• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem kan rucka en Twin Quartz?

Stephan

Omega
Lämnade in min twin-quartzare till Klockmaster i Globen, för att få den ruckad, eller åtminstone ett kostnadsförslag för att den skulle återfå sin forna precision.

När jag får tillbaka klockan två månader senare har man skickat den till Optura i Norge, där man bytt packningar och batteri, vilket jag inte bett om.

Sedan kommer det mest intressanta; Optura har (enligt lappen som följde med klockan) jämfört den med en SEIKO GPS-klocka, och tycker att den går riktigt bra för sin ålder...

Uppenbarligen har Optura varken utrustning eller kompetens att rucka en Twin Quartz, däremot att ta betalt för ett oönskat batteri- och packningsbyte.

Frågan kvarstår alltså, vilken urmakare kan rucka en quartzare, någon som vet?

IMG_4413.jpg
 

plattfot

Rolex
Det verket har en ställskruv, med markeringar +/- så vilken urmakare med en quartz-timegrarapher borde enkelt kunna göra det.
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Man kan ju faktiskt rucka en kvartsklocka utifrån en annan exakt klocka precis som de gjort. Testa 3 dygn så har du 1/10 av en månadsavvikelse, korrigera därifrån. En så pass gammal kvartsklocka går ju dock inte exakt 2016, det får man räkna med. Oljor torkar och kristaller åldras.
 

Psykel

Patek
Du har nog fått alla svar du behöver, och jag har ändå inget att tillföra. Men tänker iallafall säga att den är grymt fin! :D
 

Stephan

Omega
Jag har nu påbörjat litet egna mätningar, uppenbarligen har man ruckat klockan då den går betydligt bättre än innan.

Även om den kanske inte kan nå sin forna glans igen så känns det litet fånigt att glädja sig åt en klocka som en gång var väldigt exakt, men numera presterar som vilken Ur & Penn-quartz som helst.

När den var ny skulle den ju klara en maximal avvikelse på 20 sek/år, vilket skulle motsvara 0,05 sekunder per dag, svårt att mäta på ett dygn utan riktig utrustning.

Nu testar jag en vecka så blir det litet tydligare utslag, ny mätning om ett par dagar.

Jag trodde att Twin Quartz krävde en SEIKO QT-99, men det kanske funkar med vilken quartz-tester som helst, någon som vet?

Hur göra man då för att få termo-kompenseringen rätt i så fall?

Någon som vet en urmakare med quartz-tester?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som jag skrev tidigare; Har du en 30 år gammal kvartsklocka så är oljorna torra och kristallen har åldrats. Det går delvis att justera bort dessa faktorer men den kommer ändå inte gå så exakt som den gjorde när den var ny. Justeringen är dessutom inte super, du kan inte justera några enstaka sekunder/år med hjälp av justeringen.

Om Optura justerat den så lär du kunna utgå ifrån att de fått ett så bra resultat som går att få utifrån förutsättningarna.
 

Stephan

Omega
Att kristallerna åldras kan jag förstå, men torra oljor i ett kvartsur borde väl rimligtvis inte på verka precisionen?

Kvartskristallerna svänger ju opåverkade av oljornas skick, så när det är dags för "motorn" att putta på visarna så har redan kvartskristallerna startat om på nytt så att säga, eller tänker helt fel?

Opturas försök känns fortfarande litet amatörmässigt tills motsatsen har bevisats.

Jag kan vara litet envis ibland, men det är en del av nöjet när man ibland lyckas ;-)

Rätta mig gärna om jag har fel!
 

Psykel

Patek
Att kristallerna åldras kan jag förstå, men torra oljor i ett kvartsur borde väl rimligtvis inte på verka precisionen?

Kvartskristallerna svänger ju opåverkade av oljornas skick, så när det är dags för "motorn" att putta på visarna så har redan kvartskristallerna startat om på nytt så att säga, eller tänker helt fel?

Opturas försök känns fortfarande litet amatörmässigt tills motsatsen har bevisats.

Jag kan vara litet envis ibland, men det är en del av nöjet när man ibland lyckas ;-)

Rätta mig gärna om jag har fel!
Jag kan tänka mig att torra oljor får delarna att röra sig långsammare, oavsett hur pass bra kristallen vibrerar.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att kristallerna åldras kan jag förstå, men torra oljor i ett kvartsur borde väl rimligtvis inte på verka precisionen?

Kvartskristallerna svänger ju opåverkade av oljornas skick, så när det är dags för "motorn" att putta på visarna så har redan kvartskristallerna startat om på nytt så att säga, eller tänker helt fel?

Opturas försök känns fortfarande litet amatörmässigt tills motsatsen har bevisats.

Jag kan vara litet envis ibland, men det är en del av nöjet när man ibland lyckas ;-)

Rätta mig gärna om jag har fel!
Nu har jag ju skrivit det två gånger, vet inte vilken typ av bevis du är ute efter. :D
Kontentan är i alla fall densamma; en gammal kvartsklocka har inte samma förutsättningar som när den var ny. Visst, man kan kompensera via justering, men sällan fullt ut.

Vill du ha en liknelse? Kör en trimmad moppe utan extra olja så kommer den gå långsammare efter ett tag, du kan kompensera med annan utväxling på dreven men den kommer likväl gå sämre än om den hade fått olja i soppan.
 

Psykel

Patek
Att mopeden inte mår bra utan olja förstår även jag(har en i källaren), men det är inte mekaniken i quartz-urverket som gör att den går, det är väl kristallernas svängning?

Här är en som försökt och lyckats i alla fall, funderar på att följa hans exempel om jag inte hittar någon urmakare:
http://forums.watchuseek.com/f9/re-calibrating-re-adjusting-caliber-9923-twin-quartz-406406.html
Kristallernas vibreringar säger hur ofta sekundvisaren ska röra sig. Mekaniken flyttar på visarna. Om oljorna är torra så att mekaniken blir trög, så kommer ju visarna röra sig långsammare oavsett hur bra kristallen vibrerar.
 

Stephan

Omega
Om jag läser manualen till 9923 rätt så indikeras dålig smörjning av onormal hög strömförbrukning, men det dröjer nog ett tag innan det syns.

Lovar att återkomma med rapport efter mixtrande med trimmers, oavsett utfall, väntar bara på ett "Watchmakers toolkit"

Klockan är ju inte så värdefull om jag skulle råka ställa till det på något vis, men jag ska vara försiktig, jag lovar. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att mopeden inte mår bra utan olja förstår även jag(har en i källaren), men det är inte mekaniken i quartz-urverket som gör att den går, det är väl kristallernas svängning?

Här är en som försökt och lyckats i alla fall, funderar på att följa hans exempel om jag inte hittar någon urmakare:
http://forums.watchuseek.com/f9/re-calibrating-re-adjusting-caliber-9923-twin-quartz-406406.html
Kristallerna åldras också som sagt.
Hur håller den tiden nu efter att Optura justerat den? Är det så illa att du tycker det är värt att justera själv?
 

Stephan

Omega
Nu har jag mätt en vecka när jag haft den på armen dagtid och på bordet nattetid, vilket givit cirka + 1,6 sek avvikelse, eller 83 sekunder per år, vilket är fyra gånger mer fel än den ursprungliga precisionen.

Då artikelförfattaren i länken lyckades nå de ursprungliga 20 spy med enkla medel(men inte utan ansträngning), så känns det som om det vore värt ett försök i alla fall, Optura har uppenbarligen inte heller rätt grejor(SEIKO Quartz Tester QT-99)

Bäst vore förstås att hitta en urmakare med en QT-99, men det verkar svårare än att hitta en nål i en höstack.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bäst vore förstås att hitta en urmakare med en QT-99, men det verkar svårare än att hitta en nål i en höstack.
Det du vill ha är ju en timegrapher som kan mäta av kvartsklockor, måste ju inte vara exakt den modellen. Time Promotion har. :) Hjälper väl föga dock.
 

Stephan

Omega
Tror att en vanlig timegrapher för quartz inte funkar, just beroende på de två kristallerna som ger störningar.

Någon som vet en urmakare i stockholmstrakten som kan sånt?
(Så går jag dit direkt)
 

Stephan

Omega
Bumpar min egen gamla tråd, dax uppföljning!

Det har nu gått tre månader sedan jag ställde klockan, den har större delen av den tiden legat i klocklådan i ganska konstant
temperatur runt 20 grader.
Den sista veckan har jag haft klocka på mig på dagarna, avtagen nattetid.

Nu kommer det intressanta, efter tre månader ligger den + 0.6 sekunder, vilket skulle ge + 2.4 sekunder per år, om detta står sig är jag oerhört imponerad av vad en 38 år gammal Twin-quartzare för kaffepengar kan prestera, en i mina ögon helt galen precision.

Återkommer med ytterligare rapport om några månader, ska försöka använda klockan så mycket som möjligt för att få den ur balans litet i alla fall...

SEIKO Rocks!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bumpar min egen gamla tråd, dax uppföljning!

Det har nu gått tre månader sedan jag ställde klockan, den har större delen av den tiden legat i klocklådan i ganska konstant
temperatur runt 20 grader.
Den sista veckan har jag haft klocka på mig på dagarna, avtagen nattetid.

Nu kommer det intressanta, efter tre månader ligger den + 0.6 sekunder, vilket skulle ge + 2.4 sekunder per år, om detta står sig är jag oerhört imponerad av vad en 38 år gammal Twin-quartzare för kaffepengar kan prestera, en i mina ögon helt galen precision.

Återkommer med ytterligare rapport om några månader, ska försöka använda klockan så mycket som möjligt för att få den ur balans litet i alla fall...

SEIKO Rocks!
Asbra ju! Koppla av nu och var nöjd. :)
 
Topp