• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem kommer att ärva dina klockor?

Vad händer med dina klockor?

  • Full on Pharaos, tar med dem i graven ⚱️

  • De kommer att säljas och festa upp pengarna YOLO ✌️

  • Skänker bort dem 🎁


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Deskdiversthlm

Diamant
2-Faktor
Frågan kan tyckas aningen morbid, men efter att ha sett en liknande tråd på WUS kändes det rimligt att ställa frågan här.
För min del så kommer förhoppningsvis allt av mindre värde avyttrats "innan det är dags". Vilket lämnar mig med följande "keepers":
Explorer II, Explorer, OP, Vintage Omega Genéve och en Vintage Seamaster.

Explorer II:an går till brorsan som blev av med sin SMP för ett par år sedan men inte skaffat någon ny ordentlig sedan dess. Dottern får Omega Genéve + välja mellan OP eller Explorer. Beroende på vilken som är kvar går OP eller Explorern samt vintage Seamastern till brorsans barn som examenspresent eller liknande.

Annars är nog tanken att med åren lämna ifrån mig dem som just examenspresenter eller liknande. Förutsatt att jag vid det laget hittat en GADA som jag vill spendera den kvarstående tiden med. 🙂
 
Har haft en hel del tankar kring detta ämne genom åren.
Jag är nog fortfarande inte klar med tankeprocessen.
Ett tag hade jag en OP och en Explorer avsatta för mlna två kids. Slog det ur hågen efter ett tag.
Kidsen är relativt små och har lika med noll och inget klockintresse i nuläget.

Det har gått upp för mig att jag ej är någon samlare utan jag brukar uren och byter relativt ofta.
Jag trivs inte med att ha för många ur i rotation eller som bara ligger helt enkelt.

Skulle det däremot komma till saken någon vacker dag att mina barn visar intresse för klockor så skulle jag kunna tänka mig där och då att lämna in någon befintlig dinka för gravyr och sen ge bort.
 
Till barnen... (en son och en dotter). Säljer (nästan) aldrig en klocka och varje klocka i samlingen (drygt 20 st) har en egen berättelse - köper inte klockor "bara" för att de ser bra ut utan det måste finnas en story också... antingen om klockan i sig eller om märket/modellen. Jag har skrivit ner dessa berättelser i ett dokument som ligger i klocklådan så att de kan läsa på och lära sig historien om varje klocka när jag inte längre finns.

De flesta klockor är köpta av mig men där finns även min morfars gamla Omega Seamaster och min farfars Dugena som min far bar när han flyttade från Tyskland till Sverige på 60-talet... de har historia som inte skall falla i glömska.
 
Jag skulle dela upp mitt svar enligt följande. Enskilda klockor till enskilda barn efter önskemål. ”Samlingen” blir ju som att ärva vilken samling som helst. Myntsamling, frimärken osv. Samlingen var(är) min hobby som bar mitt tänk. En samling ska aldrig tas över i sin helhet, den ska delas och eventuellt ingå i någon annans idé om vad deras samling betyder.
Ta vad ni vill och sälj resten, typ
 
Till barnen... (en son och en dotter). Säljer (nästan) aldrig en klocka och varje klocka i samlingen (drygt 20 st) har en egen berättelse - köper inte klockor "bara" för att de ser bra ut utan det måste finnas en story också... antingen om klockan i sig eller om märket/modellen. Jag har skrivit ner dessa berättelser i ett dokument som ligger i klocklådan så att de kan läsa på och lära sig historien om varje klocka när jag inte längre finns.

De flesta klockor är köpta av mig men där finns även min morfars gamla Omega Seamaster och min farfars Dugena som min far bar när han flyttade från Tyskland till Sverige på 60-talet... de har historia som inte skall falla i glömska.
Gillar att det finns ett proviniensbrev. Har gjort det med Genéven. 👍
 
Jag vet helt ärligt talat inte. Jag är en person som inte kan få barn naturligt, så även om jag har haft fantasier om att att "mitt barn" ska få ärva dom så är det helt enkelt inte realistiskt så att säga. Jag är dock öppen för adoption/bli ihop med en singelpappa och på så sätt få barn, och jag tycker att ur det perspektivet att de får ärva mina klockor som jag lagt ned mycket kärlek, blod och tårar i blir (en av många) symbolisk handling att de är "mina riktiga barn" skulle jag vilja säga - jag har bestämt mig att de viktigaste klockorna (inte för många heller, då tappar det lite vikt tycker jag) ska ha en liten individuell kassa där minst en service kostnad är täckt, sen så kommer jag sortera ut de klockor jag rekommenderar dom att sälja pga de har mer pengavärde än emotionellt värde. Förmodligen skulle jag försöka sälja av så mycket jag kan innan tiden rinner ut för mig. Jag har börjat förbereda en liten speciall ask med dokumentation om de sanna släktklenoder vi har - bl a två Zenith, ett fickur från 1912 och en solid Captain 18k från 1961, jag själv vill lägga till en Zenith som "min" klenod till asken - och de kommer jag bli minsann lack på ifall de som tar över dom kränger, då blir jag en poltergeist på dom!

Jag har dock en kär vän till mig som jag har funderat på att skriva in i mitt testamente ifall något skulle hända mig. Hon skulle i så fall få de tre klockor som är mina absoluta favoriter/har mest emotionellt värde för mig/de jag älskar till vardags. Jag hoppas inte att något sådant händer dock såklart, men man vet aldrig. Jag hoppas att ni hittar på pampiga och coola sätt att låta era ättlingar ärva era klockor!
 
Skulle det däremot komma till saken någon vacker dag att mina barn visar intresse för klockor så skulle jag kunna tänka mig där och då att lämna in någon befintlig dinka för gravyr och sen ge bort.
Tycker mig se den typen av svar ofta från klockentusiaster. Men måste det krävas ett intresse för att de ska få dem? Kan det inte bara vara en gåva likt andra saker som sedan går i arv? 😀
Jag hoppas att ni hittar på pampiga och coola sätt att låta era ättlingar ärva era klockor!
Förhoppningsvis kommer det finnas tillfällen att ge bort dem som konfirmations eller examenspresenter i framtiden.

Apropå släktingar som riskerar att sälja av samlingen; så har jag ett minne av någon miljonär med en ruskig samling som under sitt sista levnadsår gav bort klockor till olika människor som han visste uppskattade dem istället för att låta sina barn ärva dem. Kunde vara någon på insta som kommenterat att just DEN Cartiern var den personens grail.
Som han visste skulle sälja av dem för pengar.
 
Tycker mig se den typen av svar ofta från klockentusiaster. Men måste det krävas ett intresse för att de ska få dem? Kan det inte bara vara en gåva likt andra saker som sedan går i arv? 😀

Förhoppningsvis kommer det finnas tillfällen att ge bort dem som konfirmations eller examenspresenter i framtiden.

Apropå släktingar som riskerar att sälja av samlingen; så har jag ett minne av någon miljonär med en ruskig samling som under sitt sista levnadsår gav bort klockor till olika människor som han visste uppskattade dem istället för att låta sina barn ärva dem. Kunde vara någon på insta som kommenterat att just DEN Cartiern var den personens grail.
Som han visste skulle sälja av dem för pengar.
Kan vara en hårfin gräns mellan gåva och en börda ;)
Har sagt åt mina föräldrar redan nu att döstäda.
Så nope more stuff tror jag inte mina kids kommer villhöva.
Däremot så kanske dom utvecklar ett intresse senare i livet för klockor, vem vet.
 
Intressant frågeställning.
Min dotter har redan visat intresse o sagt att hon vill ha en av mina klockor. Vilket jag lovat hon ska få när hon fyller 18.
Hoppas ju lite på att junior ska gå samma väg. 😇
Enda uret jag egentligen ”bryr mig om” är morfars Omega som jag ärvt, vore ju oerhört kul om någon av barn eller barnbarn visar intresse av o förvalta den vidare.
 
Kan vara en hårfin gräns mellan gåva och en börda ;)
Har sagt åt mina föräldrar redan nu att döstäda.
Så nope more stuff tror jag inte mina kids kommer villhöva.
Däremot så kanske dom utvecklar ett intresse senare i livet för klockor, vem vet.
Ja du saker som man samlar på sig är det gott om. Borde lagstadgas om att x% skall avyttras varje år 😅
Men är det inte skillnad på en bättre Rolex än en gammal Husqvarna gräsklippare från ’98? 😉
 
Tänkte begravas i min Doxa. Dock kanske jag ändrar mig på mitt yttersta och ger bort den till den som är inom räckhåll. Resten, om jag inte hamnat på obestånd, får barnen dela på.
 
Dottern får både fickuret och den longiness Conquest jag ärvt av morfar. Övrigt får dom sälja om dom vill så vida dom inte skänkts som gåvor innan dess.

IMG_2275.jpeg
IMG_2090.jpeg
 
Inte bestämt mig ännu. Förhoppningvis har jag många år kvar på denna jord. Men tanken som varit är att hålla hyfsad koll på marknadsvärde löpande så det blir en något sånär rättvis fördelning mellan mina två barn. Är de intresserade av att bruka klocka hoppas jag de kan komma överens. Vill ingen av dem använda armbandsur får de sälja dem och splitta cashen. Sen får man givetvis se hur/om intresset utvecklas för dem. De är 7 & 10 år idag så för tidigt att säga något. Däremot har jag hoppats att de har ett något sånär intresse för klockor när de växer upp då jag redan tänkt på att köpa något finare ur till typ student, examen eller liknande. Men då är min tanke att köpa nytt från AD så de själva får skapa sina minnen och scars på klockorna och ha som bruksur. Men märker man att de faktiskt får ett intresse med åren är det möjligt att man öronmärker någon specifik klocka åt något av barnen. Sen kör jag ganska ”maskulina” klockor och har en väldigt feminin dotter så frågan är hur intresserad hon faktiskt kommer vara? Gissningsvis ärver hon hellre div guldsmycken som jag själv ärvt från kvinnliga släktingar!? Men som sagt, den som lever får se 😉
 
Inte bestämt mig ännu. Förhoppningvis har jag många år kvar på denna jord. Men tanken som varit är att hålla hyfsad koll på marknadsvärde löpande så det blir en något sånär rättvis fördelning mellan mina två barn. Är de intresserade av att bruka klocka hoppas jag de kan komma överens. Vill ingen av dem använda armbandsur får de sälja dem och splitta cashen. Sen får man givetvis se hur/om intresset utvecklas för dem. De är 7 & 10 år idag så för tidigt att säga något. Däremot har jag hoppats att de har ett något sånär intresse för klockor när de växer upp då jag redan tänkt på att köpa något finare ur till typ student, examen eller liknande. Men då är min tanke att köpa nytt från AD så de själva får skapa sina minnen och scars på klockorna och ha som bruksur. Men märker man att de faktiskt får ett intresse med åren är det möjligt att man öronmärker någon specifik klocka åt något av barnen. Sen kör jag ganska ”maskulina” klockor och har en väldigt feminin dotter så frågan är hur intresserad hon faktiskt kommer vara? Gissningsvis ärver hon hellre div guldsmycken som jag själv ärvt från kvinnliga släktingar!? Men som sagt, den som lever får se 😉
Min dotter är 9 o hon vrider fascinerad runt vrideingen på mina 44mm+ dykare.
Så det finns hopp ;)
 
Ok, intressant frågeställning.
Arvsordning och tillhörande arvskifte reglerar vem som ska ärva vad. Bröstarvingar och efterlevande maka/make ärver allt lösöre osv lika, såvida det inte finns ett testamente som opponerar sig mot detta, samt förutsatt att särkullebarn (som kan kräva arv direkt från dödsboet) inte existerar.
Vill man att ens unge ska få alla ens klockor måste alltså ett testamente upprättas. Så har jag förstått förfarandet.
 
Ok, intressant frågeställning.
Arvsordning och tillhörande arvskifte reglerar vem som ska ärva vad. Bröstarvingar och efterlevande maka/make ärver allt lösöre osv lika, såvida det inte finns ett testamente som opponerar sig mot detta, samt förutsatt att särkullebarn (som kan kräva arv direkt från dödsboet) inte existerar.
Vill man att ens unge ska få alla ens klockor måste alltså ett testamente upprättas. Så har jag förstått förfarandet.
Så är det ju... i mitt fall är det dock enkelt - är inte gift (sambo) och barnen ärver allt. De får dela upp/sälja som de vill.
 
Ok, intressant frågeställning.
Arvsordning och tillhörande arvskifte reglerar vem som ska ärva vad. Bröstarvingar och efterlevande maka/make ärver allt lösöre osv lika, såvida det inte finns ett testamente som opponerar sig mot detta, samt förutsatt att särkullebarn (som kan kräva arv direkt från dödsboet) inte existerar.
Vill man att ens unge ska få alla ens klockor måste alltså ett testamente upprättas. Så har jag förstått förfarandet.
Ja alltså arvsordningen har jag koll på. Frågan avsåg mer vad man själv vill ska hända ned klockorna 😉
 
Utav mina privata är där en som alltid kommer få stanna. En Chronomat guld/stål jag haft i många år. Alltid på mig vid högtider samt även de "stora" tiderna som vårt bröllop, när sonen föddes osv. Den är tänkt min son ska få antingen vid min bortgång eller tidigare så som hans student/bröllop eller liknande :) resterande klockor får fru/barn själv bestämma om de ska säljas eller vara kvar inom familj.
 
Tillbaka
Topp