• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Vem servar vintage SEIKO?

denjohan

Rolex
Pledge Member
Det får nog vara en GS för att det ska vara värt att lämna dit, det kostar ju en slant.

940843EA-6386-4CE7-81C8-04958FA978B0.jpeg
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Alter Werner har samma relation till Seiko som jag har till professionell innebandy; han tolererar dem men vill helst inte ha med de att göra. Hade jag inte kommit med det han benämner ”finklockor” ibland hade han nog inte ens bytt verk på de jag lämnat in.

Minns när jag lämnade in min Omega Constellation Quartz för att luma om visarna en gång. Werner gäspade och sa att han inte tyckte det behövdes.
Han var mer intresserade av farfars Lagonda med ett ST69 som jag hade på mig den dagen.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Min dotter tappade min King Seiko 44 från 1964 (cal 44A) i golvet. Den gick ett par dagar därefter, men stannade sedan.
Så den behöver rep och service. Antagligen behövs även delar, förhoppningsvis bara till balans/stötsäkring.
Vet någon om Seiko Servicecenter kan serva ett såpass gammalt verk? Även tips på annat alternativ mottas tacksamt.

Sjuklingen...
King Seiko 110618.jpg
 

rogart-63

Patek
Inte jobbat med nån vad jag kommer ihåg iallafall. Men känner igen konstruktionen från liknande verk. Men är väl inte omöjligt att jag kan ta en titt framöver. Är det 36000 hz verk? Har haft ett par såna där fjädern gått av. Finns balans axlar till 44 verket på Ebay så om det skulle vara den så går det byta iallafall.
 
Senast ändrad:

kuma-kun

Audemars
Inte jobbat med nån vad jag kommer ihåg iallafall. Men känner igen konstruktionen från liknande verk. Har rätt mycket inne . Men är väl inte omöjligt att jag kan ta en titt framöver. är det 36000 hz verk? Har haft ett par såna där fjädern gått av. Finns balans axlar till 44 verket på Ebay så om det skulle vara den så går det byta ilallafall.

18 000.
Kaliber 44 är ju en förfinad variant av verken i Cronos som gjorde mellan 58 - 64 så många delar passar från dom och antagligen lättare att hitta till resonabel peng om man behöver reservdelsverk.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Inte jobbat med nån vad jag kommer ihåg iallafall. Men känner igen konstruktionen från liknande verk. Men är väl inte omöjligt att jag kan ta en titt framöver. Är det 36000 hz verk? Har haft ett par såna där fjädern gått av. Finns balans axlar till 44 verket på Ebay så om det skulle vara den så går det byta iallafall.
Tack. PM kommer :)
 

Psykel

Patek
18 000.
Kaliber 44 är ju en förfinad variant av verken i Cronos som gjorde mellan 58 - 64 så många delar passar från dom och antagligen lättare att hitta till resonabel peng om man behöver reservdelsverk.
Tack för värdefull info.
Jag har en fungerande Cronos från 1960 som kan säljas dyrt för delar! :D
Edit: Helt ärligt kan jag kanske släppa den om det skulle skita sig med delar. Den tickar på fint, men tavlan (som förvisso är rätt cool designmässigt) är rätt rejält patinerat, och den guldplätterade mässingsboetten är hårt åtgången.
Sen har jag nog inte burit den på bortåt ett år!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jag har en fungerande Cronos från 1960 som kan säljas dyrt för delar! :D
Edit: Helt ärligt kan jag kanske släppa den om det skulle skita sig med delar. Den tickar på fint, men tavlan (som förvisso är rätt cool designmässigt) är rätt rejält patinerat, och den guldplätterade mässingsboetten är hårt åtgången.
Sen har jag nog inte burit den på bortåt ett år!

Tack för erbjudandet. Väldigt sympatiskt av dig. Närmare diagnos på min cal 44 får ställas till hösten, sedan vet man vad som behövs bytas, så jag ber att få återkomma. :)
 

CHHE

Breitling
Har sökt här på forumet efter förslag på urmakare som servar Seiko mfl, det jag hittar är förslag på sådana som kanske servar "riktiga" klockor vad nu det innebär. Vart lämnar ni in era ur? I samband med service, kan klockan även trycktestas då?

Ursäkta om jag skapar en tråd som redan finns, flytta den gärna om så är fallet.

/Christian
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Har sökt här på forumet efter förslag på urmakare som servar Seiko mfl, det jag hittar är förslag på sådana som kanske servar "riktiga" klockor vad nu det innebär. Vart lämnar ni in era ur? I samband med service, kan klockan även trycktestas då?

Ursäkta om jag skapar en tråd som redan finns, flytta den gärna om så är fallet.

/Christian
Som yonsson säger, gå till en Seiko-återförsäljare i första hand. Är det en enklare Seiko som du vill försöka serva lite billigare så letar du upp en lokal fristående urmakare. Risken finns att de hatar Seiko pga quartz- krisen(jag har stött på två:D) och vägrar. Annars finns det ju folk på ks som fixar hemma. Trycktest till 100m fixar de flesta seriösa klockbutiker på stört.
 

CHHE

Breitling
Klockan det gäller är en 6309-7290, automatic där glaset tycks läcka. I övrigt tickar den på med inte allt för stora avvikelser. Är osäker på originalutförande på denna, har sökt utan att finna exakt men klockan har idag ett dome glas. Och funderar om ngn bytt detta och inte fått allt tätt...

Tack för väldigt snabba svar.
Uppsöker en AD, många verkar gå till återförsäljare i Globen. Är de bra?
 

rogart-63

Patek
Klockan det gäller är en 6309-7290, automatic där glaset tycks läcka. I övrigt tickar den på med inte allt för stora avvikelser. Är osäker på originalutförande på denna, har sökt utan att finna exakt men klockan har idag ett dome glas. Och funderar om ngn bytt detta och inte fått allt tätt...

Tack för väldigt snabba svar.
Uppsöker en AD, många verkar gå till återförsäljare i Globen. Är de bra?
Dome glas var inte original så det är garanterat bytt. Inte ovanligt att nån monterat ett safir glas. Det sitter ett plant glas cirka 3-4 mm tjockt original. En möjlig orsak kan vara att glasringen som håller fast glaset är spräckt. Eller att packningen ligger lite snett ellr har korvat sig. Om du kollar crysttal 6309-7040 på internet tror jag du hittar fler tips på hur det ser ut . Bild på packingar och glas.
SEIKO 6309-7040 Black SOXA Sharkhunter_Assembly.jpg
 
Senast ändrad:
Topp