• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem kan hjälpa mig med info om denna?

Wastl

Omega
Jag firade jul hos svärföräldrarna i Tyskland. När jag gick igenom svärfars klockgömmor dök denna upp.

mypa3yry.jpg


nazy8a3y.jpg


a6udygu9.jpg


Sannolikt har den legat orörd under flera årtionden, men den går igång fint nästan direkt.

Jag har snabbgooglat men inte hittat något som matchar klockan.

Vore kul ifall någon har någon information om företaget, klocka osv.


Wastl

Sent from my iPhone using Tapatalk
 

KMS

Rolex
Som jag har förstått det även om China antagligen kan hjälpa dig mycket mer utförligt. Tyskt märke finns lite olika varianter som alla har ändelsen Anker tror att det är samma företag alltsammans tex Roxy Anker, Meister-Anker och bara Anker osv. Meister-Anker har jag för mig brukar vara snäppet bättre än Anker. Men överlag tror jag att märket anses som ett budgetmärke.

Kolla här: http://www.uhrenindustriemuseum.de/foerderk/wortmarken/a.html
http://forums.watchuseek.com/f11/bergisch-anker-automatic-301430.html
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Som jag har förstått det även om China antagligen kan hjälpa dig mycket mer utförligt. Tyskt märke finns lite olika varianter som alla har ändelsen Anker tror att det är samma företag alltsammans tex Roxy Anker, Meister-Anker och bara Anker osv. Meister-Anker har jag för mig brukar vara snäppet bättre än Anker. Men överlag tror jag att märket anses som ett budgetmärke.


Tror det var liknande historia som med våra Lagonda klockor, de såldes på postorder med reklam i olika tidningar. Man skickade ett kuvert med pengar eller en check och skrev en adress dit klockan skulle levereras. :)

Vet inte om det här är en sådan klocka...
 
C

China

Guest
Det finns ett antal Roxy, men med tanke på att klockan inte är "Swiss made" så är en kvalificerad gissning att tillverkaren är Emil Werner, Roxy Uhrenfabrik, men jag är inte 100% säker då jag inte känner igen modellen. Gissningsvis så är det ett urverk från Adolf Schild som gömmer sig i boetten.
 

Wastl

Omega
Tack för info. Kan någon uppskatta tillverkningsår? Jag får en "sent 60-tal/70-tals" känsla av den.


Wastl

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Topp