blir ju ganska olika kanaler och tillvägagångssätt för de olika nivåerna. Allt från tavla till urverk, case, visare, krona ja allt skall ju antingen tillverkas på beställning eller så skall redan existerande delar användas.
Sea-gull gör ju tex tämligen små serier på kundorder men det är ju "kinamärke", ge oss lite grundtankar om målgrupp osv så kan vi nog fylla i lite mer.
 

DrDre

Patek
Roland Kemmner skulle jag nog börja med att kontakta. Han verkar vara ganska öppen för lite mer flexibla lösningar och har bla gjort forumklockor där forumet (ngt tyskt om jag minns rätt) själva bestämde hur urtavlan skulle se ut. Det gick några rykten om att han gjorde/gör boetterna och länkarna till Dornbluth men vad jag vet fick man aldrig någon riktig klarhet i den frågan.
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
DrDre skrev:
Roland Kemmner skulle jag nog börja med att kontakta. Han verkar vara ganska öppen för lite mer flexibla lösningar och har bla gjort forumklockor där forumet (ngt tyskt om jag minns rätt) själva bestämde hur urtavlan skulle se ut. Det gick några rykten om att han gjorde/gör boetterna och länkarna till Dornbluth men vad jag vet fick man aldrig någon riktig klarhet i den frågan.
Det där lät ju jävligt kul!
Borde inte vi också göra det där med forumklocka till ett projekt?
Ledsen för lån av tråd :)
 

Peter_J

Breitling
Jag kan inte säga att jag har en färdig affärsplan, men jag tänkte nog gå europavägen när det gäller leverantör. Målgruppen är alltså de som tycker om klockor och som är tillräckligt intresserade för att betala upp till 10 K. Typ de som uppskattar ett bra, schweiziskt/tyskt automatverk, men som inte är tillräckligt nördiga för att klaga på att jag inte använde det eller det verket "som ju är mycket bättre".

Jag tackar för tipsen i tidigare trådar och ska kolla in nämnda personer/bolag lite närmare.
 
Topp